Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i benene

Redigeret 26 marts, 2014, 02:44 i Åben debat om smerter
Hej

Jeg er en mand på 43 år og fejler aldrig noget. Sjældent er jeg syg, har haft lidt influenza i kroppen i år men intet at snakke om.
Jeg er efter 4 års uddannelse ved mit Bachelorprojekt og skal til endelig eksamen om 2 måneder samt at jeg i de 4 år har arbejdet gennemsnitlig 24 timer i weekenden i et job der ofte kræver stor koncentration. Jeg har en familie, min dejlige hustru og 2 drenge.


Har dog fået et problem.. Jeg kan ikke stå stille i mere end 5 sekunder, før mine ben de smerter. Hvis jeg bliver stående bliver smerten så intens, at sætter jeg mig ikke ned, falder jeg omkuld og skriger smerten ud (har prøvet). Smerten kommer bag på benene og mest fra knæet og ned. Når jeg sidder ned er der intet, når jeg bevæger mig er der intet. Smerten kan vel sammenlignes med når man får kramper i låret, en uhyggelig smerte...

Håber nogen herinde, kender til det og ved hvad man kan gøre ved det..

På forhånd tak for hjælpen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg aner ikke om det kunne have sammenhæng med dette, men du kan da kigge på det. Jeg ledte selv på nettet i flere år før jeg fandt ud af hvad der var galt med mig. Den praktiserende læge yder jo ikke megen hjælp.
    Nå, men et sted skal du jo begynde.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/uroligeben.htm
  • Indstillinger
    Hej ipdr

    Du kunne også overveje, om dine smerter skyldes en mangeltilstand.

    Hvis jeg var dig, ville jeg under alle omstændigheder tage til læge og bede om at blive grundigt undersøgt, især med blodprøver. Dine symptomer kunne godt ligne D-vitamin-mangel, men det er vigtigt, at du bliver tjekket for andre ting også.

    Typiske symptomer på D-vitamin-mangel kan være:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Symptombeskrivelsen er hentet fra to praktiserende lægers hjemmeside:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Netop D-vitaminmangel er der mange, der har, især om vinteren. En undersøgelse fra Vejle for nogle år siden viste, at knap halvdelen af de undersøgte havde D-vitaminmangel:

    http://osteoporosedoktor.dk/nyt-om-knog ... -d-vitamin

    Det er bare et forslag. Dine smerter kan jo også skyldes noget andet. Men det er bedst at komme til læge i en fart!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej.

    I første omgang synes jeg du skal søge læge. Dette er jo tydeligvis meget smertefuldt for dig. Dernæst vil jeg henlede din opmærksomhed på "Spinalstenose" eller forsnævring af de kanaler hvor dine nervebaner løber ned langs rygsøjlen. der er nogle meget gode artikler her på netdoktor.dk og ellers er der jo altid Google og Wikipedia.

    Held og lykke og god bedring til dig.
  • Indstillinger
    Nå. Var ved lægen. Han ringede til en neolog der dog ikke mente det hørte under dem. Fik taget
    8 blodprøver, hvor alt bliver tjekket. Vitamin mangel. Så nu er der ikke andet end at vente.. tak for jeres svar..;-)
  • Indstillinger
    Hej Ipdr

    Jeg har deltaget aktivt i debatterne her på Netdoktor gennem adskillige år. Og jeg synes bestemt, at det har været både lærerigt og interessant.

    Men der er én ting, jeg ofte savner: En tilbagemelding fra folk, der har bedt om råd i forbindelse med et helbredsproblem.

    Du har skrevet og takket for rådene, og det er dejligt :o)

    Du skriver, at du har været ved læge og har fået taget blodprøver, som du nu venter svar på.

    Hvis der bliver fundet en forklaring på dit problem, ville det være dejligt, hvis du lige vender tilbage og fortæller, hvad årsagen var.

    Dit svar vil kunne hjælpe andre, der står i samme situation. Og det vil kunne hjælpe os, der forsøger at finde forklaringer, når folk spørger!

    På forhånd tak!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg ville også gerne vide om der er noget svar. Nu har jeg i et år haft smerter i mine ben.
Log in eller Registrér for at kommentere.