Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Personlighedsforstyrrelse?

Redigeret 5 januar, 2014, 04:49 i Personlighedsforstyrrelser
Jeg er en knægt på 17 år der søger noget hjælp.. Jeg går rundt og har nogle rigtig kraftige humørsvingninger. Jeg går fra at være virkelig glad til ligepludselig at få den der tomme følelse indeni, som får mig til at føle at alt kan være ligemeget.. Jeg er meget genert, og gemmer mig altid væk når jeg går ude i offentligheden. Jeg har fået diagnosticeret Socialfobi, og oven i det har jeg en spiseforstyrrelse. Men nu er jeg begyndt at få mistanke om at jeg måske har en personlighedsforstyrrelse. Jeg har ingen omgangskreds, grundet at jeg føler jeg ikke kan stole på de folk der er omkring mig. De sidste 3 år er jeg gået ind og ud af venskaber med folk på min egen alder. Alle de venskaber er gået i stykker på samme måde. Jeg begynder at tænke at de har noget imod mig. Jeg føler at de hele tiden tænker kritiserende tanker om mig, og at alt jeg gør på en måde er forkert. Tilbage til humørsvingningerne. Det er for det meste om aftenen når jeg sidder for migselv på værelset og ser fjernsyn, hører musik, eller noget lign. jeg bliver depri. Nogle gang sidder jeg og banker mit hovede ind i væggen, fordi jeg bliver så ligeglad med alt. Jeg får tit selvmordstanker i disse situationer, men har aldrig turde gøre noget ved det, hvilket jo nok er meget godt. Jeg håber der er nogle der har en idé til et eller andet da det fylder meget i mit liv lige for tiden, og jeg går hele tiden og tænker på det. På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med dine forældre ---ved de noget om hvordan du har det ----
    hvad siger din læge til det ---

    hvad med at gå i terapi ---har det været på tale ---til højre her på siden ---står KRISEHJÆLP---der er nogle tellefon nr ---er der ikke noget du kunne prøve at ringe til ---

    du skal da have hjælp til at komme ud af dine dødvanne ---som du vader rundt i ---
  • Indstillinger
    Jeg vil ikke have mine forældre får det afvide da jeg ikke stoler på min mor, og min far drikker pænt meget. De ved godt jeg har haft selvmordstanker nede på ambulatoriet for spiseforstyrrelse, men der er ikke rigtig blevet gjort noget mere ved det, da det ikke er deres afdeling. Jeg kan ikke få migselv til at ringe derind, da jeg ikke er glad for at snakke i telefon
  • Indstillinger
    hvad med de nr der står under KRISEHJÆLP---har du prøvet---70 201 201--

    prøv og hør hvordan de reagerer ----du er sikker for gammel til 116 111---men orøv --fortæl hvordan du har det ---

    du kan ikke stole på mor ---hvad mener du med det
  • Indstillinger
    Som sagt så kan jeg ikke få migselv til at ringe.. Det er pga. den måde jeg er blevet behandlet af min mor under min opdragelse. Jeg har altid gjort alt forkert, og har aldrig kunnet gøre noget godt. Jeg vidste da jeg var mindre at der altid ventede skæld ud når jeg kom hjem. så det er nok grunden til at jeg ikke stoler på hende
  • Indstillinger
    hvad med at du går til din læge ---og fortæller at du har det psykisk dårlig --og vil prøve at gå i terapi ---så han kan indstille dig ---
    men prøv dog at ringr til de nr --under krisrhjælp ---og der fortælle hvor dårligt du har det ---du har brug for hjælp ---men det kommer ikke af sig selv ---du er nød til at opsøge nogen
    der kan hjælpe dig ----
  • Indstillinger
    Hvilken hjælp får du til spiseforstyrrelsen? Jeg tror det er vigtigt at du får ordentlig mad. Men det kan selvfølgelig være svært hvis du ikke kan spise noget. Du kan bare få det værre af at mangle vitaminer og mineraler og fedtstoffer. Jeg har selv haft anoreksi og udviklede senere først en personlighedforstyrrelse og så skizofreni. Jeg går hos en ernæringsterapeut i øjeblikket som hjælper mig med at få spist sundt og få de vitaminer osv jeg har brug for. Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar til noget men jeg håber du er okay.
    Mvh
  • Indstillinger
    Jeg snakker med en læge, diætist og en psykolog. Jeg får mad, men mit problem er at jeg tænker virkelig meget over hvad jeg spiser, jeg får det fysisk og psykisk dårligt af at spise fed mad, og ender med nogengange at kaste op. Der er nogle ting jeg mangler i blodet, pga mit vægttab på 18 kg
  • Indstillinger
    Hej
    Det er godt at du får noget behandling. Får du snakket med psykologen om din barndom? Jeg tænker at der må være en grund til at du har svært ved at stole på folk. At der måske er nogle der har snakket negativt om dig tidligere.
    Jeg kender godt til det at have selvmordstanker og være depressiv, men som du selv siger så er det godt at du ikke har gjort alvor af det.
    Jeg ved ikke hvad du tænker på som fed mad? De fedtstoffer jeg snakker om er de sunde fedtstoffer. Det kan være mandler, kerner og avocado. Det er meget vigtigt for at hjernen kan fungere ordentligt. Fiskeolie er også godt. Jeg så et program i fjernsynet på et tidspunkt, om unge der boede på et bosted og havde problemer som eks. adhd. De fik det bedre ved at spise varieret og få tilskud af fiskeolie.
    Kan du komme i tanke om noget der kan hjælpe dig om aftenen, når du får det skidt? At gå en tur, lave noget kreativt eller andet, der får dine tanker hen på noget andet end det negative? Jeg har selv brugt meget at gå en tur eller jeg har set serier på dvd. Men du skriver at du får det skidt når du ser tv, så det sidste virker jo nok ikke for dig.
    Jeg tror ikke der er noget unormalt i at du får humørsvingninger. Det er nok fordi du er ude af balance både fysisk og psykisk. Jeg håber det er ordentlig hjælp du får. Jeg har ikke selv fået så meget ud af det offentlige system.
    Mvh
  • Indstillinger
    Hej . Jeg har en personlighedsforstyrelse og er nu ved en grundig udredning i Århus klinik for personlighedsforstyrelse . Er der nogen der ved om det er svært at få behandling når man har fået diagnosen ? Er det kun gruppe terapi eller er der også individuel terapi . Er der nogen der evt ved hvad ventetiden evt er . Hilsen Pernille
  • Indstillinger
    Hej Kjeldahl,

    Nu skriver du ikke, hvilken personlighedsforstyrrelse, der er tale om. Vores datter er udredt i Århus og det var ikke nemt at få hende i den rigtige behandling. I staten ville psykiaterne helst forsøge med medicin af typen seroquel, som sløvede hende meget og ikke gjorde den store forskel.

    Vi forsøgte at få egen læge til at henvise til den del af psykiatrien, der arbejder med DAT-behandling, da det er noget af det eneste, der virker på borderline. De første to gange henviste lægen forkert og da han ndelig fik hende henvist det rigtige sted, var der et års ventetid på at få en indledende samtale. DAT-behandlign er forresten både individuel terapi såvel som gruppesessions. Det er et forløb, der strækker sig over 3 år og hvor man 24/7 har mulighed for at komme til at tale med psykologer/psykiatere via mail og telefon. Man indgår en kontrakt med behandlerne og skal have "bestået" trin 1, før man går videre til trin 2. Trin 1 tager som regel et år, men det er kun et gennemsnitstal. Prøv at google DAT-behandling, hvis det kunne have interesse for dig. Der ligger en del materiale tilgængeligt på nettet om det.

    Jeg kender ikke ventetiderne i dit område, men generelt vil jeg sige til dig, at du skal væbne dig med tålmodighed og lade være med at tabe modet. Det er nemmere sagt end gjort og vores datter var ved at tabe tålmodigheden og troen på behandlersystemet, fordi en masse snakkede, men ingen handlede, før meget sent i forløbet.
Log in eller Registrér for at kommentere.