Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan man tage en fortrydelsespille for tidligt?

Redigeret 18 marts, 2013, 12:48 i Prævention
Hej alle - Jeg er en dreng på 18 år, der går rundt med den tanke, om man kan tage en fortrydelsespille for hurtigt og er derfor angst over mulig graviditet, da dette er sket for min kæreste, her er historien:

Her en aften havde vi haft samleje - det skal siges at vi brugte kondom, men under samlejet kunne jeg mærke at det føles forkert. Kondomet var sprunget, men jeg nåede at trække mig ud, inden jeg fik affyret mit kunst.

Jeg tænkte med det samme at en fortrydelsespille ville hjælpe på ulykken, da jeg ikke ville løbe nogen risiko, så jeg skyndte mig ned på apoteket, fik fat på det jeg skulle have og tog hjem igen.

Da jeg bor i nærheden af apoteket, tog turen kun omkring 10 minutter alt i alt efter hændelsen. Herefter gav jeg min kæreste pillen.

Mit problem er så: Er det for tidligt at tage en fortrydelsespille - har læst brugsanvisningen og den siger inden 12 timer - men 8-15 minutter - er det tid nok til at holde sæden væk? sådan noget kan jo ligge på lur i nogle dage og pillens virkning ophører jo.

Eller er den bare enorm effektiv så?

Vil være glad for et svar, hilsen den fortvivlede herre.


+ Så vil jeg også gerne hører hvor sikker jeg er - jeg kom ikke direkte i hende, men har hørt om pre cum - har også hørt at pillen ikke er 100 % sikker og min kæreste er omkring midten af hendes mens cyklus - hvilket ikke er en sikker periode.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ind i mellem må man virkelig undre sig. Du pisker ned på apoteket - men det falder dig overhovedet ikke ind at bede om en ordentlig information af de fagfolk, der rent faktisk befinder sig på stedet?

    Det undrer mig også, at der øjensynligt heller ikke var en indlægsseddel med den pille, som I kunne læse ordentligt igennem?

    Men - bortset fra det, så er det da det bedste at tage denne - i øvrigt meget kraftige - hormonpille så tidligt som muligt, så den vil givet virke optimalt.

    Det er stærke sager, så din kæreste har altså absolut ikke godt af at indtage den slags mere end absolut nødvendigt og kun i yderste nødstilfælde.

    Hun vil givet begynde at bløde - måske endda ret kraftigt - her kort efter indtagelsen, måske også blive noget utilpas af den stærke hormonpåvirkning.

    Og ja - der findes da dem, hvor den ikke virker efter hensigten, men det er de færreste, så håb i første omgang, at din kæreste ikke hører til den gruppe, men I kan desværre ikke gøre andet nu end afvente, at den vil virke.

    I mellemtiden kan du og I øve jer i at sætte det kondom rigtigt på - måske du også skal finde ud af, om det har den rette størrelse. Hvis et kondom springer er det oftest fordi det enten ikke passer rigtigt eller er sat forkert på. Så for din og din partners skyld - bør der bruges lidt tid på at få den ting ordentligt øvet igennem.

    Og ja - det er helt korrekt - længe inden du overhovedet har fornemmelse af at være ved at komme, kan der komme masser af levedygtige sædceller ud, så derfor kondom helt fra start til slut.

    Måske du og I også skal bruge lidt energi på helt elementær seksualvejledning, så I er helt klar over hvordan og hvorledes. Beklageligvis er seksualvejledning nu om dage blevet til noget meget lemfældigt - og mange unge er meget uvidende - så gør jer selv den tjeneste at søge noget konkret viden.
Log in eller Registrér for at kommentere.