Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klamydia

Er der nogen der ved, hvor længe man kan have gået med klamydia uden at opdage det? Jeg er blevet testet positiv og har haft samme partner i 7 år. jeg har ingen mistanke om, at han har været mig utro. Ingen af os er nogensinde blevet testet før, så jeg tænker på, om det er muligt at en af os har fået det helt tilbage inden vi blev kærester?
Jeg har læst et sted, at en ubehandlet klamydiainfektion vil gå over af sig selv i løbet af 1-2 år. Nogen der ved om der er noget hold i det?
Tak på forhånd ...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din kæreste og dig kan sagtens have været smittet i årevis, også længere end 7 år.

    Clamydia går ikke over af sig selv, men kan godt ligge i en form for dvale hvor man smitter men ikke selv har symptomer -selv som kvinde.

    Du kender jo 100 % din egen sexuelle fortid, du har kun din kærestes ord for hvordan han kan have fået det, hvis det er sandsynligt at det er derfra smitten er kommet. Og her er det din egen fornemmelse der må råde.

    Din historie understreger virkelig vigtigheden af, at man, uanset hvor sød og pæn og ordentlig partneren end måtte være, så er det en god ide at begge lader sig teste for kønssygdomme inden man smider kondomet i et nyt forhold -herefter er der mere eller mindre kun troskaben at forlade sig på.

    Er I også blevet testet for syfilis og gonorré? Disse 2 kønssygdomme har været i voldsom stigning de sidste 10 år, så er du blevet testet positiv for klamydia er det også en god ide at få tjekket de 2 andre -og hiv.

    Det er ikke for at gøre dig forskrækket, men mindst én af jer har på et tidspunkt i jeres liv været i seng med en person der har haft en risikoadfærd hvad kønssygdomme angår -og man kan som sagt ikke altid se det på folk.

    Husk også ikke at springe celleskrabet for livmoderhalskræft over hver 3. år, hvis du da ikke er så heldig at være vaccineret mod kønsvorter. Kønsvorter kan nemlig sidde i skedens/livmoderhalsens slimhinde og det kan ikke ses udefra. Kønsvorter kan nemlig desværre også være en tvivlsom bonus hvor partneren ikke har symptomer men smitter.
  • Indstillinger
    Hej Louise

    Klamydia kan være sindsygt svært at vide, at man har, fordi de fleste slet ikke har nogle symptomer. Derfor er netop den sygdom ret tricky. Du kan altså godt have haft det i lang tid, går jeg ud fra, uden at vide det.

    Men når du har været sammen med din kæreste så længe, så forstår jeg godt, det ikke lige er noget man tænker at blive tjekket for. Hvordan er du overhovedet blevet testet positiv? havde du symptomer eller?

    Men ja, jeg har lært lektien selv, og nu bliver jeg testet minimum en gang om året, ligegyldigt om jeg har en kæreste eller ej. Det er ikke en sygdom man ønsker at rende rundt med.

    Og så skynd dig at få noget behandling for det, så du hurtigst muligt kan komme af med den sygdom igen :)

    Og du er helt sikker på at din kæreste ikke kan have pådraget sig det et andet sted? 7 år er ret lang tid at have klamydia. Krydser fingre for at du ikke har pådraget dig nogle følgevirkninger :)
Log in eller Registrér for at kommentere.