Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhud for stram til at trække tilbage

Redigeret 6 marts, 2013, 13:57 i Åben debat for mænd
Jeg er en dreng på 14 år, og jeg kan ikke trække forhuden tilbage. Jeg har nu kigget lidt på siderne og der står meget om omskæring, hvilket jeg er lidt bange for.

For det første: syntes jeg det er meget pinligt at snakke med mine forældre om det.

For det andet: Jeg er en dreng der dyrker meget sport i skolen og jeg ved ikke hvad mine venner vil sige i omklædningsrummet lige efter en omskæring

Nogle gode råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan se, at du øjensynligt virkelig har set dig omkring -i hvert fald har du lagt dit spørgsmål en del steder.

    Så har du garanteret også læst at forhudsforsnævring er en uhyre almindelig lidelse, som der overhovedet ikke er nogen grund til at være flov over - eller føler er pinlig på nogen måde.

    Du er kun 14 år - og skal derfor ikke gå med den slags alene. Du bør derfor sige til dine forældre, at du har problem med forhudsforsnævring, hvorfor du gerne vil til læge og få gjort noget ved det.

    Der er ikke noget galt i det - og det er kun dig selv, det vil gå ud over, hvis ikke du gør det. Du kan sagtens sige til dem, at du føler, det er privat og at du er genert over det, hvorfor du beder dem tage hensyn til det, og hjælpe dig med en tid ved lægen.

    Lægen ser sådan noget hver eneste dag, så det behøver du ikke bekymre dig om - også der kan du fortælle, at du er genert og det er lidt grænseoverskridende for dig - det vil lægen sagtens kunne forstå - og tage hensyn til. Dine forældre behøver ikke komme med ind til denne undersøgelse, hvis du helst er fri.

    Lægen vil vurdere, hvad der skal gøres - måske du virkelig skal have foretaget en lille omskæring, måske en salve kan gøre det - det vurderes i lige præcis dit tilfælde.

    I god tid - hvis og når - du skal opereres, så vil det være en rigtig god ide - og det primært for din egen skyld - at du fortæller dine kammerater, at du skal opereres for forhudssforsnævring, og på det tidspunkt er du også informeret om hvordan og hvorledes mht. det hele - og det fortæller du kammeraterne.

    Du vil erfare, at jo mere åben og naturlig du selv er omkring det, jo mere forståelse vil du møde. Jeg vil vædde med at der nok er en kammerat eller to, der døjer med det samme som dig - så almindeligt er det nemlig, og hvis du er den, der åbner for en afslappet snak om det emne, så er det også dig, der vil få en god og fornuftig respekt fra dine kammerater.

    Så - gør noget ved det - hellere i dag end i morgen. Forhudsforsnævring forsvinder IKKE af sig selv - der skal gøres noget ved det, og jo før du selv gør noget jo før er det overstået og glemt - og du kan komme videre.
  • Indstillinger
    Tak for dine gode råd......

    Men det er lidt, jeg er ikke drengen med særlig mange venner og jeg tør virkelig ikke fortælle nogle fra min klasse eller noget om det.
  • Indstillinger
    Nej, men det behøver du heller ikke gøre lige nu. Kom nu først til læge og få det hele vurderet, og tag så en ting ad gangen.

    I øvrigt - hvis du skal opereres, så skal du alligevel have en pause fra motion og dermed fællesbadet, så det hele skal nok komme til gå uden problemer.
  • Indstillinger
    Men selv efter man har fået operatioen og der er gået flere uger kan man så stadig se at man er blevet omskåret?
  • Indstillinger
    Lad nu være med at tage alle sorger på forskud - du SKAL have gjort noget ved det på et tidspunkt, at vente kan givet bare gøre det værre.

    Tal med lægen om det, når du vel at mærke VED, hvad der skal ske.

    Men - selv om du ikke har mange venner, så er det stadig noget, der er helt og aldeles almindeligt, og ligegyldigt hvad - hvis du stille og roligt siger, at du lige skal være sygemeldt nogle dage, fordi du skal have foretaget et indgreb mod forhudssforsnævring, så ER historien ikke længere, og du bliver på ingen måde til grin for det, og da slet ikke hvis du selv kan smile af, at den måske er lidt blå og hævet et stykke tid.

    Jeg er helt sikker på, at hvis du selv kan tage det roligt og afslappet, så vil det kun give respekt blandt kammeraterne, at du kan sige det helt åbent og roligt. Og - som nævnt - jeg er ret sikker på, at der nok skal være en eller to af dem, der netop går med nogenlunde samme problem, og som derfor vil komme til dig med opklarende spørgsmål.

    Det her har intet at gøre med om man har mange venner eller ej.

    Lige nu går du helt alene og er dybt bekymret - og det bliver man let, når man tror, man er helt alene i i verden og det er du ikke med det her problem.

    Så - tal med lægen om det, hvis eller når det bliver aktuelt. Der vil du givet få en god og fornuftig rådgivning, som du kan bruge, og som passer lige til dig. Lægen ved, at det er helt normalt (desværre) at være dybt, dybt genert over noget sådant.
  • Indstillinger
    Okay der er bare en ting jeg vil vide.

    Kan man få en udvidelse af forhuden sådan så man kan trække den tilbage?

    Hvis ja er det en nemmere operation eller ved du ikke det?
  • Indstillinger
    Det er præcis noget sådant din læge vil vurdere. Der bliver ikke skåret i dig, hvis ikke det er nødvendigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.