Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille VIGTIGT

Redigeret 6 marts, 2013, 04:33 i Prævention
Hej. Jeg glemte, at tage min p-pille første menstruations dag. Der gik så otte dage, og på niendedagen (om eftermiddagen, og jeg tager p-piller om aftenen), havde jeg ubeskyttet sex med min kæreste. Han nåede ikke at komme inden i mig, men der er jo stadig det der hedder pre-sæd. Jeg glemte så også, at tage en p-pille, men tog den inden for de tolv timer som man skal, så det betyder stadig, at man er beskyttet ikke?
- Så det jeg egentlig spørger om, er om jeg er gravid, eller jeg stadig er beskyttet..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke sikker på, jeg forstår dig. Du er netop startet på p-piller, i og med du skulle starte på første menstruationsdag?

    Du starter med at glemme den første pille?

    Men alle de øvrige har du taget korrekt ?

    Du har taget en pille hver aften?

    Du har haft sex om eftermiddagen en dag? Glemte du at tage din pille om aftenen der?

    Hvis du allerede i forbindelse med din første pakning har svært ved at huske at tage denne medicin korrekt, så er det ikke den form for prævention, der passer dig.

    Hvis man vil bruge hormoner som prævention, så er det af afgørende betydning, at de tages korrekt, for gør man ikke det, så bliver det til en yderst usikker prævention. Dels laver det et voldsomt og helt unødigt roderi i dit fertilitetscenter, dels kan man overhovedet ikke regne med noget som helst omkring cyklus.

    Men - det kan også være, at du - bortset fra den første pille - har taget dem korrekt, og så beskytter de hele døgnet - også i 7-dages pausen, men det har du vel læst i indlægssedlen?

    Så - jeg er ikke sikker på, jeg forstår dit spørgsmål.

    Læs indlægssedlen grundigt - sæt dig ind i, hvad p-piller overhovedet er, og hvad de i bund og grund gør ved din krop og hvordan de virker.

    Jeg ved godt at p-piller bare er noget, der mere eller mindre ligegyldigt bliver slýnget i hovedet på de unger piger, og at I overhovedet ikke aner, hvad det er, og hvad de gør - det er bare en medicin, man skal have mod den "sygdom", der hedder fertilitet, men for din egen skyld, så brug lidt tid på at sætte dig ind i, hvad det er, og hvordan de virker.
Log in eller Registrér for at kommentere.