Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knude ved skeden efter ubeskyttet sex?

Redigeret 22 maj, 2013, 13:56 i Åben debat for kvinder
Hej alle sammen!

Jeg er en pige på 15 år. Jeg havde, for cirka en måned siden, sex for første gang. Det var desværre ubeskyttet, da vi ikke lige fik tænkt os om. I starten var jeg meget bange for, at jeg var gravid, men har senere haft min menstruation.

Cirka en uge efter samlejet, fik jeg en lille knude (cirka 0,5 cm i diameter) lige bag ved skedeåbningen. I starten sveg den meget når jeg tørrede mig dernede, men nu gør den slet ikke ondt og jeg lægger stort set ikke mærke til den. Jeg troede den ville gå væk efter lidt tid, men da den nu har været der i ret lang tid er jeg begyndt, at blive ret nervøs for, hvad det kan være.

Har i oplevet noget ligende og i så fald, hvad gjorde i så? Synes i, at jeg bare skal vente og se om den går væk af sig selv, eller synes i, at jeg skal gå til lægen og få den tjekket?

Har ikke lyst til at fortælle min mor det, da hun ikke ved at jeg har været sammen med en dreng, og jeg synes ikke hun skal vide det, da der slet ikke lå noget i det og hun kender ham godt.


Og så lige til noget andet, så skal jeg til lægen i morgen, Onsdag den 6. marts, for at få målt min blodprocent og snakke om p-piller. Ved i om lægen spørg om man har været seksuelt aktiv, skal han vide det? Synes i at jeg burde få lavet en gynækologisk undersøgelse?

HJÆLP MIG! Ved ikke hvad jeg skal gøre??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu har din læge jo tavshedspligt og lægen kan altså bedst hjælpe dig hvis han/hun ved noget om dig.

    Nej - som sådan behøver lægen ikke vide, om man er seksuelt aktiv, men det er da oplagt, at du får spurgt om det her, når du alligevel skal der hen. Du har haft ubeskyttet samleje, hvorfor det er ret så væsentligt at du kan blive undersøgt for, om du skulle have pådraget dig noget kønsoverført, og det kan du sagtens, hvis du har været sammen med fyr, du ikke 100% ved, hvor har været før.

    Du er kun 15 år - har du overvejet hvorfor du skal have p-piller? Du er jo endnu ikke fuldt udviklet, og p-piller er hormoner, som går ind og styrer din fertilietet medicinsk - og ligegyldigt hvad lægen siger, så KAN det umuligt være sundt at medicinere en sund og rask krop med hormoner for en helt naturlig tilstand.

    Husk p-piller beskytter ikke mod kønssygdomme, hvorfor du alligevel altid, altid bør bruge kondom - især nu i de unge år, hvor du har skiftende partnere, og glemmer du bare en eneste pille. så er der rod i systemt og risikoen for graviditet stiger.

    Jeg foreslår, at du finder en metode til at passe på dig selv - uden hormoner. Det har din krop mange gange bedre af.

    Hvis du absolut VIL have din krop styret af hormoner, så sørg for at sætte dig meget grundigt ind i, hvad det er, du byder din krop. Lægen informerer dig med overvejende sandsynlighed ikke.

    Søg alle de informationer, du kan - det er ikke alt sammen lige hyggelig læsning. P-midler er ikke specielt sundt - og slet, slet ikke så ligegyldigt, som læger gerne vil gøre det til.
  • Indstillinger
    Hej, er ogsaa en pige paa 16 aar, som ogsaa har en saakaldt "bule" ved skeden.

    som du beskriver sveg det lidt i starten efter man toerede sig men nu goer den ikke ondt...... ville egentlig bare hoerer om du fandt ud af hvad det var? Er lidt bekyremt for hvad det kan vaere, saa hvis du ved det, vil jeg meget gerne vide det ogsaa :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.