Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skovflåt og smitte

Redigeret 3 marts, 2013, 06:52 i Åben debat om infektioner
Hej,

Jeg kom til at lave en lille brøler i dag.

Jeg opdagede min hund havde en skovflåt, da jeg kunne mærke det da jeg kælede med ham med min venstre hånd.

Jeg går så ud og fjerner den, og bruger værktøjet i min højre hånd. Sidder og snakker med min kæreste om det, hvor jeg med min venstre hånd (der kun har mærket skovflåten) impulsivt tager slik fra en pose og spiser det.

Bagefter slår det mig, om jeg faktisk kunne smittes med det? Eller om det ikke er nok at have rørt den for at blive smittet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Altså generelt hygiejnemæssigt var det da nok en ide at du vaskede hænder inden du stoppede fingrene i en pose slik -men hundeejere er vel næsten resistente over for deres egen hunds bakterier.

    Flåt-smitte sker kun hvis den har bidt dig, smitten sidder i det spyt som den sprøjter ned i bidsåret for at forhindre blodet i at størkne.

    Så tag det helt roligt, men hold øje også med flåter på dine egne ben når du har luftet hunden i skovterræn. Er der smitte, så kommer der ofte en rød ring der vokser sig større og større omkring stikstedet i dagene/ugerne efter. Det gør at man skal kigge godt efter. Men heldigvis har ikke alle flåter borrelia.
Log in eller Registrér for at kommentere.