Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp! Min vægt står bomstille!

Redigeret 17 marts, 2013, 03:29 i Åben debat om overvægt
Hej, jeg er en pige der lige er fyldt de 17.

Jeg er 177 høj og vejer 75 kg. mine kropsmål er således:
Talje: 74
Hofte: 95
Bryst: 93
Øverste del af lår: 61
Øverste del af arm: 27

Jeg vil utroligt gerne tabe mig.
Det er mit højeste ønske at komme ned på en vægt der siger max 60 kilo igen, som jeg vejede sidste vinter.

Min krop betyder rigtigt meget for mig.
Vægt, mad og træning fylder utroligt meget i min hverdag. Jeg tager diverse kosttilskud i form af olier, hvidløg, antioxidanter, zink, kalk osv.

Jeg cykler til næsten alt hvad jeg skal til, og cykler 3 km hverdag til og fra skole.
Jeg dyker spinning 3-4 timer + 2,5 timers CXWORX (mave, ryg, balder og overkropstrænig) om ugen. Derudover dyrker jeg yoga 2 x 75 min om ugen.

Jeg spiser ret sundt og varieret med massere af grønt og frugt samt magert kød og groft brød, men alligevel står min vægt bomstille.
Jeg har nu kæmpet og kæmpet, men uden held, og jeg synes efterhånden, at jeg har prøvet alt lige fra at undgå næsten alle kulhydrater til at tælle og nedskrive hver enkelt kalorie.
Jeg har sågar en alarm på min iphone, der ringer på faste tidspunkter hvornår jeg skal spise, så jeg ikke småspiser hele tiden.
Alt det har jeg prøvet, men uden held.

Derfor vil jeg være glad, hvis i derude kunne give mig nogle råd til hvordan jeg kan tabe de ca. 16 kg?
Er efterhånden meget desperat, så er åben for alle forslag!

Ps. har også overvejet slankepiller, men er lidt i tvivl? Har læst meget blandet om folks erfaringer med dem.

Mange venlige hilser herfra

Kommentarer

  • Indstillinger
    Så vidt jeg kan regne ud, så har du et bmi på 25 lige nu - altså hører du til lige i toppen af normalvægt.

    At tabe 16 kilo vil beyde, at du kommer helt ned på et bmi på 20. Det er jeg ikke helt sikker på, vil være specielt godt for dig - eller rettere, det vil nok blive overordentligt svært for dig, fordi din krop jo netop protesterer voldsomt mod det, og hvorfor gør den det?

    Mit gæt er, at din krop prøver at fortælle dig, at den har det fint, hvor den er nu. Du er jo ikke overvægtig.

    Hvis du er en solid pige med god, kraftig knoglebygning - så er det jo sådan du er skabt, så bliver du jo aldrig et lille spinkelt nips, og det vil i øvrigt heller ikke passe til din kropsbygning.

    Du dyrker en del motion - måske du hellere skal se på din motion - er der noget, du skal ændre i den, så du - ikke taber dig - men måske får "møbleret" lidt om?

    Du har sikkert gode, sunde muskler lige nu - og de vejer jo også.

    Jeg har selv netop solid knoglebygning og dermed ret brede hofter, og sådan noget ændrer sig jo ikke ligegyldigt hvor meget man taber sig. Jeg har faktisk prøvet at tabe mig ret meget, men det var jo slet ikke pænt til mig.

    Du vejede væsentligt mindre for et år siden, men du er jo i gang med udvikling, så du har givet fået større barm og større hofter i den periode - så derfor er det en naturlig vægtøgning.

    Jeg foreslår, at du netop fokuserer på en anden slags motion måske, og så arbejder på, at du ikke skal tage mere på, i stedet for at have fokus på at tabe dig.

    Og - hvis det endelig er - så prøv at skifte en del af brødet ud med frugt og grønt. Dog - skal du stadig sørge for at blive mæt - du ER i en udviklingsperiode, og din krop har derfor brug for noget ordentligt "brændstof". Især er det afsindigt vigtigt, at du ikke i din iver for at tabe dig, får skabt et problem, der kan give dig endog meget større problemer fremover.
  • Indstillinger
    Hej Nans

    Du er jo ret høj, og jeg vil give Lotte ret i, at der altså skal være lidt kød på knoglerne. Det ser pænest ud. Men egentlig har jeg slet ikke forstand på alt det med vægten.

    Når jeg alligevel skriver et indlæg, så er det for at sige, at jeg tydeligt husker den periode, hvor jeg pludselig fik former, og jeg husker, hvor svært det var at vænne sig til det nye udseende.

    Jeg husker den ret pludselige forandring af mine lægge fra tynde stilke til rundbuestil. Jeg kan genkalde mig denne fornemmelse af at rødme af skam, som jeg dengang havde, over at have så tykke ben!

    Lige præcis mine lægge har nok ikke forandret sig synderligt, siden jeg var 16-17 år. I dag ser jeg på dem, og jeg ser nogle ganske almindelige – ja faktisk pæne og velformede − kvindeben.

    Så jeg kan virkelig godt forstå, at du har svært ved at vænne dig til de nye former. Der sker meget med ens udseende, når man er i din alder. Selvfølgelig er det svært. Men vent nu lige, til vi alle får os pakket ud af vintertøjet, når foråret for alvor kommer. Måske hjælper det på det, når du begynder at få komplimenter for dit nye udseende!

    Unge piger er smukke, og især om foråret!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Undskyld, jeg lige kommer tilbage, men nu har jeg lige læst dit oplæg en gang til - og mere grundigt.

    Jeg fik lige overset, at du også dyrker hård træning for ryg, mave osv.

    Du dyrker således virkelig heftig motion, der også dækker hele din krop. Du må således have nogle ganske solide og kraftige musker, der jo i sig selv vejer godt til?

    Prøv en gang at stille dig nøgen foran spejlet. Har du virkelig "laskefedt" nogen steder overhovedet ?? Jeg tvivler stærkt.

    Med dit motinsprogram og den kost, du indtager - så tror jeg faktisk ikke du skal tabe dig mere.

    Og - som Kameliadamen også skriver - der sker jo en ændring af kroppen i puberteten. Du har være en pige, nu er du ved at være kvinde.

    Og - hold dig langt, langt fra disse slankepiller. De vil ikke hjælpe dig med det liv, du lever.
  • Indstillinger
    Mange tak for de gode svar! - Jeg er meget glad for, at i har taget jer tid til at skrive så gode svar, de har virkelig hjulpet. Det er rart at høre erfaringer fra kvinder, der selv har været igennem det, og som ikke lige er ens egen mor.

    Når jeg kigger mig i spejlet, er jeg meget fast i min krop, har ikke som sådan noget der slasker el. lign. men synes alligevel bare jeg er lidt for stor.

    Jeg går rigtigt meget ind i taljen og meget ud ved mine hofter, det er meget markant! Og jeg ville gerne have det lidt mere udlignet, så mine hofter ikke er så store, men når man tager fat i dem, er det som om, de bare sidder helt stramt ind til kroppen og ikke kan gå af ligemeget hvor meget jeg så end træner!
    - Det samme gælder mine inderlår, der et et hul helt øverst oppe, men så et par centimeter længere nede går de sammen.
    Jeg vil utroligt gerne have et mellemrum mellem mine ben, der bare fortsætter hele vejen ned, som mange andre piger og kvinder har.

    Ved godt man ikke kan punkt tabe sig, men er der ikke en mulighed for at få det lidt udlignet eller på anden måde væk?
  • Indstillinger
    Det lader til, at du er begunstiget af en "rigtig" kvindekrop med former, og det synes jeg, du skal glæde dig over.

    Du har brede hofter - og ligegyldigt hvor meget, du taber dig, så vil din hofteskål jo ikke følge med, den sidder, hvor den er sat. Til gengæld kan du glæde dig over, at du måske vil have nemt ved det, den dag du eventuelt skal føde et barn. (Både jeg - og min datter, der har samme brede hofter - har klaret den slags på 20 minutter, fra veerne tog rigtigt til.)

    At kvindelår skal være lige er desværre noget, modeskaberne har hittet på. Uden at forklejne det, så har det altså også i den grad irritteret mig, at moden primært laves af mænd, der langt hen ad vejen er til mænd selv, hvorfor de simpelt ikke aner at rigtigt mange kvinder, altså netop har de former, som netop ER kvindelige. Det der "hul" du omtaler er ligeledes meget kvindeligt.

    Jeg har også brede hofter, og når jeg - med meget lange mellemrum - endelig finder et par bukser, der sidder, så køber jeg gerne 4-5 par, for der er godt nok langt mellem "snapsene" hvad pæne bukser til kvinder angår. Heller ikke jeg har jo lyst til at gå i "konetøj".

    Det er så svært at finde smart tøj til kvinder med former, at man netop - som dig - kan tro, at det er en selv, der er "forkert".

    Du dyrker rigtigt meget og meget hård motion - du er altså nødt til at have noget at stå i mod til den slags. Hvis du tabte alle de kilo, du drømmer om, så ville du slet ikke kunne magte den hårde motion - det ville nok tvært i mod begynde at skade dig.

    Efter jeg havde fået mit første barn, tabte jeg mig helt vanvittigt og nej - det var ikke pænt, for mine brede skuldre og mine brede hofter, var der jo stadig, hvorfor jeg netop så helt forkert ud, for også jeg er en, der altså skal have noget huld på kroppen for at tingene hænger sammen.

    Så jeg tror bestemt, der en en - god - årsag til at din vægt står bomstille - du skal simpelt hen ikke tabe dig mere, med det motions- og kostniveau, du er på nu.

    Så nyd din skønne frodige, "rigtige" kvindekrop.
  • Indstillinger
    Mange tak for svarene, det har hjulpet mig til at se lidt anderledes på mig selv. Jeg vil nok altid være lidt utilfreds, men har i den grad fået et bedre forhold til min krop nu :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.