Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Starten af p-piller

Redigeret 1 marts, 2013, 03:30 i Prævention
Hej. Jeg har lige fået en fast kæreste og er derfor lige så lige begyndt på p-piller. Jeg har fået at vide at jeg skulle tage den første pille på første dag jeg har menstruation, det har jeg så gjort. Det jeg gerne vil vide om min menstruation som lige er begyndt går væk eller om den vil være normal, nu her.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil tro, at denne menstruation bliver - i hvert fald nogenlunde - normal, men det er så den sidste menstruation, du får, når du nu har valgt at lade din cyklus styre medicinsk.

    Her efter vil der komme en kunstigt fremkaldt blødning i 7-dages pausen, og den vil typisk være noget svagere og noget korte end du er vant til.

    Husk nu, at når du nu skal styres af hormoner, så er det afsindigt vigtigt at du tager disse piller korrekt, for når disse piller forhindrer dig i at få ægløsning, så skal der bare en glemt pille til, at der kommer rod i systemet, og der kan "smutte" en ægløsning, så derfor er du pludselig meget usikker, hvis det sker. Kod en påmindelse ind på din mobil, og tag så pillen med det samme, når du får besked. Derfor bør du også have dine piller med dig på samme måde, som du givet har din mobil med alle vegne.

    Og - husk også - for det får du nemlig (heller) ikke at vide ved lægen desværre: Der er afsindigt mange bivirkninger ved p-piller, og mange kvinder går rundt og er små-utilpasse, men hvis de går til læge, får de at vide, at det i hvert fald ikke er pillernes skyld, men sjovt nok forsvinder disse ubehag gerne øjeblikkeligt, hvis man stopper med brugen. De fleste læger er desværre fuldstændigt blinde mht disse p-midler, og kan slet, slet ikke se noget forkert i dem, dog er der efterhånden flere og flere læger, der er begyndt st stille spørgsmålstegn ved dette - unødige - hormonforbrug, som rigtigt mange kvinder indtager. Ligegyldigt hvad - du har valgt at lade en sund og rask krop styre af hormoner - og ja, det er nemt, praktisk og smart, men specielt sundt er det jo ikke.

    Og husk igen: De fleste har det godt med p-piller og har ingen problemer, men det er de fleste - ikke alle, og en del bliver alligevel gravide trods korrekt brug af p-piller. Om du hører til den gruppe finder du først ud af den dag, det er for sent.

    P-piller beskytter altså - nogenlunde - mod graviditet, men ikke mod kønssygdomme, så hvis du vælger at dyrke sex uden kondom, så sørg for at blive undersøgt for kønssygdomme jævnligt - eller i hvert fald ved partnerskift.

    Og til sidst: Rigtigt mange får problemer med at blive gravide, når de efter mange års brug af p-piller (p-midler i det hele taget) ønsker det. Der kan gå op til flere år før cyklus er ordentligt på plads igen. Det får du forresten heller ikke at vide fra lægen, før du står i situationen - måske som 35-årig hvor "uret" allerede tikker i den forkerte retning mht almindelig fertilitet.
Log in eller Registrér for at kommentere.