Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For højt levertal.

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    - Hej Micha.
    Før jeg fik leddegigt har jeg aldrig været syg eller spist piller.
    Jeg aner intet om medicin eller vitaminer.
    Det var et råd fra en ven : Få noget B-vit.
    Så jeg købte bare et glas - B-combin stærk- .
    Jeg kan læse på glasset :
    B6, B2, B1 + calciumpantothenat + nicotinamid .
    Jeg har fået nul vejledning af læge eller reumatolog .
    Jeg kan heller ikke finde vejledninger jeg tror på.
    Ang. vitaminer går meningerne jo fra den ene yderlighed til den anden.
    Sund mad går jeg ind for. Resten er kun p.gr.a. leddegigt . Men tak. VH s.
  • Indstillinger
    Micha

    Folsyre/folat/folinsyre er jo også et B-vitamin -men det ved du vel. Så en multi-B indeholder altså også folat.

    Problemerne kan opstå ved monoterapi af bestemte B-vitaminer fordi processer i leveren ikke kan køre til ende.

    Der er ingen problemer ved nærnormal leverfunktion, mtx og multi-B-vitaminer, du vil heller ikke kunne finde litteratur der siger dette. Heller ikke dine egne links.

    http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/s ... DOCNO+2850

    omtaler faren ved overdosering af B12 som injektion. Der står faktisk at ved oral, dvs som pille, er det umuligt at overdosere. Kroppen kyler nemlig overskuddet ud i kummen. Desuden indeholder selv stærke multi-B-vitaminer slet ikke B12-doser der kommer bare lidt i nærheden af hvad der er i en B12-indsprøjtning, og det er jo altså kun meningen at man max skal spise 3 stk vitaminpiller dagligt i 3 måneder (men kun hvis man er alkoholiker der ellers ikke har fået vitaminer længe -for at hjælpe leveren og sukkermetabolismen), herefter 1 om dagen -ikke hele bøtten på een gang. Som et lille kuriosum kan nævnes, at lige præcis B1 gives i megadoser (2 mg) som indsprøjtning i 3 dage til alkoholikere der indlægges til afrusning -også og særligt dem med nedsat leverfunktion.

    Dit andet link

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17635334

    omtaler kun folat (folimet), som altså ifølge instruksen gives til personer der tager mtx for at nedsætte risikoen for bivirkninger. Grunden til at folimet gives er at MTX er en specifik hæmmer af folatoptagelsen i kroppens celler. MTX er meget velundersøgt og virkningsmekanismen velkendt -i modsætning til det noget ældre lægemiddel mod leddegigt sulfasalazin som ingen aner virkningsmekanismen på.

    Der er lidt forskellige meninger hvorvidt MTX kan give leversvigt eller ej. Der har været beskrevet nogle få dødsfald pga akut leversvigt sfa cirrhose (skrumpelever) af patienter på MTX. Men et ældre ret grundigt studie fra KU tilbage i 90'erne på baggrund af mikroskopi på levere fra MTX-patienter gennem 25 år afviste at cirrhose skulle være baggrunden, for man fandt ingen tegn på cirrhose i dette studie. Jeg har kun fået studiet refereret fra en forsker der kender hovedforfatteren men ikke læst det. Desværre kan jeg ikke stille med en reference, det vil nok kræve noget søgen på Pubmed og pt har jeg desværre ikke lige tiden til det.

    B3 = nicotinamid i store doser kan derimod godt give problemer til patienter med svær leversygdom pga at det kan forårsage forhøjet blodsukker og svimmelhed, irritabilitet og kraftesløshed. Men igen, leverfunktionen skal være meget nedsat, jvnf. instruksen for alkoholikere. Denne kan du finde forskellige steder ved at google "alkohol intoksikation instruks".

    Så altså, jeg ville overhovedet ikke være nervøs. Faktisk er jeg selv på MTX og guffer en stærk multi-B dagligt. Jeg er på 7,5 mg MTX ugentligt men kan altså klare mig med de 400 µg folat der er i multi-B-pillen dagligt fremfor de langt størrere doser i form af 5 mg folat en eller flere gange om ugen.
  • Indstillinger
    Det var en lang post, som jeg er enig i, næsten.

    Jeg linkede tox for B12, men du vil finde lignende informationer om de andre B vitaminer (hvilket jeg også mener at have skrevet).

    Det er for langt de fleste helt fint at indtage stærke B vitaminer kortvarigt, men B vitaminer i stor nok mængde kan give leverskader. Som du selv er inde på er det ikke normalt er problem slet ikke hvis du indtager dem oralt, men hvis din lever ikke er normal og har problemer, så er det en god idé at tale med din læge om, om den er så dårlig så man ikke skal bruge stærke B vitaminer.
  • Indstillinger
    - Jeg er dybt imponeret over Jeres kæmpe-viden.
    Begyndte at læse herinde for at få viden om leddegigt
    og den medicin jeg skulle indtage.
    Hold da op hvor mange der ved utroligt meget, nok mere end
    mange læger.
    Jeg stoppede med at læse om det, da jeg bare ikke kunne forstå mere
    end 50% . Men fik dog en viden som læge/reumatolog ikke gav mig.
    Jeg kom bare i behandling og fik at vide hvad jeg SKULLE tage
    uden nogen forklaring på noget.
    NÅ, men det virker jo godt. Så hva´ ?
    Fra at jeg ikke kunne åbne en vandhane/knappe mit tøj, fungerer
    det hele fint nu, og jeg er bare glad !
    Jeg tror bare at der er så stort pres på reumatologer at de ikke
    har tid til længere samtaler. Man får bare at vide hvad man SKAL og IKKE MÅ.
  • Indstillinger
    Hvad sker der ved at drikke en del vin når man er på MTX ?
    Har godt læst at man skal holde sig på 7 genstande pr uge.
    Jeg skal tage 10 MTX a 2,5 mg hver uge p.gr. af leddegigt.
    Får taget blodprøve hver måned og de ser pæne ud
    selvom jeg drikker vin.
    Er der nogle symptomer hvis man ikke kan tåle det ? VH søren
Log in eller Registrér for at kommentere.