Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jalousi. - Angsten for at miste / dele.

Redigeret 27 februar, 2013, 14:05 i Angst
Hej, mit indlæg er ganske kort.
jeg er ekstremt Jaloux! Jeg bliver indebrændt og jaloux over det mindste, og det har påvirket mig og min kærestes forhold en del på det sidste, hun kan nærmest ikke gå nogen steder, uden jeg skal have alle planer i detaljer, og vide alt hvad der er sket når hun kommer hjem.

Dette er ikke længere bare Jalousi, men en angst, angsten for at miste og dele hende med nogen anden mand.

- Hvordan kommer man af med den slags?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er dig, der har et kæmpe problem, og dig der kommer til at ikke bare ødelægge jeres forhold, men muligvis kommer du også til at øve ubodelig skade på din kæreste, for den slags kontrol er helt urimelig.

    Du bør derfor øjeblikkeligt søge noget professionel hjælp, for den form for jalousi er en alvorlig sygdom, som du hurtigst muligt bør få behandlet.

    Gå i første omgang til din læge og bed om råd, og gør det nu, inden noget går helt galt i jeres forhold.
  • Indstillinger
    Du virker meget nervøs? Tror du det ender med vold? For mig at se virker det som om at du tror jeg kunne finde på i sidste ende simpelthen at tæve hende til kun at være hos mig? Jeg bad mig nogle gode råd om hvordan man kunne arbejde med sin Jalousi, jeg er ikke syg i bolden. Og ville ALDRIG kunne finde på at gøre noget ondt ved hende.
  • Indstillinger
    Nej. Jeg er ikke nervøs - men jalousi ER sygelig.

    Din kæreste har ret til at have noget for sig selv, og hun er ikke forpligtet til at stå til regnskab for dig mht hver eneste bevægelse, hun foretager sig, når du ikke er i nærheden.

    Hun har ret til f.eks. at gå en tur i byen med sine veninder og feste - uden at skulle forklare sig for dig og uden at skulle tage evt. mobil hvert øjeblik, når du ringer eller sender sms for at kontrollere hende.

    Nej - jeg håber da ikke, du vil begå fysisk vold mod hende, men dette behov for konstant kontrol er altså psykisk vold - og det er faktisk lige så galt, og det er på den måde, du kan risikere at ødelægge ikke bare jeres forhold men også hendes selvværd.

    Lider man af jalousi så BØR man søge professionel hjælp, for jalousi er direkte nedbrydende for ethvert forhold.

    Du er nødt til at lære at enten vil hun dig og jeres forhold - eller også vil hun ikke. Hun kommer ikke til at elske dig højere ved at få "spændetrøje" på.

    Du skal lære at hendes kærlighed til dig er så stor, at hun aldrig kunne finde på at gøre noget, der vil såre dig, OG at det ikke er nødvendigt for dig at skulle sikre dig det hele tiden.

    Og ja - i nogle forhold sker der så desværre det, at den ene går ud og er utro - men det er oftest når der i forvejen er noget galt i forholdet - og det hvad enten man er jaloux eller ej. Så heller ikke en gang i sådanne situationer kan jalousi afhjælpe et sådant problem - tvært i mod, vil jeg mene.

    Så - for din egen skyld - se at søge noget professionel hjælp, så du kan lære at takle denne jalousi, for din kæreste bliver med overvejende sandsynlighed på et tidspunkt meget træt af det, og vil således givet vælge at stoppe jeres forhold - fordi DU har ødelagt det.

    Man er ikke syg i bolden fordi man har behov for at takle nogle adfærdsmønstre som er nedbrydende for både en selv og ens partner.

    Og nej - jeg gætter at du ikke vil følge mit råd, og det vælger du da naturligvis helt selv - men hvis ikke du gør det, så husk, at det helt og aldeles er din egen skyld, den dag din kæreste har fået nok af din kontrol - og går.
Log in eller Registrér for at kommentere.