Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstruation efter jomfruhinden er bristet

Redigeret 24 februar, 2013, 12:07 i Åben debat for kvinder
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg er en pige på 16 år. Jeg har her for godt over en måned siden haft sex for første gang. Jeg har haft min sidste menstruation den 8 januar, men skulle rigtig have den her igen den 4 februar. Jeg har bare ikke fået den endnu, og jeg er gået 20 dage over. Jeg har før gået en måned over, men så fik jeg det også. Vi brugte kondom, da jeg ikke pt er på noget.

Så mit spørgsmål er: kan det godt vare lang tid før menstruationen kommer efter man har sprunget jomfruhinden? Håber i kan hjælpe mig, jeg er ved at gå ud af mit gode skin!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er da sikkert nervøsitet, der påvirker din cyklus - det er desværre ikke helt ualmindeligt, at den slags sker.

    Du har jo også prøvet, at din menstruation har været udeblevet, men - tag dog en test for en sikkerheds skyld. Sådan en kan du købe i et hvert supermarked - de ligger gerne ved kassen.

    For hvis det nu er gået galt - så er du så ung, at der måske skal tages nogle hurtige beslutninger, hvis det er.

    Jeg tror det nu ikke, hvis I har været omhyggelige med det kondom - og det vel at mærke har været på helt fra start til slut, og hans penis på intet tidspunkt har været ubeskyttet på dine kønsdele.

    Når du forhåbentligt har set en negativ test - så kan du slappe af, og så kommer den menstruation sikkert hurtigt. Tab af mødom påvirker ikke cyklus - eller det har jeg i hvert fald aldrig hørt.

    Og - fortsæt du ellers bare med at bruge kondom fremover - det har din krop langt bedre af end de hormoner, som der er i f.eks. p-piller.
Log in eller Registrér for at kommentere.