Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mærkelige tanker.. og angst

Redigeret 3 marts, 2013, 08:41 i Angst
Hej alle sammen jeg en knægt på 15 der har været igennem lidt af hvert lider af diagnosen Reaktivtilknytningsforstyrrelse.. har haft en del angst og i sommers fik jeg tvangstanker om at lemlæste mine små søskende og min familie jeg begyndte at få angst.. fordi jeg havde læst om skitsofreni og diverse sindssygedomme jeg har overhovedet ingen symptomer for dem men efter jeg begyndte at læse dem fik jeg en falsk form for skitsofreni jeg troede jeg så ting der ikke var der som jeg overhovedet ikke gjorde jeg begyndte at snakke med mig selv oven i hovedet.. fordi jeg havde set en video med hvordan de høre stemmer.. fandt så ud af de høre stemmer ligesom nogen der snakker til dem der jo langt fra forskel fra i hovedet og høre ting.. men ergo jeg læste den ene dag om man kunne høre stemmer inde i hovedet have tanke problemer også begyndte jeg at sige til mig selv jeg skullle dræbe en af mine kammerrater det totalt uhyggelidt jeg ved det var mig selv der gjorde det.. hvergang jeg fik den tanke sagde jeg det oven i hovedet på mig selv.. det jo totalt sygt.. men idag her ved 17 tiden sad jeg på viaplay og så noget med linse.. og hendes familie så fik jeg lige pludselig tanken oven i hovedet.. dræb linse..? blev ret bange.. tænkte det kunne have noget at gøre med.. jeg har tænkt på at dræbe.. nogen selvom jeg hverken ønsker det.. eller kunne finde.. på det jeg har en del fortrængt vrede i mig efter min mor som barn.. hun har aldrig været der og lider af et kæmpe svigt.. kunne jeg have udviklet en personlighedsforstyrrelse.. jeg har os været på sygehuset og de udelukket en hver from for sindssyg dom eller ligende.. hjælp mig please ): p.s det var lidt ligesom at læse inde i hovedet jeg siger det til mig selv.. den stemme kom da jeg fik den tanke om linse.. bare i et sekund.. var det sådan dræb linse.. meget uhyggelidt.. ved ikke om et fordi jeg har sagt det så mange gange til mig selv i hovedet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tobias24
    jeg tror du lider af OCD (tvangstanker og tvangshandlinger). Jeg lider selv af socialfobi og OCD og i 1982 fik jeg pludselig tvangstanker hvor jeg var bange for at gøre min familie og andre fortræd.Det er dybt ubehageligt at gå og være angst for at slå andre ihjel eller skade dem. Ofte måtte jeg tjekke om morgenen om jeg havde skadet nogen i nattens løb.I skolen var jeg bange for lige pludselig at slå andre.Man kan snart ikke tænke på andet end at prøve at undgå at gøre det. Man bliver nærmest syg af angst og kan ikke koncentrere sig om andet. I 2008 tror jeg det var gik jeg endelig til læge med det. Jeg fik lykkepiller (Sertralin) og var til psykiater 5-6 gange.Efter et par måneder havde jeg næsten ingen tvangstanker mere og heller ingen tjekke ritualer.Jeg har altid tjekket døren og vandhaner mange gange lige efter hinanden.Jeg har sågar tjekket dørhåndtaget så mange gange at det knækkede.Prøv at gå til lægen og blive undersøgt for OCD. Håber du snart for det bedre med dig selv

    Hilsen Jørn
  • Indstillinger
    Tobias ----du må tale med nogen om hvordan du har det ---er der ikke skole psykolog --der hvor du går i skole ---kontakt hende ----eller skole sygeplejerske ----eller gå til jeres læge --og tal med ham om det ---du skal have hjælp ---så du ikke en dag ---udfører din tanke --og laver noget alvorligt --

    til højre her på denne side ---står KRISEHJÆLP --OG FLERE TLF. NR ---

    PRØV AT RINGE PÅ DEM --Børne tellefon
    116111

    eller nogle af de andre nr ---lad mig høre fra dig hvad du gør ---
  • Indstillinger
    Hej Jørn er blevet undersøgt.. for det da jeg tog på psykiatrisk afdeling for snart 7 måneder siden.. og vedr de stemmer i mit hovedet kom det ikke ude fra.. det var mig selv der lavede den af en form for ja hvad hypokondri? jeg kunne fx finde på at sige du skal ''slå opvaskemaskinen ihjel'' bare fordi jeg havde læst om folk hørte stemmer og gjorde underlige ting.. det har jeg faktisk oplevet før.. og det gik væk igen.. det nærmest hvergang jeg læser om det.. det kommer igen.. men det svært at lade være.. køre sådan her op og ned.. jeg er blevet undersøgt for det hele leder kun af den tilknytningsforstyrrelse.. den psykolog jeg havde sagde jeg ledte nok efter et svar på hvad der var sket med mig og når man har sådan et svigt som mig kan sindet godt tro man er syg har jeg også fået afvide.. så har ved ikke vedr.. Hjælp jeg har det ikke perfekt men jeg klare det nok har det med og overdrive en del somme tider inden jeg når og kik mig overskuldren
  • Indstillinger
    Hej solo jeg kunne aldrig have i sinde og udføre.. har hverken psykotiske træk.. ser ingen ting høre ingen ting tror ingen ting.. men ja skal nok begyndte at snakke med en så man kan få dette ud af min verden tak for hjælpen :)
  • Indstillinger
    Sjovt nok er det kun når jeg er hjemme for det meste jeg har det sådan her ved ikk om man kan kalde det et dobbelt liv når jeg uden for døren er. Jeg stort set som alle andre
  • Indstillinger
    Thobias ---ja det er svært at vide hvad det er der sker inde i dit hoved ---med dine tanker ---
    men jeg tror stadig du ville få det bedre med dig selv ---hvis du et stykke tid --gik hos en psykolog ---og i fik det talt igennem ---

    det skal ikke være psyktriater ---for de-giver medicin ---og det er ikke sikkert du har brug for det ---

    men hvis du ikke får det behandlet som ung ---risikerer du at gå rundt i den tanke gang hele livet ---

    prøv og ringe til de nr --her på siden ---og se hvad de vil sige til dig ----

    jeg forstår at det her er ikke noget du kan tale med din moder om
  • Indstillinger
    Hej.

    Overdrivelser er nogle gange med til at kunne forklare at det faktisk er et problem? (:

    Ej, men det lyder ret underligt - men tror det er forståeligt. Mennesker som har lidt stor svigt har det med at tænke anderledes over tingene - og med hensyn til lemlæstelser af folk og tankerne, tror jeg i det hele taget ikke det er unormalt.
    Du har en diagnose og det i sig selv kan være med til at man begynder at tænke anderledes og især hvis man så også læser/ser en masse ting som er psykologisk.

    Jeg ved hvertfald på egen psyke, at ved at læse om ting, kan man bilde sig selv ind at man er syg på samme måde, det er selvfølgelig en indbildning og man er klar over sin indbildning. Men det er da klart noget som skal behandles via. samtaler eller lign., for indbildninger kan godt blive til virkelighed.

    Ikke at jeg tror det bliver i dit tilfælde, men det altid godt at snakke med nogen (: Al held og lykke.
  • Indstillinger
    Ja Natten91 det har du nok ret.. i jeg har fx læst at nogen af dem der høre stemmer.. hvad de høre og hvordan.. så er jeg begyndt.. at gøre det samme alser jeg styre selv.. det.. det mig selv det gør det oven i hovedet mega underlidt.. men har da tænkt på at gå til lægen med det er da underligt.. Tak
  • Indstillinger
    Underligt, men tror det meget vel kan forklares med at man søger hjælp, hvis du forstår. Dvs. man vil gerne have hjælp - men føler at det der "normalt" er "galt" ved en, ikke er nok til at folk vil tage det alvorligt, evt? (:
Log in eller Registrér for at kommentere.