Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgeskemaer giver aldrig mulighed for korrekte svar!

Redigeret 22 februar, 2013, 07:58 i Hvordan gik behandlingen?
Jeg er desværre blevet udvalgt til undersøgelsen ”Hvordan har du det?”

Jeg har fået tilsendt et kæmpe spørgeskema med en masse detaljerede spørgsmål.

Og som altid i den slags spørgeskemaer mangler der i mange tilfælde svarmuligheder, der passer til de korrekte svar! Kun få steder er der afsat plads til, at man selv kan skrive noget. For det meste skal man sætte krydser ud for fortrykte svar.

Og man kan jo ikke bare skrive det korrekte svar ved siden af, for skemaet aflæses maskinelt.

Selvfølgelig kunne jeg bare lade være med at svare, men jeg ønsker ikke at ødelægge et projekt, som jeg via skatten er med til at finansiere.

Men hvor ville jeg ønske, at de ville bruge pengene bedre – f.eks. til at forkorte ventetiderne på livsvigtige undersøgelser og behandlinger!

Jeg bliver spurgt om alt muligt, og især mit forbrug af fedtstoffer til madlavning, alkohol, rygning og motionsvaner.

Det er da værre for mit helbred, at jeg nu har ventet i et år på korrekt behandling for min søvnapnø og foreløbig 8 måneder på en livsvigtig undersøgelse (polysomnografi), og nå ja, hvis der havde været plads i skemaet, så ville jeg finde det vigtigt at nævne, at jeg gik i over 8 år på førtidspension, uden at kunne få nogen diagnose, og at min tilstand efterhånden tærede så meget på hjertet, at jeg gentagne gange måtte med ambulance på sygehuset, og at jeg nu har fået en mindre hjerteoperation, der måske – måske ikke – kan holde mit hjerte gående, indtil søvnapnø-problemet kan blive løst.

Til allersidst i skemaet er der tre (3!) linjer, hvor man kan uddybe eller kommentere. Jeg kan selvfølgelig ikke få plads til det, der er vigtigt at nævne.

Jeg føler altså, at der bliver gjort grin med mig.

Bagefter vil der naturligvis sidde forskere, der analyserer mit fedtforbrug ned til mindste detalje. Om nogle år indgår jeg muligvis i en statistik, der fortæller, at der er en sammenhæng mellem spisning af olivenolie og hjerteproblemer.

For ifølge forskernes forestillinger er det jo livsstilen, folk bliver syge af. At hjertet kan tage skade af, at vejrtrækningen udebliver under søvnen, har jeg ikke mulighed for at skrive i det skema!

Det var bare et hjertesuk!

Mange hilsner

kameliadamen
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Skriv og forsøg at komme i dialog med forfatterne til spørgeskemaet.

    Jeg opgav, efter adskillige mail kontakter, at svare på et spørgeskema om arbejdsmiljø, idet det skemaet var så "farvet" i mine øjne, at man ud fra spørgsmålene ville få de svar, som man ønskede.

    Så på med vanten og se om du kan få indflydelse og hvis ikke, så protester (i det mindste) ved ikke at svare.
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    Det er muligt at kommentere undersøgelsen via mail eller telefonisk, og den mulighed har jeg da også i sinde at benytte mig af.

    Men det er ikke muligt at få ændret et spørgeskema på 28 A4-sider, der er sendt ud til 54.000 borgere. Og det ville jo være endnu mere idiotisk, hvis regionen skulle bruge endnu flere penge på at lave undersøgelsen om.

    Nej, jeg kan ikke se, at der er andre muligheder end at svare så korrekt som muligt, inden for de givne rammer. Hvis jeg lader være med at svare, er der jo ikke nogen, der kan se, at der er tale om en protest :-)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg tager hatten af for mennesker, som gør noget og tager tyren ved hornene.

    Så held og lykke med projektet.
  • Indstillinger
    Jeg får også "nervøse trækninger" af alle de spørgeskemaer.

    Jeg har heldigvis (så vidt jeg husker) ikke prøvet dem omkring helbred, men jeg er flere gange blevet "udvalgt" til et ordentligt vred på et par hundrede sider omkring forbrug, men efter at have brugt virkelig megen tid og energi på det nogle gange, har jeg nu valgt at sige nej tak, for der er aldrig, aldrig mulighed for at svare korrekt, så jeg ender med at sidde og lave et fint mønster med mine krydser i stedet for.

    Jeg har flere gange prøvet at forklare, hvorfor jeg ikke vil bruge min tid på noget, der er langt hen ad vejen bliver direkte misvisende i hvert fald for mine oplevelser med dette eller hint. Da det efterhånden er nogle år siden, jeg er holdt op med at sige ja, så ved jeg selvfølgelig ikke, om man har ændret på disse spørgeskemaer.

    Og - jeg vinder jo alligevel aldrig det rejsegavekort eller hvad de nu udlodder.:-)

    Mit forslag er da, at du udfylder de ting, hvor du HAR mulighed for at svare efter din overbevisning - og så undlader at svare på resten. Og så i de tre linier, hvor du har mulighed for kommentar, skriver du, at du har valgt at undlade at svare de steder, hvor der ikke var en svarmulighed, du kunne bruge.

    Men -på den anden side, hvis skemaet er noget, der skal svares på via en hjemmeside, så kan det straks blive mere svært - i hvert fald har jeg oplevet spørgeskemaer, hvor man ganske enkelt ikke kan komme videre, hvis der er spørgsmål man undlader at svare på, så den slags nægter jeg også nu.

    Men så må det handle om, at man nægter at svare, og begrunder hvorfor.

    Held og lykke med arbejdet. :-)
  • Indstillinger
    Hej Lotte og Brugernavn

    Tak, for jeres respons.

    Jeg har løst et af mine problemer med skemaet, ved simpelthen at udsætte besvarelsen nogle uger ;o)

    På den måde kan jeg undgå visse problemer med nogle spørgsmål, der specifikt drejer sig om, hvordan jeg har haft det de seneste 4 uger!

    Men jeg fandt først på den løsning, efter at jeg havde udfyldt en del af det trykte skema og var kørt fast.

    Jeg vælger derfor at begynde forfra på besvarelsen, og denne gang svare via Internettet (om nogle uger!). Jeg frygter bare den situation, du beskriver, Lotte: Hvis jeg springer spørgsmål over, fordi der ikke er svar, der passer til mig, så kan jeg muligvis ikke gå videre. Men det er jo bare ærgerligt, så.

    Man kan ikke forlange mere af den enkelte, end at vi gør vores bedste!

    Jeg har også for længe siden besluttet, at jeg ikke længere vil svare på forbrugerundersøgelser eller opinionsundersøgelser. Jeg siger konsekvent nej til den slags ; -)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har også altid problemer med spørgeskemaer. Man kan ikke springe et svar over, man SKAL svare. Jeg har nu frameldt mig disse spørgeskemaer.

    Er der tale om manipulering eller ?? Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvad man kan bruge disse svar til, som ikke kan besvares korrekt. Det må da give et misvisende billede af det, der undersøges.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg tror sådan set, at de gør sig store anstrengelser, når de formulerer den slags spørgsmål. Men et skema, der skal passe til alle, vil ende med at passe til ingen!

    Jeg tror, at regionerne håber, at de kan spare en masse penge, når de får analyseret folks svar. Det er jo nok formålet med undersøgelsen. Men udgifterne til undersøgelsen og porto til 54.000 (og det er bare i min region!) breve og svarkuverter osv. må være store.

    De spørgsmål, jeg har det sværest med, er holdningsspørgsmål, altså hvor man skal tilkendegive hvilken holdning, man har til rygning eller alkohol eller lignende. For hvert problem er der to meget firkantede eller yderligtgående holdninger, og så skal man skrive, hvilken holdning man sympatiserer mest med. Men jeg sympatiserer overhovedet ikke med firkantede eller unuancerede holdninger! Det er den side, jeg er nødt til at springe over.

    Og det var også den type spørgsmål, der gjorde, at jeg måtte afslå at deltage i opinionsundersøgelser.

    Jeg blev engang spurgt, om jeg mente, at indvandrere var villige til at lære dansk.

    Dertil svarede jeg, at jeg ikke kendte ret mange indvandrere, så det kunne jeg ikke vide noget om.

    Så blev intervieweren sur. Og det var enden på den karriere som opinionsundersøgelses-svargiver.

    I dag ser jeg på tekst-tv, at der har været en undersøgelse af folks holdning til kontanthjælp. Hvis resultaterne af undersøgelsen er fremkommet på samme måde som den føromtalte undersøgelse af indvandreres villighed til at lære dansk, så giver jeg ikke meget for det resultat!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nemlig !!!


    "Jeg blev engang spurgt, om jeg mente, at indvandrere var villige til at lære dansk."

    Et spørgsmål man hverken kan svare ja eller nej til. Jeg mener det er et manipulerende spørgsmål.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg skylder måske lige at sige, at jeg har ringet til undersøgelses-folkene og forklaret mine problemer med skemaet, og det viser sig, at man godt kan springe spørgsmål over. Så det vil jeg selvfølgelig gøre.

    Og hvis man har yderligere kommentarer ud over dem, der kan stå på de tre linjer, der er til rådighed til at kommentere eller uddybe, er man velkommen til at vedlægge et brev. Hvis man udfylder via Internettet, kan man bruge den frankerede svarkuvert til brevet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen, kameliadamen.

    Der er sikkert flere forskellige slags spørgeskemaer. Dem, jeg har besvaret er tilsendt over nettet. Man kan ikke springe spørgsmål over. Der sker kun det jeg får at vide, jeg mangler at besvare et spørgsmål. Og jeg kan ikke altid svare ja eller nej.
Log in eller Registrér for at kommentere.