Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

i tvivl im min seksualitet

Redigeret 3 oktober, 2013, 07:19 i Homoseksualitet
Jeg er en pige på 13 år ( Ja ved Godt at jeg er meget ung) der gennem den seneste tid er begyndt at tvivle/tænke rigtig meget på min seksualitet, idet at jeg er blevet forelsket i en pige. Jeg ikke fortalt det til nogen, og hun ved det heller ikke. Jeg har aldrig haft en kæreste eller været "sammen" med nogen, så jeg har jo heller ikke rigtigt afprøvet det. Jeg finder ikke rigtigt drenge spændene og finder det dybt uintresant når mine veninder snakker om drenge. Til gændgæld elsker jeg at kigge efter piger (særligt en) og lytter gerne når drengene snakker om piger. De fleste af mine venner/veninder virker meget homofobiske og "bøsse", "lebbe" og homo bliver brugt som skældsord, så jeg ville ikke rigtigt føle min tryg ved at lufte mine tanker. I min familie er de ikke så homofobiske, men der bliver jævnligt stukket en spydig bemærkning til et bøssepar søn vi kender ( ikke nogen vi rigtigt kender, men bare ved hvem er) og Hvis der er noget om homoseksuelle i fjernsynet/avisen bliver der sagt noget nedladende eller bladret vidre/ skiftet kanal. Så jeg føler det heller ikke oplagt at sige noget til dem. Så mit spørgsmål er: Hvordan ved jeg (eller i hvertfald kommer nærmere på) om jeg er homoseksuel, og Hvordan kommer jeg vidre (det fylder rigtigt meget og mit hoved er fyldt med ubesvarede spørgsmål, så der slet ikke er plads gik at tænke på andet) jeg håber virkelig at uvilje hjælpe mig eller bare komme med er input
Hilsen Alma.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du ville nok ikke være tvivl om din sensualitet hvis du var lesbisk. Der er ikke noget unormalt i biseksualitet.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Hvad mener du med at man aldrig er i tvivl Hvis man er lesbisk?
  • Indstillinger
    Du er 13 år gammel, og det kan da godt være, du er lesbisk – det kan også være du ikke er; det kan du ganske enkelt ikke vide i en så tidlig alder.

    Du er i begyndende pubertet, og der sker rigtigt meget i puberteten, og det er slet, slet ikke ualmindeligt at være tiltrukket af eget køn uden at det betyder, at man er homoseksuel.

    Du er i det hele taget alt for ung at begynde at have seksuelle relationer, så det vil jeg i det hele taget råde dig til at vente nogle år med – ligegyldigt om du er til det ene eller det andet, så kan du gøre stor skade på dig selv for livet ved at kaste dig ud i noget, du ikke er klar til. Du er 13 år og dermed stadig et barn – og børn skal ikke gøre voksenting før de er klar til at tage konsekvenserne af det.

    Seksualitet er noget man er født med – også om man er homoseksuel, biseksuel eller heteroseksuel, så det vil du ikke kunne ændre på.

    Men når man er i puberteten raser hormonerne i kroppen, og det er helt almindeligt at der sendes forvirrende ”signaler”, så man netop bliver i tvivl om, om man er det ene eller det andet – det er fuldstændigt normalt – og noget rigtigt mange unge oplever.
    Du skriver, at du er nervøs for at lufte dine tanker – men behøver du egentlig gøre det lige nu? I ”tøsesnakken” kan du jo lade være med at sige så meget, man SKAL ikke vende vrangen ud på sig selv i en sådan snak – og hvis du lytter i denne gruppe, vil du med stor sandsynlighed opleve en pige eller to, der ikke snakker helt så meget om det, som andre gør, for den slags er ret privat, og ikke alle har behov for at tale om det hele tiden – heller ikke selv om de er helt og aldeles heteroseksuelle. På den anden side, så kan det da godt være, du skal tage en snak med din mor om det; du kan fortælle at du er ret forvirret omkring det her, men det er som nævnt slet ikke ualmindeligt at have det på den måde i din alder – du skal ikke ”beslutte” dig for endelig seksualitet foreløbigt – der kan ske rigtigt meget med dig de næste år.

    Peter skriver, at du slet ikke er i tvivl, hvis det er – og det kan han have ret i, men han har vist ikke fået læst din alder, for det ved du ikke med sikkerhed foreløbigt.

    Hvis du om nogle år stadig primært føler dig tiltrukket af piger/kvinder så vil du muligvis have brug for noget hjælp til at takle de problemer, der kan følge med at høre til en mindretalsgruppe, og på det tidspunkt kan det være relevant for dig at kontakte foreningen for bøsser og lesbiske, der kan give dig en god og fornuftig rådgivning.

    Men – tag det roligt de første år, du er alt, alt for ung til at føle, at du SKAL ”vælge side”, hvis man kan sige det på den måde.
  • Indstillinger
    Hej,

    Du skal huske på at du nu er blevet tretten - du er altså kommet i teenageårene, og der er det helt normalt at man er i tvivl om sin seksualitet, og der er rigtig mange andre mennesker, som har eller har haft det som dig, inklusiv mig selv. Du siger at det typisk er piger der tiltrækker dig. Jeg synes at du skulle prøve at tænke over hvad det er ved piger der tiltrækker dig. Ofte kan det være fordi at den/de pige/piger du beundre har nogle egenskaber som du egentlig godt selv kunne tænke dig at have. Den følelse som du oplever her er der overhovedet ikke noget mærkeligt i, og jeg synes at det er et sundt tegn, at du synes at det er forkert at din familie og venner når de kommer med grimme nedladene ord, om homoseksuelle. Måske kunne de faktisk få respekt for homoseksualitet, og for dig som homoseksuel, hvis det er det du vil være, hvis du sagde fra over for dem. Husk på at du kun er tretten! Meget kan nå at ændre sig.
    Håber jeg kunne hjælpe dig!
    Her er forresten en side der måske kunne hjælpe dig i fremtiden: www.adamogeva.dk
    Mvh Christian
Log in eller Registrér for at kommentere.