Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ny på depr. medicin valdoxan og sertralin

Redigeret 15 februar, 2013, 13:28 i Åben debat om depression
Puha Depressions medicin er godtnok noget forvirret noget. Jeg har efter mange år med mange problemer fået konstateret depression hos min læge.

Først startede jeg op på citalopram, 2½ uge efter blev min mund og mine øjne tørre som sandpapir. Jeg blev så skiftet over på Sertalin hvor der igen efter 2½ uge opstod så meget mundtørhed at tungen og ganen nærmest ikke kunne skilles ad.

Igår var jeg så ved lægen igen og fik en ny recept på Valdoxan.

Jeg tog 1 valdoxan 25 mg i aftes, og nøj hvor har jeg det dårligt idag. Jeg har sovet meget underligt, været vågen sindsygt mange gange, for at sove videre 10 sek efter. vågnede kl 04 og kunne ikke sove mere. Stod så op, men havde den værste kvalme, følte jeg skulle kaste op konstant, var svimmel, totalt groggy, mindede lidt om influenza symptomer. Nu hvor klokken er 14.29 har jeg det bedre, men er stadig "rundtosset"

Er det normalt at man har det sådan på Valdoxan? jeg er meget i tvivl om jeg tør tage en pille igen i aften?

Overvejer at starte op på sertralinen igen istedet for, men den mundtørhed, er det en forbigående bivirkning, og hvor længe går der normalt før den bivirkning forsvinder?

Måske dumme spørgsmål, men har aldrig været på sådan medicin før, men jeg er slet ikke i tvivl om at det virker på mig, det er bare noget skidt at bivirkningerne er større end virkningerne.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hør nu her
    jeg forstår ikke din læge ----den slags medicin skal have 4-6 uger før det virker --kroppen skal tilpasses ---
    men du har nu fået 3 forskellige slags --i denne tid --så din krop bliver da helt forvirret ---det er piller for depri --men er forskelligt mærke --

    tørhed i munden ---så må du tage nogle pastiller for det ---som ligger i munden ---drikker du nok med vædske --2 liter daglig ----
  • Indstillinger
    Det er ikke lægen der har valgt at stoppe medicinen, men mig. Jeg har bedt om et andet produkt, efter at være blevet så tør i munden at jeg dårligt kan snakke. Jeg drikker ½ ltr vand hver ½ time bare for at holde munden våd så ja er langt over 2 ltr vand om dagen på sertralin.
  • Indstillinger
    men hvor længe skal man regne med at opleve bivirkninger af fx valdoxan? vågner i andre også hver morgen og har det skidt, eller går det over igen?
  • Indstillinger
    Hej Dellidalli

    Valdoxan er en forholdsvis ny type antidepressiv medicin, der er ret forskellig fra f.eks. Citalopram og Sertralin.

    Selvfølgelig er det muligt, at der er andre Valdoxan-brugere, der læser dine indlæg, og kommer med deres erfaringer.

    Indtil da vil jeg foreslå dig at læse de indlæg om Valdoxan, som tidligere er blevet bragt her på Netdoktor:

    viewtopic.php?t=21212

    Hvis du skriver et indlæg i ovenstående tråd, vil de Netdoktor-brugere, der har skrevet indlæg i tråden, automatisk få en mail om, at der er kommet et nyt indlæg i tråden.

    På den måde kan du få kontakt med folk, der har erfaringer med Valdoxan.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    nååårh takker :)
Log in eller Registrér for at kommentere.