Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

at elske det ene barn højere end det andet...

Redigeret 20 februar, 2013, 06:58 i Små børn
Havde en samtale/diskussion med min kæreste her forleden, der fik mig til at tænke...

Sagen er det at, han har 2 børn en datter med mig på 6 og en dreng på 3. Vi venter nu vores andet fælles barn sammen.
Hans dreng bor hos hans forældre i hans hjemland, og han boret hos os i 2 år.
Han siger at han har et bedre forhold/elsker sin dreng mere end vores datter. Det er så det jeg ikke kan forstå, man elsker vel sine børn lige så højt, uanset køn.
Han var ikke særligt intresseret i sin datter den første år, og har forklaret, at det er den pris han betaler nu, for ikke at have prøvet mere da hun var lille. Han føler ikke at hun gider ham, jeg føler han har givet op på hende.

Kan måske forstå, at mor og datter har noget sammen, som far og søn på samme måde vil have. Men kærligheden er vel lige stor...

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://sondagsavisen.dk/2010/46/hvilket ... ojest.aspx

    Det er vist ikke så ualmindeligt.

    citat
    Især de førstefødte nyder en særlig status og får masser af opmærksomhed og omsorg. Søskendeflokkens hierarki afspejler sig også senere i livet, når børnene er voksne, mener John Halse. Han peger på undersøgelser, der viser en overrepræsentation af førstefødte i ledende stillinger.

    »De næstefødte skal kæmpe hele livet for at få den samme opmærksomhed,« siger han.

    citat slut

    Dette er er det rene vrøvl. Både min mand og jeg blev mindre elsket end vores søskende og vi er begge de ældste. Så hvor har de den opfattelse fra.
    Jeg ved to familier til, hvor det også "gik ud over" den ældste, så den snak skulle de stoppe.

    Førstefødte i ledende stillinger, det tror jeg, for vi skulle altid være "den store".
  • Indstillinger
    Vores datter er jo, den førstefødte. Hun har ikke kendskab til sin halvbror, vil nok heller aldrig have noget forhold til ham.

    Kan bare ikki forstå, en far elske sin dreng, nr. 2 i rækken mere end datteren. Måske er vi forskellige når det kommer til det, men stadivæk, forstår det ikke.
  • Indstillinger
    Nej jeg Kan heller ikke forstå, når din kæreste kan sige, at han ikke elsker sine to børn lige højt.

    For mig ville det være utænkeligt ligeså for min mand, vi har selv børn, som i dag er voksne, og jeg må sige, at vi selvfølgelig elsker dem lige højt, men det kan godt være på forskellige måder.

    Når jeg ser mig om i vores vennekreds, som vi har kendt fra helt unge, så ser jeg heller ikke at de nogensinde har foretrukket det ene barn for det andet. Men jeg har set at pigen blev fars pige, og drengen mors dreng:-) men på en hyggelig måde.

    Men jeg tænker om din kæreste kommer fra en anden kultur, hvor drengebørn har en højere status, ja det er kun et gæt.

    Det at din kæreste vedkender sig, at han har det sådan, er jo på en eller anden måde flot, for jeg tror de færreste ville indrømme det. Jeg tror ikke, at det er noget forældre vil sige meget højt, for det er vel forbundet med stort tabu at sige, at man ikke elsker sine børn lige højt. For de fleste ville mene at det er unormalt, og hvem vil være unormal. Nu smiler jeg…

    Men kunne du ikke prøve at få din kæreste til at lave forskellige ting med jeres datter, helst alene så de to kunne få et bedre og tæt forhold til hinanden.

    Nu ved jeg ikke hvor I bor, men der jo mange muligheder f.eks. en tur i zoologisk have, en tur i biografen og se en børnefilm, en tur i skoven eller til stranden og samle sten. Det er kun fantasien der sætter grænser:-)

    Jeg håber at det vil forandre sig hen af vejen, for det er jo i dine tanker, hvad jeg godt kan forstå. I venter jo også en lille ny, og der skal der helst være kommet et tæt forhold mellem far og datter.

    Det var lige mine tanker her og nu.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    masa1980 det gør også ondt i sjælen, når man mærker kærligheden er større til ens søskende. Man glemmer det aldrig. Det skulle faderen måske tænke lidt på. Hvis hun mærker det, tjae hun bliver også voksen engang.

    Jeg syntes Sofie giver et godt råd.
  • Indstillinger
    Har foreslået ham at bruge tid sammen med hende, uden mig, kun dem to. Og også forklaret ham hvorfor tingene er som de er. Er det nogen der kan ændre på det, er det kun ham selv. Han er jo voksen og hun barn.
    Her hvor vi bor er der ikke særligt meget man kan lave med børnene.
    Men når der en sjæden gang er noget, har han aldrig været med. Han orker ikke siger han, arbejder når vi andre har fri.

    Man må så håbe at han gør en bedre indsats med det næste.
  • Indstillinger
    Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå, at du bare accepterer, at din kæreste ikke orker at være sammen med jer, når der sker noget, du skriver endda, at han aldrig har været med.

    Hvad er det for en barndom, du byder din datter, det må og skal du ændre, og så venter I oven i købet endnu et fælles barn.

    Nu lyder jeg nok lidt barsk, men hvad i alverden vil du med sådan en kæreste, der ikke vil lave noget sammen med jer.

    Det skal være et fælles ansvar at få børn, og selvom du skriver, at han er den voksne, underforstået at det må han selv bestemme, så mener jeg, at du er medskyldig i dette forløb. Du må gøre op med dig selv, om du virkelig synes, at han er en god far.

    Vi må alle tage kampen op, og sørge for at vores børn får det bedste af det bedste, og kæmpe for at ikke vores børn føler sig tilsidesat.

    Jeg håber, at du forstår hvad jeg mener, for det gør ondt på mig, når jeg læser, hvad du skriver. Din datter er kun seks år, har selv et barnebarn på samme alder, og jeg ved hvor følsomme børn er.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Du siger at hans søn bor hos hans forældre i hans hjemland. Har han ikke en mor? Jeg kan ikke lade være med at tænke på at han måske har det sådan med sin søn fordi han har ondt af ham? En mors kærlighed og tilstedeværelse er nettop vigtigere end alle andre - ja selv faderens. Da din datter allerede har din kærlighed og opmærksomhed, så har din kæreste det måske som om din datter ikke mangler den kærlighed hun i bund og grund har brug for? Ja det er ikke den rigtige måde at tænke på men det er måske bare sådan han har det - altså han føler mere ansvar over for sin søn som ikke er hos sin mor. Jeg har desuden rigtig ondt af hans søn. Tænk at han hverken er tæt på far eller mor, men bor hos sine bedsteforældre. Samtidigt har jeg ondt af din datter fordi hun mangler sin fars opmærksomhed. Jeg tror ikke at der er meget du kan gøre for at ændre på billedet. Jeg håber det bliver bedre for jeres næste barn.
Log in eller Registrér for at kommentere.