Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ledsygdom eller noget meget værre?

Redigeret 14 februar, 2013, 04:30 i Leddegigt
Hej. Jeg er en pige på 17, som har længe haft problemer med mine led i snart 2 år. Det startede med at jeg hoppede meget på trampolin og kom til at lande forkert på min hånd og fik ondt i mit højre håndled. Jeg har efter den episode haft ondt og fik af vide af min læge at det nok bare var seneskedehindebetændelse. Men det har nu bredt sig til mine knæ, ankler, fingre og tæer. Jeg skal til en røntgenskanning her i starten af næste måned.

Mit spørgsmål er som følgende.
Jeg har haft meget ondt i venstre side af ribbene og brystet samt. begge bryster og en gang imellem under højre bryst. Jeg har været ryger i godt og vel 4 - 5 år og kan ikke lade være med at tænke lidt på om det er mine lunger eller om det er noget med mine knogler som det jeg havde skrevet tidligere. Det kommer og går lidt, og min læge lyttede lidt på min vejrtrækning og sagde at alt var fint, men er nu ikke sikker, for det føles tit som om der sten i mine lunger..

Jeg går i 2.g og har derfor mange lektier for og tendens til at blive hurtigt stresset. Jeg har rigtig tit hovedpine og det er egentlig når jeg sidder og arbejder og alt bliver uoverskueligt at jeg får ondt. Kan dette være stress? Eller kan det bare være på grund af den mulige "ledsygdom" eller noget helt tredje?

Jeg er meget interesseret i gode råd fra folk som måske oplever det selv, for jeg er ved at blive lidt nervøs for om der er noget alvorligt galt. Da jeg som sagt er ryger og har stor risiko for alt muligt.

På forhånd tak! - Sasja.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kunne godt lyde til at en del af dine problemer kunne skyldes stress.

    Om du har en ledsygdom oveni kan ingen svare på her, det er det undersøgelserne på sygehuset skal vise.

    Smerterne kan dog også skyldes spændinger fra ryggen, selv smerterne helt ned i tæerne.

    Hvis du er hypermobil, så vil jeg foreslå at du får en henvisning til en fysioterapeut uanset resultatet fra sygehuset, og får lavet et træningsprogram af en fysioterapeut, for så er det ekstra vigtigt at du får trænet din krop -og trænet den helt korekt, da forkert træning kan give vedvarende ledproblemer.

    Mht. det du beskriver om dine lunger, så kan man få ret skarpe smerter hvis du har en irritation omkring leddene i brystkassen, det kan komme af hoste bla.

    Du har ret i at din rygning bestemt ikke gør tingene bedre. Jeg ser med stor undren mange unge piger ryge, og tænker om de mon ved at de kommer til at ligne 40-årige -som 25-årige! Men skulle du nu have en ledsygdom, så er rygning en endnu dårligere ide, fordi det skaber en form for irritation der aktiverer immunsystemet -og det er netop et overgearet immunsystem der er problemet ved ledsygdomme.

    Har du overvejet Nicorette eller nicotintyggegummi? Det kunne jo være en god begyndelse til et rygestop, og en god måde at starte på nu hvor du er i en stresset periode.

    Sørg også for at få vitaminer nok, dine symptomer kan nemlig også skyldes vitaminmangel, og det får man lettere hvis man ryger!

    Især har mange d-vitamin-mangel, har du fået målt dit niveau hos lægen? Ellers synes jeg du skulle få det gjort. Har du mangel skal du op og tage 75-100µg d-vitamin for at komme op i niveau nogenlunde hurtigt, nogle læger anbefaler ofte doser omkring 35 µg fordi de ikke har opdaget at Sundhedsstyrrelsen lige har øget ned nedre grænse for d-vitamin fordi man har fundet ud af at det er uhyre vigtigt for snart sagt alle processer i kroppen -d-vitamin-mangel kan for øvrigt også udløse autoimmun sygdom som fx ledsygdomme.

    Men som sagt, den endelige diagnose må du altså vente med til undersøgelserne er lavet. Du kan vel også gøre brug af det frie sygehusvalg hvis du vil have undersøgelserne gjort hurtigere, og så høre om du kan få en tidligere ambulatorietid til svar.
Log in eller Registrér for at kommentere.