Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kraftig slimproduktion + små hak i lunge område

Redigeret 13 februar, 2013, 04:12 i Lungeproblemer
Hej jeg er en ung fyr på 20 som har haft dette i rigtig mange år... Vil påstå det har stået på siden jeg var 12 så tager det som værende kronisk.


Symptoner: om aften/natten dannes der meget slim i halsen som resultere i en tiger agtig snorke lyd fra halsen (ikke næsen).

Jeg får et par gange om ugen nogle pludselige spjæt/klik indenfra venstre eller højre lunge område (oftest venstre) nogle gange værre end andre. Engang efter dette spjæt var det rigtig slemt, og der endte jeg på hospital da de konstaterede min lunge var kollapsede. Det var 2 år siden.

Nytårs aften 2012/2013 fik jeg et af disse voldsomme spjædt igen, og kunne knapt gå uden at blive forpustet... Burde tage på hospitalet men gjorde det ikke pga. dagen, festen og en rigtig dårlig hospitalsoplevelse. Der gik 4 dage og jeg var frisk igen.. Siden da har jeg kun haft de normale spjædt, hvor jeg lige slår et par gange på brystkassen og hoster en slimklat op, og så har jeg det fint.

På hospitalet sagde de at det var fordi jeg var for tynd.. Er 184 cm og vejer 71kg. Træner minimum 3 dage om ugen i fitness. Jeg har standard bmi.. Jeg syntes forklaringen er for tynd... Jeg er desuden ikke-ryger og har aldrig været ryger..

Ved ikke om en proff herinde kan forbinde mine symptomer med en sygdom eller hvad det kan være?

Mvh. Elias

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Elias


    Du har ret, den forklaring du fik fra hospitalet lyder altså tynd!


    Men kollaps af lunger som det du oplevede er ikke ualmindeligt hos netop unge, høje mænd.

    Det lyder til at det er sket for dig igen. Jeg ved godt at du efter din dårlige oplevelse ikke er meget for at gå til lægen, men du bør altså få taget et røngtenbillede, det kan din egen læge bestille. Grunden er, at kollapsede din lunge igen nytårasaften så er der en pæn risiko for at du går rundt med noget lungebetændelse, og det kan skade lungen hvis det bliver siddende for længe.

    De symptomer i form af jag fra lungen som lyder til at komme jævnligt ud fra hvad du fortæller, vil jeg gætte på er enten musklerne eller leddene i brystkassen der er blevet irriterede af hosten, eller smerter fra din lungebetændelse.

    Jeg synes du skal spørge din læge om det vil være relevant for dig med en udredning for delvis alfa 1-antitrypsin-mangel samt Marfans syndrom som er to arvelige sygdomme som øger risikoen for lungeproblemer. Astma er du vel blevet udredt for allerede, tænker jeg.
Log in eller Registrér for at kommentere.