Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til specialeresearch

Redigeret 26 april, 2013, 12:38 i Sund kost
Kære Netdoktor bruger - har du lige to minutter?

Jeg er specialestuderende ved Copenhagen Business School, og i forbindelse med min research har jeg brug for din hjælp.

Jeg skal bruge en definition på slik - og jeg skal finde ud af, hvad forskellen er på en eftermiddagssnack/et lille mellemmåltid (såsom müslibarer og frugtstænger) og på slik.

Jeg vil gerne høre, hvad du synes. Har du lyst til at give dit besyv med? Så skriv gerne din mening om følgende spørgsmål:

- Hvad synes du, karakteriserer slik?
- Hvad synes du, forskellen er på snacks og slik?
- Er slik usundt, sundt, ingen af delen eller begge dele?
- Ville du give dit barn en müslibar, en frugtstang eller en pose slik med i madpakken som et mellemmåltid?

Der er ingen rigtige eller forkerte svar - jeg tager imod alle meninger.

På forhånd tak for hjælpen. :)

Indlægget er godkendt af Netdoktor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil gå efter varedeklarationen, slet og ret. Når du kommer fra CBS, er du nok ikke bange for tal, og jeg ville gå efter sukkerindholdet og lave noget statistik på det.
    Min ketchup derhjemme har 32 g sukker per 100 g, så den betragter jeg som ligeså usund som det egentlige slik jeg spiser. Hvor jeg præcist vil trække grænsen, ved jeg ikke, men vi skal i hvert fald ned under et sukkerindhold på 20%.
    Netop børn vil jeg altid gøre det klart. Totalt afholde dem fra slik kan man ikke, men understrege over for dem at der ikke er nogen forskel på en snackbar og vingummier, kan om ikke andet øge deres bevidsthed om hvad de spiser.
    Ah ja, jeg er slet ikke nogen fan af snackbars. Jeg finder dem alt for søde og vil meget hellere have den 'ægte vare', hvis jeg endelig skal spise usundt!
  • Indstillinger
    Slik er alt det, der stort set består af sukker og kemi: vingummy, blocher m.v.
    Snackbarer er alt det, der også indeholder en smule fiber, gode fedtstoffer: nødder, kerner, honning m.v.
    Frugt er det, der stort set altid er frisk samt nogle få tørrede slags.

    Sukker er sukker uanset, om det indtages gennem det ene eller det andet produkt. Nogle meget sukkerholdige produkter har så et naturligt fiberindhold, gode fedtstoffer og vitaminer, men det er oftest den mindste del.

    Mine børn må spise det hele, når de har lyst, fordi jeg mener, at hele sukkerdebatten er kørt af sporet og vrimler med uvidenskabelige og udokumenterede påstande. Mine børn er sunde, raske, normal vægtige og lider ikke under, at jeg ikke bryder mig om hysteri.
Log in eller Registrér for at kommentere.