Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fysiske årsager til depression?

Redigeret 11 februar, 2013, 03:42 i Åben debat om depression
Hej...
Jeg har været sygemeldt i over et år og begynder at blive meget nervøs for min fysiske tilstand - i hjernen.
Antidepressiver og psykolog har ikke den store virkning, så jeg forsøger at undersøge alle muligheder for hjælp.

I denne forbindelse er jeg faldet over nogle artikler, der taler om fysiske årsager til depression. Skjulte betændelser, hormonforandringer ell. lign.
Jeg vil derfor høre, om nogle herinde ved, hvilke fysiske ting, der kunne være årsag til depression - og hvordan man får dette undersøgt.

Mvh Mejse

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mejse

    Enhver form for svær belastning for kroppen eller for psyken kan være årsag til depression – især selvfølgelig, hvis man i forvejen er disponeret for at få depressioner.

    Når du spørger efter fysiske årsager, så er det især lavt stofskifte og desuden også mangler på vigtige vitaminer og mineraler, der kan være årsag eller medvirkende årsag til depression. Det er derfor, at enhver ANSVARLIG læge tager blodprøver, når man kommer med symptomer på depression, for alle de ovennævnte ting kan påvises ved hjælp af blodprøver.

    Jeg skrev: enhver ansvarlig læge tager blodprøver, men min læge gjorde ikke! Jeg har også prøvet at have en længerevarende depression, som ikke bedredes ved hjælp af lægeordineret antidepressiv medicin, og jeg gik endda hos en psykiater!

    Det viste sig, at jeg havde jernmangel!

    Så hvis du ikke har fået foretaget blodprøver til undersøgelse for lavt stofskifte og mangel på især jern, B12, folsyre og D-vitamin, så er det vigtigt, at du får det gjort.

    Det er min erfaring, at i hvert fald jernmangel betyder, at antidepressiv medicin ikke virker efter hensigten!

    Jeg har brugt i titusindvis af kroner på psykologhjælp, der overhovedet ikke virkede. For en psykolog kan naturligvis ikke råde bod på jernmangel, ligegyldig hvor dygtig hun er! Et glas jernpiller kostede dengang ca. 55. kr. Det ville have været mere effektivt.

    Du omtaler skjulte betændelser og hormonforandringer som mulig årsag. Det har jeg aldrig hørt om, bortset fra at nogle omtaler D-vitamin som et hormon, og lavt stofskifte skyldes vel mangel på stofskiftehormon, så ved lavt stofskifte er der vel tale om hormonmangel som årsag til depression.

    Personligt kender jeg godt denne bekymring for hjernens tilstand, for jeg har haft mange depressioner, hvoraf en del har været længerevarende og af svær art.

    Men hvis det er din første depression, så tror jeg absolut ikke, at du behøver at frygte noget. Dog er det vigtigt, at du får en effektiv hjælp NU. Det må du insistere på at få. Alle undersøgelser siger, at eventuelle skader på hjernen, der er forårsaget af depression, bedres ved helbredelse af depressionen, uanset om helbredelsen sker ved hjælp af medicin eller psykoterapi.

    Før i tiden troede man jo, at vi alle var født med et bestemt antal hjerneceller, og at der ikke kunne dannes nye. Men nu har forskningen påvist, at der sagtens kan dannes nye hjerneceller løbende. Det er bare vigtigt, at din organisme har byggesten til at danne nye celler af.

    Hjernen består af to tredjedele fedt, og heraf er en stor del såkaldte omega 3-fedtstoffer. Det er dem, man især får fra fisk, men også fra planteriget f.eks. fra hørfrø og hørfrøolie, rapsolie, valnødder og i små mængder fra grønne grønsager.

    Jeg har set, at den velrenommerede psykiater Poul Videbech anbefaler, at folk med depression tager fiskeolie. Han anbefaler desuden tilskud af D-vitamin og B-vitamin.

    Hvad har du indtil nu gjort, for at få depressionen til at gå over? Hvilken medicin har du taget? Hvilken form for psykoterapi har du fået?

    Har du slet ikke nogen anelse om, hvad årsagen til din depression er? Har du været udsat for alvorlig eller længevarende stress?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.