Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Zolpidem effekt

Redigeret 3 januar, 2017, 22:04 i Angst
Hej jeg hedder Morten og er 36 år gl. og har lidt af generaliseret angst og lettere depression i de sidste 12 år.
Lige nu får jeg lyrica, Cymbalta og cyprexa og så en indsovning tablet (Zolpidem)
Den sidstvævnte Zolpidem har en sjov effekt på mig. Først og fremmest virker den hver gang og har nok fået den i et år nu uden dosisen er øget. Men jeg starter ud med at være så frisk og glad og har bare lyst til at gøre hele huset rent og løbe en tur osv osv osv. Pillen tar bare alt det negative væk. Føles nærmest som at være en fri mand.
Jeg gad nu godt at vide om der fandtes noget tilsvarende som kunne give den effekti de vågne timer. For hvis det kunne lade sig gøre kunne jeg jo næsten komme tilbage på arbejdsmarkedet på fuld tid og dyrke motion og trappe ud af noget af det andet medicin.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Morten

    Det lyder da ikke godt, at du i 12 år har været plaget af angst og depression! Noget kunne tyde på, at du ikke får den rigtige behandling. Det synes jeg bestemt ikke, at du skal affinde dig med.

    Men nu til dit spørgsmål: Sådan som jeg forstår dig, oplever du en god virkning af indslumringspillen Zolpidem, selv om du nu har fået den i et år, og virkningen plejer at aftage efterhånden. Men før den søvnfremmende virkning kommer, oplever du en periode, hvor du er ekstra frisk, ja faktisk en fri mand, som du beskriver det.

    Hvordan kan det nu være? spørger du.

    Zolpidem er et benzodiazepin-lignende stof, altså lidt i familie med præparater som Stesolid, som de fleste kender som et beroligende middel.

    I forbindelse med den slags beroligende midler beskrives der ofte noget, man kalder paradoks-effekt, altså at midlet i nogen grad kan have den modsatte virkning af den ønskede. Når jeg søger på Google, ser jeg nu, at disse virkninger som regel er beskrevet som noget negativt: rastløshed, ophidselse eller aggression.

    Du kan selv prøve at søge. Evt. er det nødvendigt at stave ordet paradoks med x, altså paradox. Du kan også kigge på indlægssedlen til Zolpidem. Jeg gætter på, at disse paradoks-virkninger er beskrevet der, men så vidt jeg kan se, beskrives de altså som noget negativt.

    Men faktisk kender jeg godt fænomenet: Jeg har flere gange fået beroligende midler forud for ubehagelige undersøgelser eller operationer på sygehuset. Jeg falder slet ikke til ro, men bliver derimod umådeligt lystig og fortæller vandede vittigheder! Personalet på sygehuset har sagt, at det er den såkaldte paradoks-virkning, jeg er udsat for.

    Nu om dage lægger man helst ikke folk i fuld narkose. Man er vågen, men oplever ingen smerte under undersøgelsen/operationen. Meningen med at give dette beroligende stof er at gøre folk lidt ligeglade, så de ligger stille og ikke er bange. Men da jeg skulle opereres i hjertet for et år siden, var det en operation, der skulle være meget præcis.

    Men jeg kunne overhovedet ikke ligge stille, efter at jeg havde fået beroligende medicin! Lægerne måtte give mig en kæmpe dosis! De havde aldrig oplevet noget lignende, sagde de. Men efter at jeg havde fået denne kæmpe-dosis var der heller ingen problemer mere. Jeg lå fuldstændig stille.

    Jeg er overbevist om, at det er denne paradoks-virkning, du oplever. Men nu har du jo oplevet, hvordan det er at være en fri mand. Sådan skulle det jo være hele tiden!

    Hvis jeg var dig, ville jeg ikke affinde mig med en tilværelse med angst og depression. Du må kunne få en behandling, der gør dig helt rask.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for dit gennemførte svar. Jeg var ikke klar over det med paradoks effekten.
    Men det er rigtigt at jeg burde være angst fri og måske overdrev jeg lidt før. Det jeg døjer med primært er at ikke have noget overskud. Selve angsten bemærker jeg faktisk ikke så meget. Men den store mængde medicin gør at jeg er træt meget af tiden og derfor er det så befriende at få den paradoks effekt af sovepillerne.
    Håbede lidt på at der fandtes noget medicin som kunne gøre at jeg havde det sådan hele dagen.
    Engang lånte jeg min farmors blodtryksmåler fordi jeg spiste det farlige Thermo power dagligt, brugte blodtryksmåleren til at holde øje med trykket da det er en af de farlige ting ved effedrin men det var helt normalt og pillerne gav mig også det overskud jeg manglede men kun for en kort tid. Går ud fra at jeg blev resistent over for effedrinen men sørgede for at kun spise 2 kapsler dagligt. Ville ønske lidt man kunne få det igen men det er desværre ulovligt men da selvfølgelig også af god grund.
  • Indstillinger
    Hej Morten

    Ja, hvis det er mangel på energi, der især plager dig, så har du sikkert ret i, at problemet skyldes bivirkninger ved medicinen.

    Men det er vel ikke meningen, at du skal blive ved med at tage al den medicin? Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tale med lægen om, hvordan medicinen kan nedtrappes, evt. i kombination med en effektiv psykoterapi.

    Det var godt, at du var bevidst om det farlige ved at tage midler som Thermo Power. Det er jo farligt for folk, der ikke tager medicin. Hvordan virkningen af at blande al din medicin med Thermo Power er, kan ingen vel sige. Det kan være en meget farlig cocktail!

    Du er kun 36 år. Du skulle gerne have masser af tid som ”en fri mand”. Din læge må kunne gøre noget for dig, så du får mere energi, uden at være plaget af angst.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Den virkning havde jeg også af Zolpidem, tog jeg en halv, så kunne jeg klare hele verden og alt så rosenrødt ud. Men, men, virkningen begyndte at aftage og jeg skulle have flere og havde jeg ikke nogle, så udløste det voldsomme angstanfald.
    Så pas på, det er lidt som at tisse i bukserne, det hjælper først, men så bliver det rigtigt koldt. Jeg tog dem i ca. 4 år, før det rigtigt blev et problem, så skulle jeg lige pludselig have 2 eller 3 ad gangen og den positive effekt udeblev. Jeg kan lige tilføje, at jeg startede da jeg blev fyret og min mor og far døde, alt sammen indenfor 3 uger. Og jeg tænkte, at okay, så kan du sove, men jeg begyndt så at tage dem i dagtimerne, bare en halv. Men det er noget skidt man skal holde sig fra.
    Selvom det i starten gør godt!

    Mads
  • Indstillinger
    Du kan køb Circadin ( Melatonin ) her fra en licenseret apotek uden recept (kræver en nem online konsultation) http://www.goodrxtabs.com
Log in eller Registrér for at kommentere.