Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kold/blød kost til nyopereret

Redigeret 11 februar, 2013, 12:26 i Sund kost
Min mand er opereret i tungen.
Han må kun spise kold/blød kost nogle dage p.g.a. risiko for blødning.
Til morgenmad plejer han at spise rugbrød og franskbrød m. ost og marmelade og juice.
Formiddag/eftermiddag/aften: franskbrød med ost eller marmelade, juice eller urtete eller kaffe
Til frokost: 1 stor skive rugbrød med pålæg og rå rødbedde, juice eller vand.
Til middag: kartofler m. kød, fisk el. lign. og revne rå rødbedder, revne rå gulerødder og rå revet hvidkål.
Er der nogle, der har forslag til kold/blød kost , så han ikke kun skal drikke proteindrik?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    yohurgt ----fransbrød uden skorpe eller noget på --måske smør ---drikke mælk kartoffel mos som er næsten kold
    lav en ligeret suppe ---lad den blive kold ---drik den af glas ,,---det fylder lidt i maven -- kærne mælk koldskål ----lidt banan
    lidt moset avokado ---is
  • Indstillinger
    Nogen der ved hvor mange proteindrikke man må drikke i døgnet, når man næsten ikke kan spise alm. mad p.g.a. operation i munden?
  • Indstillinger
    Protein drik skal du have på apoteket ---kan de ikke oplyse dig om det ---
    jeg har prøvet ar slå det op ---men det giver ikke noget oplysning ---
    som er nem at forstå
  • Indstillinger
    De proteindrikke er i øvrigt voldsomt dyre, og det er altså de færreste, der får problemer af at spise mindre i en kortere periode, så de råd solo kom med i sit første indlæg er da ganske udmærkede.
  • Indstillinger
    Min mand har utroligt svært ved at spise noget, da han har åbent sår i munden, selv om han får smertestillende medicin hver 4. time.
    Og han har fået besked på, at han ikke må tabe sig.
    Proteindrikkene får vi på recept, så der er tilskud til.
    Apoteket vidste ikke, hvor mange proteindrikke man må drikke i døgnet; men nogle bekendte siger, at man skal regne det ud i forhold til vægt og kcal.
    Lidt pureret mad får han dog: tynd kold havregrød f. eks. med æblemos. Tynd kold øllebrød med sødmælk.
    Tynd mos af kartoffel, gulerod, lidt løg til smag med olivenolie og smør. Prøver om vi kan blende lidt pølse også.
    Der skulle gerne lidt proteiner ned også.
    Men det bliver kun til 2 små måltider i døgnet. Og han er heller ikke god til at drikke nok.
  • Indstillinger
    det undrer mig at apoteket ikke ved hvor mange protein drik man må få daglig ---

    ja det er rigtig at det måles ud efter ens vægt ----men det er vel også begrænset hvor meget du kan få ham til at drikke ---for selv om det er tungen --gør det sikkert ondt at synke ---

    havde det været min mand ---ville jeg give ham en morgen og en aften ----
    men han skal også have nogle vitaminer -.--i flydende form ----som fås hos Matas----

    du giver ham blændet kød og grønsager ---er det for smagens skyld eller sundheden ---et glas mælk eller to er også godt og sundt ---
  • Indstillinger
    Han fik besked på hospitalet om, at han skulle have mos og blendet mad.
    Og helst noget, som han godt kan lide, han er meget glad for havregrød/suppe og æblemos og mosen af grøntsager; til aften fik jeg blended et lille stykke medister, det var han meget glad for, selv om det gør ondt i munden at spise, men det er jo tyndt som suppe, men alligevel er det ikke nemt at få ned for smerter.
    Vi har prøvet med banan, men det sved i såret i munden.
  • Indstillinger
    det kan ikke lyde bedre ---det skal bare have sin tid til at læges ----
  • Indstillinger
    Ja, vi håber at det hjælper, når trådene er væk. Tak for jeres beskeder, det er rart at have nogle at korrespondere lidt med
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne tro, at noget sådant må være uhyre smertefuldt, og at du naturligvis gerne vil hjælpe din mand, men er han fuldstændig ude af stand til at udtrykke sig?

    Jeg mener - i det mindste kan han vel skrive på et stykke papir, hvad han godt kunne tænke sig?

    Ofte er det, man har mest lyst til i en sådan situation også det, der er bedst.

    Og så er det fint, at du hjælper ham, men bare en lille smule ansvar for, hvad han gerne vil have, kan han vel tage?
Log in eller Registrér for at kommentere.