Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Laktose intolerance

Hej.
Ja altså overskriften siger meget. Jeg har desværre den her sygdom laktose intolerance, men lever dog ikke efter den. Jeg tager nogle piller før hvert måltid som skulle virke. Men det gør de ikke. Jeg kan ikke leve efter det, jeg har den værsttænkligste grad af det, så jeg reagerer på spor. Hvilket er utrolig svært at leve efter, for spor af laktose er der i alt.
Sygehuset tror dog ikke at jeg har det så slemt som jeg udtrykker, men det er det! Dog tror jeg jeg må fejle noget mere. Da jeg føler jeg får det dårligt ved bare at drikke et glas vand, bare så snart jeg for noget ned i maven.
Er der nogle herinde som har samme sygdom? Eller har noget?
Håber på at få svar..

Kommentarer

  • Indstillinger
    du bliver nød til at gøre op med dig selv ---og indstille dig på ---at du kan ikke leve fuldt normalt ---hvad mad angår ---

    for ellers vil du være syg altid ---men hvis du sætter dig ordentlig ind i hvad du må spise ---findes der også meget godt til dig ---

    måske du skulle tale med en diatist ---som kan sætte dig i gang med at finde ud af ----
    hvad du kan spise ved de daglige måltider ---

    mit barnebarn kar en kæreste --som har den sygdom --og min svigedatter -har virkelig sat sig ind i hvad hun skal have i køleskabet ---fordi pigen kommer meget i deres hjem----og går de på resturant ---og siger som det er --

    bliver der lavet mad som passer til pigen ---

    det er lidt besværligt i starten ---men alt kan læres
  • Indstillinger
    Hej først tak for svaret.

    Jeg ved godt at jeg burde leve efter det, og vores plan er også at køre til Tyskland hver 14. s dag for at handle ind til mig. For her hvor jeg bor kan man næsten intet få uden laktose. Syntes virkelig det er svært! For mig vil det betyde jeg aldrig mere kan spise omme hos mine veninder, eller de andre "ude" steder. Og at jeg ike kan tage til fester mere, fordi jeg ikke må drikke alkohol, og jeg er begyndt at drikke, og jeg ved godt man godt kan leve uden osv. Men alt det kan ødelægge det sociale, og det er allerede super dårligt i forvejen da jeg jo lever med ondt i maven.
  • Indstillinger
    hvorfor skal du køre til Tyskland ---ligger der ikke en lidt større by i nærheden hvor du bor ---
    hold nu op ---kan dine veninderr ikke lave en skål salat og noget kød ---samt frugt ---ja du skal leve et andet liv ---med det du må putte i munden ----
    men du må jo vælge --gå det hjemme og være syg ---eller lær at spise det du må ---
    har du slået LAKTOSE INTOLERANCE ---op hvor du kan læse om symptomerne ---der står også forskelligt mælkevarer fra arla ---
    der findes sikkert drikke varer til dig ---

    men lidt trøst skal du have ---for det er altid kedeligt at stikke lidt ud fra normen ---men op på hesten kære ven ---
    venligst solo
  • Indstillinger
    Tyskland er det nærmeste sted for mig. Bor selv i en stor by i forhold til andre byer i nærheden. Men de har ikke særlig meget, engang imellem kan de komme frem med lidt, men de for ikke solgt nok af det åben bart.
    Jeg har været til en diætist(tror nok det staves ikke sikker), men hun var godt nok ikke ligefrem en hjælp. Det var kort tid efter jeg havde fået sygdommen konstateret, og hun kunne ikke svare på nogle spørgsmål, fordi hun faktisk ike vidste særlig meget om den. Men jeg har prøvet sådan en uge at leve fuldstændig efter det, hvor jeg alligevel har det dårligt.
    Jeg har læst symptomerne men de kommer ved alt jeg indtager! Også fx. vand, hvor der overhovedet ikke er noget laktose.
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Er du blevet undersøgt for om du skulle have intolerans for andet end lige laktose?

    Man kan også have intolerans for sukkrose og fruktose og selvfølgelig gluten.

    Desuden kan man blive intolerant for laktose på flere måder, sådan at det for nogle få ikke er nok at spise enzymet som piller. Hos de fleste dækker laktoseintolerans over, at man ikke kan spalte laktosestoffet fordi man mangler det enzym der skal bruges. Men nogle få har altså "rigtig" tolerans over for det, spaltning eller ej.

    Mht. mad, så spis asiatisk, det er vildt lækkert og varieret. Og indeholder i de originale opskrifter hverken gluten eller mælk.

    Du kan tage de lækreste retter fra Korea (som er en af de 5 store verdenskøkkener og regnes for lige så lækkert som det franske), kinesisk, thai, vietnamesisk, burmesisk og mange andre. Du kan låne kogebøger på biblioteket eller finde opskrifterne på nettet, bla. YouTube hvis du søger på engelsk. Mange gange kan ingredienserne faktisk købes i helt almindelige supermarkeder, nogle få skal man i en asiatisk butik for at få og ellers kan det bestilles på nettet, nemt og billigt.

    Kan du tåle gluten, så har du også store dele af det mellemøstlige køkken -hver 3. fra Mellemøsten kan ikke tåle mælk.

    Kan du ikke undvære din almindelige morgenmad, og kan du tåle gluten (korn), så er det lækreste faktisk mandelmælk. Det koster en del at købe, men du kan se på nettet hvordan du kan lave det selv.

    Mit gæt er, at dit tarmsystem inkl. mavesæk lige nu er irriteret af at få mad du ikke kan tåle. Derfor gør selv et glas vand ondt. Det er tegn på at din krop slet ikke har godt af det du gør ved den lige nu.

    Hvis det kan trøste dig lidt, så deler du altså skæbne med 1/3 af Jordens befolkning.
  • Indstillinger
    Jeg er blevet undersøgt for om jeg også har andet, og det har jeg, men det skulle være så lidt så det er ligemeget, så de gider ikke at finde ud af hvilke.

    Altså på sygehuset siger de jeg har den værste form, men at jeg stadig har det for slemt til at det kan være rigtigt.

    Men jeg vil da prøve at se på de opskrifter, men laktose fri mælk kan jeg nu godt få her.
Log in eller Registrér for at kommentere.