Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp!! afføringsproblemer efter galgeoperation

Redigeret 23 april, 2015, 09:08 i Galdesten
Hej jeg er en kvinde på 36 der sidste sommer fik fjernet min galgeblære grundet jeg efter længere periode havde haft mange voldsomme galgestensanfald. det gik ok efter operationen jeg havde dog meget diarre men det skulle være normalt. men nu snart et år efter har jeg mange gener i maven, jeg kan ikke spise morgenmad eller middagsmad uanset hvad jeg indtager, så render jeg med akut diarre op til 8 gange løbet af dagen, samtidig med jeg får voldsomme mavesmerter :( sådan kolik agtige tror jeg. det går meget udover mit sociale liv da jeg render rundt med MEGET luft i maven hele tiden og aldrig ved hvornår jeg hurtigt skal finde et toilet!! hvis dette er bivirkningerne efter galgeoperation har jeg virkelig fortrudt!! håber at der er nogen af jer derude der kan komme med råd til mig :)
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver intet om, hvad du har fået foretaget af undersøgelser af de gener, der er opstået efter din galdestensoperation?

    For det kan vel ikke passe, at du er blevet opereret og så har gået og haft det sådan siden, uden du overhovedet har kontaktet læge og uden du overhovedet er blevet undersøgt?

    Hvis du slet ikke har fået noget undersøgt, så er det helt klart det, jeg i første omgang vil råde dig til.

    Jeg har selv fået fjernet galdeblæren for nu snart mange år siden, og jeg har da også haft nogle gener, men slet ikke i den grad, som du beskriver, men jeg ved at mange netop får problemer med visse kosttyper efterfølgende, og det skal selvfølgelig undersøges. Især fed mad kan være et problem.

    Selv er jeg blevet voldsomt medicinfølsom, kan næsten ikke tåle nogen form for medicin, og rødvin er blevet fuldstændigt bandlyst hos mig.

    Da fjernelsen af galdeblære betyder en øget belastning af lever og nyrer kan det også have betydning - dog på lidt længere sigt.
  • Indstillinger
    Hej Dorte

    Den 3. tråd efter din i emnet Galdesten beskriver dit problem.

    Læs tråden igennem, der vil du kunne finde svar på dine spørgsmål, og hvis ikke må du kontakte din læge for yderligere udredning. -Man kan nemlig godt fejle mere end én ting selv om det synes at komme bag på mange læger.


    viewtopic.php?f=87&t=17758

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har en veninde, som er opereret for galdesten og fået sin galdeblære fjernet.

    Ligesom du har hun siden operationen lidt af diarré 7 gange i døgnet!

    Jeg ved, at hun af lægen har fået at vide, at der desværre kan komme den bivirkning efter operationen.

    Hun skal dagligt og resten af sit liv indtage noget pulver-halløj, som skulle give en mere normal afføring.
    Det skal røres op i noget væske og indtages 3 gange dagligt.

    Det er ikke et billigt produkt, men der kan søges om tilskud til medicinen.

    Desværre oplever min veninde ikke, at problemet helt forsvinder, men de daglige toiletbesøg er trods alt reduceret.

    Jeg husker ikke helt forklaringen min veninde fik af lægen, men jeg kan høre hende ad, hvis du er interesseret?

    Når det kommer så vidt, at galdeblæren skal fjernes, ser man nok sådan på det, at nogle patienter desværre kommer til at døje med noget andet resten af deres liv. Lidt som at vælge mellem pest eller kolera - man må jo gå ud fra, at der ikke var andre muligheder end operation.

    Jeg er ked af det på dine vegne, for det må virkelig have en negativ indflydelse på dit liv med så mange toiletbesøg om dagen.

    Som du nok kan høre tror jeg ikke du fejler andet, end du er en del af den procentdel, som får bivirkninger efter fjernelse af galdeblæren.
  • Indstillinger
    takdu må meget gerne høre din veninde hvilke forklaring hun fik:)
  • Indstillinger
    Hej igen jeg glemte jo lige at skrive hvilke undersøgelser jeg har været igennem grundet mine gener, det er ikke mange jeg har fået afvide af egen læge som ellers altid har hjulpet mig, at det desværre er bivirkninger jeg må leve med, jeg har fået det værre inden for de sidste 14 dage og nu har jeg smerter eller stikken/uro omkring min endetarm :( jeg skal til lægen og snakke imorgen for bliver da lidt bekymret når der nu dukker flere ting op, inden jeg blev opereret dengang for galgesten, havde jeg udslæt oppe ved hals og bryst de kaldte det "spider" som er noget udslæt der kommer når ens lever reagere på noget, jeg fortalte det havde været der mange gange men de mente det var pga alt for meget galgesyre og det tænkte jeg lød rigtigt. men det kommer stadig oftere næsten dagligt det udslæt og alle kommentere det :( men spørger man så nu for jeg afvide det nok skyldes noget hormonelt! ja de er ikke til at blive kloge på :(
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Min veninde synes ikke hun har fået en forklaring hun forstår, udover at det desværre er en bivirkning som nogle patienter oplever! Kun at kroppen fortsat producerer galde i en alt for stor mængde.

    Jeg googlede lidt :-)


    Forklaringen på dansk:

    "Nogle af de patienter der har fået fjernet deres galdeblære, oplever efterfølgende hyppig diarre. Sammenhængen mellem den hyppige diarré og den manglende galdeblære har lægevidenskaben endnu ikke forstået." Citeret fra Sundhedslex.dk


    En mere uddybende forklaring på engelsk og hvordan du måske kan ændre noget ved det via din kost:

    http://surgery.about.com/od/questionsan ... urgery.htm

    Jeg vil lige nævne, at min søster også har fået sin galdeblære fjernet uden at komme til at døje med diarré efterfølgende. Hun oplever dog smerter i maven ved indtagelse af visse fødevarer jævnfør den engelske forklaring.

    Jeg tænker, om det kan have noget at gøre med den måde operationen foregår? Erfaring fra den opererende læge......?? Findes der mon statistikker over, hvor mange som lider af diarré som bivirkning alt efter på hvilket sygehus operationen er foregået? Findes der flere operations teknikker til den type operation?
    Synes det er lidt underligt, at lægevidenskaben anno 2013 ikke ved, hvorfor nogle mennesker lider af varig og hyppig diarré efter operationen. Der er jo stor risiko for mangelsygdomme ved at leve med hyppig diarré gennem lang tid - som også er nævnt i den engelske artikel.
  • Indstillinger
    Hej tak fordi du tog dig tid :) ja det er meget skræmmende at lægerne ikke er kommet til mere end den forklaring når man tænker på vi er fremme med så meget andet, og at mange får fjernet galgesten, man bliver lidt bekymret over fremtiden, om der opstår andre ting ik :( men tak for din hjælp skønt at finde folk herinde man kan tage en dialog med :)
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Jeg skulle videregive, at medicinen Questran kan hjælpe med at reducere antallet af daglige afføringer.

    Min veninde gik fra ca. 8 daglige til nu at være ca. 2 gange i døgnet.
    Desværre ingen effekt på kolik smerterne...

    Medicinen er på recept.
  • Indstillinger
    :) tak for hjælpen, jeg har siden sidst været hos lægen, han mener ikke det skyldes bivirkninger fra galgestensoperationen, så jeg er indkaldt til en koloskopi så må jeg se derefter :)
  • Indstillinger
    Her er et par henvisninger til andre patienter der har samme problem efter galdestensoperation:

    http://www.gihealth.com/html/education/ ... rrhea.html

    http://www.healingwell.com/community/de ... &m=2082398

    Som Leila09 skriver er Questran et godt middel til at forebygge diarrhea.

    Questran indeholder colestyramin der binder galdesaltene der er skyld i problemet.
Log in eller Registrér for at kommentere.