Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

radio jod behandling

Redigeret 31 januar, 2013, 15:13 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg er blevet tilbudt radio jodbehandling mod stor diffus struma der presser på spiserøret. Mit stofskifte er normalt. Jeg kan kun finde historier om folk der har problemer med for lavt stofskifte og som har det værre end før radio jodbehandlingen, så jeg er kommet i tvivl om det er det værd! Er der nogen der har erfaringer med radio jodbehandling - både positive og negative? Hvor lang tid havde i "karantæne" for at være sammen med børn og unge?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej (-:
    Ja jeg har erfaringer med radioaktiv jodbehandling....indtil nu ikke særlig gode. Desværre.....
    Jeg fik det i november pga slem struma der strykker på mit luftrør.... Mit stofskifte var som dit helt normalt da jeg fik behandlingen, og jeg fik også besked på at stofskiftet risikerede at blive for lavt af det...
    MEN
    det modsatte er sket i mit tilfælde....Mit blev pludseligt ALT for højt efter 9 uger....(man får taget blodprøver ca hver 3 uge bagefter så det kan se om det falder)
    De mener det er pga en slags betændelsesreaktion i kirtlen som jo delvist dør af behandlingen....
    Jeg har ligenu store ubehagelige gener med alle de symptomer man får af forhøjet stofskifte , mest pga at min puls er enormt høj og min Hjeretrytme er gået grasat, så jeg får ligenu betablokkere for at holde pulsen lidt nede.....imens lægerne håber på at stofskitet falder igen..
    Min struma er IKKE blevet mindre endnu, men de forventer den vil blive det iløbet af et par månedér...... Så puha har været en sej omgang

    Selve den radioaktive behandling var ikke slem, bare lidt besværligt med de regler om at holde sig på afsand af andre mennesker,en uges tid.... Er jo lidt bøvlet når man har børn.... Men det gik (-:
    Mvh M
Log in eller Registrér for at kommentere.