Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Calmigen VS Ppiller

Redigeret 30 januar, 2013, 14:04 i Angst
Hejsa allesammen.

Jeg her de seneste 4 år haft problemer med noget angst/depression. I perioder er det værre end andre.

Og for et års tid siden begyndte jeg at tage Calmigen. I "de mørke" vinter perioder tager jeg 2 kapsler om dagen. og om sommeren tager jeg 1.

Da jeg så var i Matas igår for at købe en ny omgang sagde medarbejderen til mig.. "Du har nok fået det at vide 1000 gange før, men Calmigen indeholder Perikon, som kan gøre at dine P-Piller ikke virker"

Og der stod det helt stille for mig! Det havde jeg aldrig fået at vide før!!! :(

Så mit spørgsmål er så.. Når jeg har taget dem i 1 år er risikoen der så stadigvæk?? Og hvis jeg nu skal stoppe med Calmigen, er der så nogen som kan foreslå et anden natur perperart som har samme virkning uden bivirkeninger??

Jeg tager P-piller af mærket "cilest" Og ved helt ærligt ikke hvad jeg skal gøre hvis jeg ikke må tage Calmigen. Da det nærmest har været min redning for ikke at tage noget kemisk læge medicin :(


mange tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit umiddelbare forslag kunne da være, at du så stoppede med p-pillerne, og fandt en anden prævention som din krop i øvrigt har bedre af.

    P-piller i sig selv kan jo også medvirke til depression. Jeg ser lige i indlægssedlen for dette mærke, at det endda er en af de mere almindelige bivirkninger.
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke at mine p-piller har den bivirkning på mig. Da jeg utroligt nok får bliver lidt ekstra deprimeret når det er tid til min menstruation :)

    Problemet er bare at jeg ikke ønsker andet prævention. P-piller mener jeg er bedst for mig. Da sådan noget til pessar og P stav Ikke er noget jeg har lyst til
  • Indstillinger
    Du vælger naturligvis helt og aldeles selv, men det er netop omkring tidspunktet for den kunstigt fremkaldte blødning, de fleste kvinder mærker til mange disse hormoners ubehagelige bivirkninger.

    Man er jo under påvirkning af hormonerne i hele perioden - altså også i 7-dages-pausen, hvor man jo ikke får menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning.

    Rigtigt mange kvinder vælger desværre at gå og være mere eller mindre utilpasse, når de indtager disse hormoner - og det er da lige meget, om det er piller, stav, plaster, ring - da det også er hormoner.

    I og med du skriver, at det især er omkring dette tidspunkt, du har det ekstra skidt - viser da, at det da sagtens kan være denne hormonpåvirkning, der skubber bag på din depression.

    Men - det vælger du helt selv; jeg ville helt klart prøve at stoppe et halvt års tid, for på den måde at finde ud af, om det var de p-piller, der måske havde en del af "skylden" - tja, måske endda hele skylden.

    P-piller (og p-midler i det hele taget) har et hav af bivirkninger, som der desværre overhovedet ikke gøres opmærksom på fra lægelig side.
Log in eller Registrér for at kommentere.