Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mirtazapin virksomt nok eller hvad?

Redigeret 29 januar, 2013, 05:56 i Åben debat om depression
Har nu fået medicinen i ca 4uger men får nogle bratte nedture ca hveranden dag er det normalt ved antidepressiviv behandling har aldrig fået den slags medicin før så er det tegn på bedring af depressionen eller får jeg ikke nok får 30mg hver aften og det har givet mig bedre søvn men vågner stadig op kll 4-5 om morgenen sommetider kan jeg sove en time mere efter at være vågen et par timer. Eller kan det hjælpe at tage en middagslur.
Er der en der kan svare mig på mit forvirrede indlæg,det er lidt svært at formulere.kh.mona

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mona

    Jeg tror, at det er svært for udenforstående at vurdere, om du behøver en højere dosis.

    Sådan som jeg har forstået det, så kræver det ret stor ekspertise at finde den rette dosis. Folk er forskellige, og derfor virker medicinen (lidt) forskelligt.

    Derfor er det bedst, at lægen følger dig tæt og rådgiver dig. Jeg ved godt, at der er læger, der bare udskriver en recept og derefter er ligeglade med patienten. Sådan var de læger og desuden også den seneste psykiater, som jeg havde tidligere, dengang for mange år siden, da jeg sidst tog lægeordineret antidepressiv medicin.

    Men mit forholdsvis nye lægehus er anderledes. Jeg bliver bedt om at komme hver 14. dag, så virkning og bivirkninger kan vurderes, og der eventuelt kan rettes på medicineringen.

    Jeg oplevede en vis positiv virkning af Mirtazapin fra onsdag i sidste uge, men virkningen er ikke lige kraftig alle dage. For mit vedkommende hænger min tilstand også sammen med det skiftende vejr. Jeg havde det bedre i går, da der var solskin, end i dag, hvor der er gråvejr, hvor jeg bor.

    Vi har jo taget Mirtazapin nogenlunde lige lang tid. Men jeg trappede langsommere op til 30 mg.

    Jeg er lidt mindre omtåget i hovedet nu, og jeg kan klare lidt mere af mit husarbejde og indkøb uden problemer. Men jeg er ikke mig selv endnu. Jeg får 30 mg dagligt.

    Jeg har fået lægeordineret antidepressiv medicin flere gange, da jeg var ung, men jeg husker desværre ikke, om jeg dengang oplevede udsving, efter at den første positive effekt var begyndt.

    Jeg har også problemer med, at jeg nogle gange vågner om natten og ligger vågen et par timer. Men sådan var det også før, jeg begyndte på Mirtazapin. Det skyldes, at jeg har søvnapnø, altså at jeg ikke trækker vejret tilstrækkeligt under søvnen. Når organismen så kommer til at mangle ilt, stiger stress-niveauet, og derfor vågner jeg. Og det siger sig selv, at det er svært at falde i søvn igen i denne stress-tilstand.

    Jeg tror altså ikke, at den bivirkning (altså at ligge vågen midt om natten i et par timer) er normal for Mirtazapin.

    Jeg tror, at du er nødt til at spørge din læge, om du kan have gavn af en højere dosis.

    Selv ønsker jeg ikke at gå højere op. Heller ikke, selv om min læge mener, at jeg ville have gavn af det. Det skyldes, at jeg nu mener at være på rette vej, og at jeg ikke ønsker at tage så meget medicin. Jeg tager i forvejen alt for meget!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg vil prøve at tale med lægen men som du siger er der nogle læger der bare skriver en recept. Jeg vil ikke så gerne højere op i dosis man bliver jo lidt mærkelig af det. Jeg har dog også fået nogle gode dage nu hvor jeg får lavet nogle af de ting som jeg før tog som en selvfølge. På et eller andet plan er der måske en mening med at man ikke skal tage tingene for let men være taknemmelig for hver god dag man har.jeg blev rigtig glad for at læse dit svar du er rigtig god til at sætte tingene i det rigtige lys.tak for det.håber at der kommer styring på dine problemer.kh.mona
Log in eller Registrér for at kommentere.