Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forkølelse i strube/stemmebånd SLIM

Redigeret 22 marts, 2015, 10:49 i Åben debat om forkølelse
Jeg har fået en omgang sikkert virus, men som startede med et par dage med meget øm hals...ikke ved synkning, men bare øm, så blev den ru og det gik på stemmebåndet og struben og var som om der lå et lag af snot henover strube og stemmebånd. Jeg tog til vagtlægen som sagde laryngit, betændelse i struben og hævede stemmebånd af samme grund... så vidt så godt... Jeg har ikke feber og har det godt iøvrigt MEN der er så meget slim omkring struben eller stemmebåndene og næsesvælget at når jeg først begynder at hoste det op, føles det som om det aldrig kommer op, men står og fylder i halsen / luftrøret og lægger et låg over strube og stemmebånd.... Er det normalt og kan man gøre noget ved det. Lægen mente at det kunne være ubehageligt for nogen at tage slimløsende fordi det så provokerede mere slim frem og det blev ubehageligt... og at det ikke gjore skade at det var der. Iltningen var 99 % helt fin og ingen slim på lungerne så de mente at det hele var "fint nok" men ubehageligt. JA det skal jeg love for. Er ved at dø af skræk hvergang jeg mærker et rigtigt host m slim på vej... Jeg hoster ikke hele tiden kun overfladisk og rømmer. Prøver at spare på stemmen.. Gode svar...beroligende svar søges. Andre med det samme ????
Lægen sagde at det var totalt ufarligt og at man ikke blev kvalt.. Er vist ikke overbevist ) HJÆLP

Kommentarer

  • Indstillinger
    drik noget varm kamilla the ---med honning ---og måske en sjat rom i
  • Indstillinger
    Da jeg hostede voldsomt drak jeg te med noget sprut i. Det syntes jeg hjalp, men jeg have ikke noget slim.

    Min mand er ryger og hoster meget. Han er nød til at tage slimløsende piller hver dag. Det gør at slimen bliver løs og er nemmere at hoste op.
    Jeg ved ikke, hvad der er godt i dit tilfælde. Hvis det var mig ville jeg prøve mig frem.
    Drik rigeligt med vand anbefales det, hm, tjae, mon det hjælper. Men man kan jo prøve.
  • Indstillinger
    Hej Line

    Sådan som jeg opfatter det, så trænger du til noget, der er lindrende, trøstende og beroligende.

    Honning er godt, fordi det smører den ru overflade i halsen.

    Kamillete eller måske snarere timiante er godt, fordi du helst skal have rigeligt med væske, gerne varm væske. Kamille har desuden en mild, beroligende virkning.

    Sprut er godt, fordi det beroliger.

    Når jeg har haft det så dårligt, som du beskriver, har jeg drukket timian-te med honning i. Jeg synes, at det virker lidt bedre end kamillete med honning.

    Hvis jeg hoster meget, plejer jeg at spise en hel masse forkølelsesbolsjer af typen Vicks eller Hall. De helbreder selvfølgelig ikke, men de kan smøre halsen og dæmpe hosterefleksen. Desuden kan de trøste lidt ;o)

    Angående disse husråd, så skal man jo passe på med at påstå, at de kan helbrede. Men jeg kan jo henvise til bogen URT! af forfatteren Rikke Goerlich, som altså påstår, at både honning og timian modvirker bakterier.

    Rikke Goerlich anbefaler ganske vist kamillete ved forkølelse, men timian-te anbefaler hun til en lang række tilstande, blandt andet:

    • Til at lindre og dæmpe astma, stemmebåndskatar, tør hoste, kighoste, forkølelse og halsbetændelse.

    • Til at løsne sejt slim

    Opskrift: Te med timian – hostestillende og velgørende

    1 liter kogende vand
    4 kviste frisk timian eller 1 spsk. tørret timian

    Lad vandet koge og køl det derefter af et par minutter, så temperaturen daler til omkring 70 grader. Hæld vandet over din timian. Teen skal trække ca. 5 minutter. Husk at lægge låg på, mens teen trækker.

    Når teen er drikkeklar, kan du tilsætte lidt honning.

    (Rikke Goerlich: URT!, side 183 og 184)

    God bedring!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    tak for jeres svar.
    Jeg er så uheldig at næsen også stopper til så jeg har måtte bruge næsedråber hvilket udtørrer hals og stemmebånd og efterlader en "tør plet som føles som et sår" i halsen så selv vand provokerer, og selvom jeg også i nat sad op og sov , vågnede jeg hele tiden med et spjæt da det "klæbede sammen" eller endte i host pga provokering af den tørre plet... i dag er det som om der ligger en tyk hunde over strube og stemmebånd ( brugte stemmen igår ) og indtil man lige får fjernet lidt med kamillete, kan det godt føles lidt tungt at ånde og bliver forpustet ved gang. Er det normalt alt det her.... Lægen sagde at så længe der ikke kom feber skulle det ikke checkes igen og det var ikke farligt men.... puha jeg kan ikke lide de.
    Drikker vand faxe kondi, kamille te mm mm spiser strepsils og hexokain ( lokalbedøvende sugetabletter...
  • Indstillinger
    Nu kan jeg se, at Jeres debat er nogle måneder gammel. Alligevel føler jeg en trang til at kommentere.

    Jeg oplever betændelse på stemmebåndet ca. 1 x årligt. Stort set altid her omkring overgangen til sommeren. Det er som om de bestemte bakterier ligger og venter på den rette årstid :-)

    Hvis mit immunforsvar så har været svækket grundet stress, så kommer betændelsen.

    Det starter altid med lidt grøde på stemmen, lidt ondt i halsen, men ikke rigtig ondt. Et par dage er stemmen helt væk, og jeg kan kun hviske. Efter et par dage bliver stemmen langsomt bedre, om end stadig lidt hæs.
    Jeg bruger lidt hexocain til ømheden i halsen, men ellers oplever jeg altid, at det går relativt hurtigt over, og varer max 1 uge.

    Jeg har bemærket, at hvis jeg ikke holder stemmen rimelig i ro, så forlænges helbredsperioden. Feber er der kun meget lidt af, og kun de første par dage.

    Det værste er næsten den tørre hoste, særligt om morgenen.

    Jeg er sikker på, at dig, der var lidt 'bange' for sygdommen er helt rask i dag. Det tager som regel ikke længe at komme sig over det.

    Ha' det godt derude.
    /Abbiekatten
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg vil lige høre hvordan det forløb videre med dig, da jeg selv står i samme situation nu efter en influenza der endte med en ordentlig forkølelse der så har sat sig på stemmebåndet. Det værste er faktisk det tørre man forsøger at hoste op, især om morgenen, men der sker bare ingenting og så selvfølgelig at man ikke kan snakke, kun hæse lyde...
    Jeg er typen der bliver meget bekymret ret hurtigt....
    Jeg drikker kamillete i lange baner og vand med citron osv....
    Kan du sige mere om hvordan og hvor længe dit forløb, jeg er på 7 dagen og lægen sagde at der godt kunne gå op til 3 uger......
    Hilsen den fortvivlede og bekymrede.
Log in eller Registrér for at kommentere.