Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Graviditet? Nej vel?

Redigeret 22 oktober, 2016, 18:30 i Åben debat for kvinder
Hej Alle.
Jeg skriver fordi min læge er UMULIG at komme i kontakt med, og jeg er desperat for et svar som (måske?) kan berolige mig.

Sagen er den:
Min menstruation startede sidste fredag, altså 10 dage siden. Den sluttede for 3 dage siden, og jeg havde sex igår.
Dog glemte jeg min 3 p-pille i pakken, da jeg startede den nye pakke, og tog den omkring 13-14 timer efter jeg skulle have husket den, sammen med den nye.
Min kæreste og jeg havde som sagt sex igår, hvor vi havde kondom på, det meste af samlejet, men da både min kæreste og jeg ikke er fan af kondomer, tog han det af de sidste 5-10 min. Han kom ikke oppe i mig, da vi var ''færdige''.

Men for søren hvor er jeg nervøs for sansynligheden for graviditet nu!
Det er jo ikke sundt at tage en fortrydelsespille, og da jeg lige har haft menstruation, vil den jo slet ikke gøre noget godt for min cyklus.

Jeg har altid været god til at tage mine p-piller når jeg skulle, men den smuttede altså lige.

Min spørgsmål er så: Burde jeg tage den fortrydelsespille alligevel? Eller er sansynligheden for graviditet så lille, at det kan være helt ligemeget?
Håber på hurtigt svar!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har en nogenlunde gennemsnitlig cyklus, så var du altså 13 dage henne i din månedlige cyklus da du havde sex.

    Der står i din p-pille-vejledning, at glemmer du at tage en p-pille så nytter det altså ikke noget at tage den glemte sammen med den nye.

    Efter du havde glemt en p-pille valgte I alligevel at have delvist ubeskyttet sex lige op til der hvor der er ret stor sandsynlighed for at du kan få en ægløsning pga den glemte pille. Selvom han ikke kom i dig, kan der sagtens være komme præsperm med levedygtige sædceller ud alligevel, det kan han ike mærke.

    Så ja, du skal nok tage en fortrydelsespille for at være sikker.

    Husk at selvom kondomer kan være trælse, så beskytter det altså mod en lang række alvorlige kønssygdomme. Medmindre din kæreste var jomfru, inkl. hvad oralsex angår, da I begyndte at komme sammen, kan du på ingen måde være sikker på at han ikke er bærer af en kønssygdom uden at have symptomer.

    Den eneste sikre måde er at I lader jer teste inden I hopper i kassen sammen, og er helt sikre på at ingen af jer laver noget udenoms, den eneste næsten helt sikre måde (men som beskytter helt mod de allerværste) -er kondom.
  • Indstillinger
    Okay, tak for svar. Vi har været sammen i et år, og har begge været tjekket for kønssygdomme.
    (Men så forstår jeg overhovedet ikke hvordan ens cyklus fungere? Jeg læste et sted på nettet, at den startede den første menstruationsdag. Er det så helt forkert eller hvordan?) AAAH okay. Jeg er med nu. Misforstod vidst lige dit indlæg.
  • Indstillinger
    Jeg skriver fordi jeg har taget en gravidirettesat men den lyser rød i c som den skal men i den anden ende i tvivl lyser den svagt rød. Kan jeg være gravid?
Log in eller Registrér for at kommentere.