Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sendt hjem igen som en hypokonder - og alligevel?

Redigeret 29 januar, 2013, 04:32 i Åben debat om forkølelse
Jeg er en mand på 25 år.

For 2½ uge siden startede blev jeg syg, og har været det siden. Forløbet har været nogenlunde sådan her:

De første 3 dage havde jeg feber og lå i min seng og sov 15-18 timer i døgnet. Resten af uge havde jeg dage med migræne, svedeture, stærke ledsmerter der holdt mig vågen om natten, og sidst på ugen dukkede hosten op. Sammen med en fuldstændigt fraværende appetit lå jeg meget afkræftet, og feber og svedeture kom og gik som de ville. I begyndelse af den 2. uge begyndte hosten at blive kraftig nok til at holde mig vågen om natten, og vække mig når jeg endelig faldt i søvn. Jeg begyndte også at hoste gult/brunt/kobber-slim op, og på et tidspunkt var der blod i det. Hosten blev så voldsom, at jeg i flere dage helt bogstaveligt talt brækkede pga. kraftig hoste. Feberen kommer og går som den vil, men jeg har nu haft to nætter med flere timers sammenhængende søvn. Her 16. 17. og 18 dagen er vejtrækningen dog blev yderligere besværlig og der kommer en boblende/knitrende lyd ved ind- og udånding, og jeg hoster stadigvæk en stor mængde gulligt slim op.


Jeg har ringet til vagtlægen, der vist havde meget travlt, og som kunne informere om, at hvis jeg ikke havde feber i øjeblikket, så skulle jeg få fat i min egen læge inden for to dage. Der blev ikke spurgt til, hvad jeg fejlede.

Min egen læge gav mig en akuttid - dvs. 8 minutters undersøgelse - hvor en meget ung fyr, jeg aldrig har set før, og ikke min egen læge, stod for undersøgelsen. Han sendte mig afsted igen, inden for de få minutter, med recept på meget stærk hostesaft, og så kunne jeg vende tilbage, hvis jeg ikke fik det bedre.

Nu har jeg ikke specielt meget lyst til at rende til hverken vagtlægen eller min egen læge, for at blive sendt hjem igen som en hypokonder. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på, om jeg virkelig ikke fejler andet end en gennemsnitlig dansk forkølelse?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder til at du ikke tror at den unge læge har kunnet vurdere dig fordi han er ung. Men det kan han nu godt. Også på 8 minutter som er det der er til rådighed på de 10 minutter lægen har til hver patient når man også skal ind ad døren, hilse på og tage tøj af og på -ifølge overenskomsten med regionerne. Så det er altså politisk bestemt.

    Lægen har sikkert lyttet på dine lunger. Er der lungebetændelse så kan det høres i stetoskopet.

    Det lyder til at det er lungebetændelse du selv har mistanke om. I stetoskopet kan lægen høre om luften kommer frit ud og ind ad lungerne og om der sidder slim og snot dernede. Og det har der åbenbart ikke gjort.

    Det gule- -brune slim du hoster op kommer ikke fra lungerne men fra næsesvælget. Det er nemlig sådan at normalt glider slimet ned i svælget og videre ned i spiserøret, hvor vi så synker det. På vejen ned passerer det forbi mandlerne, som er en kasserne for en del af immunsystemet der er specialiceret i virus, så de tager konstant stikprøver af det slim der kommer forbi. Evt. vira og bakterier bliver så dræbt i mavesækkens syrebad. Ganske smart.

    Men dannes der for meget slim, kan noget af det komme ned i den øverste del af luftrøret, og det er det du hoster op. Det er også det, der giver den skurrene lyd ved ind- og udånding, for luftvejene bliver lidt hævede af hosten + den virus der er i slimen.

    Jeg tror at grunden til at du bliver ved med at have feber er, at du har en bihulebetændelse. Den kommer ret sikkert af den virus så pincillin vil næppe hjælpe.

    Der er mange, der er blevet rigtigt godt hjulpet af at skylde bihulerne med saltvand, det kan man købe et såkaldt næse-horn (ikke dyret -det er fredet!) til.

    Rød solhat er også effektivt mod virus, det kan købes som ækelt smagende dråber eller som ok smagende piller i en helsekost.

    Lægen kan ikke gøre noget ved virus alligevel, så det er spild af tid at henvende dig til vagtlæger der bare vil sige det samme som din egen læge.
  • Indstillinger
    Hej Amoh

    Nu er det jo begrænset, hvad en læge kan gøre, hvis din tilstand skyldes en virus, og sådan forholder det sig vel. Det eneste, der er at gøre, er vel, at du bliver i din seng og trøster dig med lindrende drikke.

    Og der er vel ingen, der ligefrem har sagt, at du er hypokonder. Enhver kan jo blive slået ud af en virus – også lægerne!

    Hvad angår lægevagten, er det formentlig den sædvanlige behandling, du har fået. Man skal som regel kæmpe en hård kamp for at få hjælp fra Lægevagten. Personligt har jeg flere gange haft brug for at blive indlagt på grund af hjerteproblemer. Jeg ønsker ikke at ringe 112 – det er alligevel lidt for dramatisk. Men jeg undgår også helst Lægevagten. Jeg orker ikke at diskutere med dem!

    Da jeg var 25, havde jeg faktisk en periode på 3 uger, hvor jeg var ret syg med feber og hoste. Jeg husker tydeligt, hvor alene og magtesløs, jeg følte mig. Så jeg kan godt sætte mig ind i din situation.

    Min søn var på daværende tidspunkt knap to år. Han gik i dagpleje, og jeg var selvfølgelig nødt til at bringe og hente ham. Men ellers lå jeg i sengen.

    Så fik drengen pludselig mæslinger, og jeg var derfor nødt til at holde ham hjemme. Vi var begge meget syge, og andre var nødt til at købe ind for os.

    Men så blev jeg pludselig rask!

    Jeg tror, at min sygdom blev holdt ved lige, fordi jeg gik ud, selv om jeg havde feber.

    Derfor er mit råd til dig: Blive indenfor og helst i sengen, så længe du har feber. Så skal du nok blive rask. Trøst dig selv med varme lindrende drikke og bed om hjælp til indkøb.

    God bedring!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Asklepios12;
    Her til morgen kunne en sygerplejerske fortælle mig, at det var på tide jeg kom til lægen, for jo længere jeg havde ventet, jo længere og værre ville sygdomsforløbet blive.

    Så lægen, den samme unge fra sidste gang, virkede igen kompetent og interesseret i mig, som sidst, og med mere tid var han yderst grundig. Lægen kunne konkludere, at slimet rent faktisk kommer fra mine lunger, og altså ikke fra næsesvælget, at jeg heller ikke har bihulebetændelse, brug for rød solhat eller at skylde bihulerne med saltvand.

    Pointen her er, at det viste sig, at jeg er syg, og at det skal behandles med medicin. Det kunne måske være en lille note til dig selv om at værre knapt så hurtig ved tasterne med antagelser og diagnoser? Jeg kunne jo rent faktisk have valgt at lytte til dig og være blevet hjemme, ubehandlet, hvilket ville have været uheldigt.


    Kameliadamen1;
    Ja, det beskriver det godt :)
    Det var faktisk meget opmuntrende ord! Tak.
  • Indstillinger
    Jamen halløjsada for en opsang for at komme med input for det du har fortalt her. Det kan jo aldrig blive andet end hvad jeg TROR for jeg har jo kun dine ord for hvad du fik at vide ved din læge FØRSTE gang du var ved ham.

    Jeg svarede ud fra det du fortalte: at lægen have hørt på dine lunger og ikke fundet noget -det kan han altså godt gøre på 8 minutter. Og ud fra det så var det ikke lungebetændelse.

    Nu fortæller du så at han senere HØRER noget på dine lunger, og fluks skal jeg så rakkes ned! Nej ved du hvad, det kan du faktisk ikke være bekendt!

    Ja, tænk hvis du havde lyttet til mig, så var du nok død -næppe for du har vel også selv en mening og kan forhåbentligt også tænke lidt selv -men tale pænt og ordentligt til folk der har brugt tid på at svare dig på en høflig måde, ja det var altså for svært... Der kan man så se....
  • Indstillinger
    Jeg må indrømme, jeg er også noget rystet over det svar du fik.
    Man skal sandelig have stærke nerver for at komme med råd her, hvad der eventuelt så kan være galt.
    Tænk at tro almindelige mennesker kan sidde her og give fjerndiagnoser,
    som om folk var synske og derefter komme med anklager, når det viser sig lægen har taget fejl.
    Det kan da aldrig blive andet end forslag til, hvad der kan være galt.

    Man må sørme tænke lidt selv også. Ellers burde man måske slet ikke bede om råd her.
  • Indstillinger
    Asklepios12:
    Nej, du reagerede netop ikke på input fra mig.

    1. Først antog du, at jeg ikke mente lægen kunne vurdere mig, fordi han var ung.

    2. Næst antog du, at lægen lyttede til mine lunger og informerede om, at der derfor ikke var slim i lungerne.

    3. Derefter antog du, at jeg selv mente, det var lungebetændelse,

    4. ...hvorefter du kom med en udredning for slimets bevægelse fra næsevælget, hvorfor det var bihulebetændelse, og at jeg ikke havde slim i lungerne.

    5. Du gav så råd til behandling af en sygdom, du lige havde stillet diagnosen for. Indtagelse af rød solhat og at skylle bihulerne med saltvand. Samtidig fortalte du mig, at jeg ikke behøvede pencillin.

    6. Du afluttede så med fortælle, at lægen intet kunne gøre ved min virus (???), hvorfor det var spild af tid at henvende mig til vagtlæger, der bare vil sige det samme som min egen læge.


    Intet at ovenstående er korrekt.
    Så nej, du svarede ikke ud fra inputs.

    Når du derfor i så udpræget grad IKKE rammer korrekt, men alligevel formulerer dig som om det var en sikker sag, er det også en fremragende pointe, at folk der fx ikke ønsker et stort drama over et sygdomsforløb og i forvejen er utrygge ved at bruge tid ved lægen, måske let kan tage dine ord for gode varer og lade tvivlen komme dem til gode - og vælge ikke tage til lægen.


    Persille1:
    Der er intet at være rystet over. Du har nemlig ret; tænk at tro almindelige mennesker kan sidde her og give fjerndiagnoser. De burde slet ikke gøre det, og slet ikke i vendinger som:

    "Det gule- -brune slim du hoster op kommer ikke fra lungerne..."

    "Virussen kommer ret sikkert af den virus så pincillin vil næppe hjælpe."

    "Lægen kan ikke gøre noget ved virus alligevel, så det er spild af tid at henvende dig..."


    Det viste sig at jeg havde brug for hurtig lægehjælp, medicin og bl.a. fordi at der sad slim og skidt i mine lunger, så jeg ikke kunne trække vejret. Hvorfor jeg slet ikke ser grunden til at blive rystet, når det ikke er et oplæg til en internet-forurettet mennesker i en chokerende og dramatisk debat, men at det faktisk er legitim stof til eftertanke;

    det er en god pointe lige at tænke sig om et øjeblik, før man råder folk i forhold til at tage til lægen, indtage medicin og alternativ behandling.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Jeg skrev: Lægen har sikkert lyttet på dine lunger. Er der lungebetændelse så kan det høres i stetoskopet.


    Jeg skrev "sikkert" fordi, jeg var der jo ligesom ikke, vel?

    Jeg skrev også, at DET LYDER TIL at du mente ikke kunne vurdere dig fordi han er ung, fordi du skrev således: " hvor en meget ung fyr, jeg aldrig har set før, og ikke min egen læge, stod for undersøgelsen. Han sendte mig afsted igen, inden for de få minutter, med recept på meget stærk hostesaft, og så kunne jeg vende tilbage, hvis jeg ikke fik det bedre."

    Altså "en ung fyr" der ikke engang kunne få benævnelsen en ung læge.

    Men jeg skrev det lyder til, fordi det altså var det indtryk jeg fik da jeg, en udenforstående fra din hjerne, læste det. Er det mærkeligt at den sætning kan forstås sådan?


    Jeg beskriver bare for dig hvad lægen hører efter. Du nævner selv at lægen ikke fandt anledning til at det kunne være andet end en øvre luftvejsinfektion -derfor hostesaften.

    Så jo, jeg forholder mig helt nøjagtigt til hvad du skrev. Og mit svar berettiger dig på ingen måde til den form få ubehøvlet tale, og da slet ikke over for Persille! Hvad bilder du dig egentlig ind?

    Er det den attitude du kom med hos lægen, så forstår jeg godt at du kan blive misforstået.

    Desuden så forstår jeg slet ikke dit indlæg, da du jo fik af vide at du kunne komme igen. Den stakkels mand har gjort sit bedste efter alle retningslinier i første omgang, du beder herefter om et råd blandt almindelige mennesker, får et svar du ikke kan lide ud fra de sparsomme oplysninger du kommer med -ingen termometermåling fx, kun alenlange beretninger om gult snot som man altså også får ved en virus -og begynder herefter en længere svada mod en person der har brugt energi på at svare dig, bare fordi du føler dig dårligt behandlet af sundhedsvæsenet der i din optik naturligvis skulle have set din lungebetændelse med det samme.


    Det kaldes ikke hypokondri, men kværulanteri og er faktisk ikke til at holde ud.
  • Indstillinger
    Det her er da helt af sporet.


    Du skrev "sikkert" og "sikkert" betyder; "som man ikke behøver være betænkelig ved el. tvivle på; som ikke giver anledning til tvivl om værdi, ægthed, sandhed"

    Og derefter skrev du: "Jeg svarede ud fra det du fortalte: at lægen have hørt på dine lunger og ikke fundet noget..."

    Ud fra disse antagelser om at lægen havde lyttet til mine lunger, klargjorde du, at man ikke behøvede at søge lægehjælp og anbefalede samtidig alternative behandlinger til fx pencillinen.

    Og dette er uansvarligt, når folk søger gode råd, for det var bestemt et meget dårligt råd, du gav. Nogle folk kunne have valgt at følge det, jeg gjorde heldigvis ikke, og dette er en god pointe, og den burde tages til efterretning.


    Hvad er der at misforstå.

    Som sagt, det her er da helt af sporet.



    Note: Jeg er ganske tilfreds med vores sundhedsvæsen i Danmark - jf. hentydningen i dit første indlæg og din direkte antagelse i sidste.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 29 januar, 2013, 06:14
    CITAT
    Du skrev "sikkert" og "sikkert" betyder; "som man ikke behøver være betænkelig ved el. tvivle på; som ikke giver anledning til tvivl om værdi, ægthed, sandhed"

    CITAT SLUT

    Sådan opfatter jeg ikke ordet "sikkert". Kun som en mulighed.!!!!

    Vi har alle vores måde at udtrykke sig på og dette er IKKE en lægebrevkasse, men en debat side.

    Jeg har også fået råd på debatter, da jeg skrev og efterlyste gode råd. Det er da så absolut mit eget ansvar, som et voksent menneske, om jeg vil lytte til dem eller ej.
    Jeg kan selv tænke og tage ansvar for hvad jeg gør eller ikke gør.

    Jeg er absolut ikke tilfreds med sundhedsvæsenet i danmark, for jeg er blevet svigtet i flere år af det "kære væsen". !!!

    Da jeg fik råd på debatter om hvad der kunne være i vejen med mig blev disse råd efterprøvet. Jeg havde ikke andre muligheder. Det viste sig i dette tilfælde, at de råd jeg fik viste sig at være korrekte.

    Men valget var HELT og ALDELES mit eget ansvar. !!
  • Indstillinger
    Hej Amoh

    Ja, dette er løbet fuldstændig af sporet!

    Mit svar er jo fuldstændig på linje med Asklepios’ svar, hvad angår problemet om, hvorvidt der er tale om en virus. Og mig er du venlig imod! Det skal jeg selvfølgelig ikke klage over ;o)

    Men Asklepios kan jo ikke gøre for, at du fejltolker hende!

    I sagen om virus eller ikke-virus, skrev jeg ”hvis der er tale om en virus”, hvorimod Asklepios skriver ”sikkert”, som i den anvendte sammenhæng betyder ”formodentlig” eller ”nok”.

    Det er rigtigt, at ordet ”sikkert” anvendt som adverbium, altså biord, i ANDRE sammenhænge kan betyde ”hævet over enhver tvivl”.

    Om de to betydninger kan du læse under punkt 2.b og 2.c i nedenstående lænk:

    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=sikker

    Sådan som jeg ser det, har du misforstået, hvad Asklepios skrev.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.