Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Haves: katte + kæreste med astma/allergi = ?!?!

Redigeret 26 januar, 2013, 07:30 i Allergi
Jeg har et dilemma, som jeg virkelig håber én af jer kan hjælpe mig med at få løst vha erfaring eller generel viden på området.

Jeg har fundet mig jordens dejligste kæreste, som jeg meget gerne vil flytte sammen med inden for et års tid, men han har desværre både katteallergi og astma, og da jeg har indekatte, passer det utrolig dårligt sammen. Indtil videre har vi dyrket weekendkæresteri i 9 mdr, hvor han tager allergipiller og inhalator, når han er i min lejlighed, men sidste weekend virkede det ikke optimalt og han hev efter vejret og fik en trykken for brystet. Det er så her den grumme virkelighed for alvor har vist sit sande ansigt, for hvad er der nu af muligheder for os?
Jeg er selvfølgelig ikke meget for at gå af med mine katte (den ældste er 5 år, og de har derfor en del leveår endnu) og ser det kun som den absolut sidste udvej at skulle skille mig af med dem, da jeg fra starten har påtaget mig et ansvar for dem og de jo ikke kan gøre for situationen. Jeg har prøvet at undersøge området, men synes det er en jungle at finde rundt i. Jeg har med stor interesse læst om zoneterapi, der netop siges at kunne hjælpe på både astma og allergi, men kender ingen med erfaring inden for dette og det ville være intet mindre end fantastisk, hvis dette eller lignende ville kunne løse vores problem.

Derfor beder jeg nu jer om hjælp:
Er der nogen der har den mindste kendskab/erfaring/viden inden for dette område med astma/allergi og enten selv har stået i en lignende situation eller kender nogen der har og hvad der så er blevet gjort?

Håber på at jeg kan få afklaret dette problem én gang for alle og på forhånd tak for hjælpen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er desværre ingen nem løsning for dig.

    Både astma og allergien er én og samme sygdom, den viser sig bare både i lungerne og i huden.

    Selvom symptomerne kan dæmpes med medicin så er det en kronisk sygdom som kun bliver værre. For hver gang din kæreste får et astma-anfald bliver hans lunger en lille smule dårligere fordi der dannes lidt arvæv efter hvert anfald. Det betyder at det er vigtigt at de anfald holdes nede på et minimum for han skulle jo gerne have mange gode år endnu med en ordentlig lungefunktion.

    Jeg elsker selv katte højt så jeg forstår dig virkelig. Men -det er altså kattene eller kæresten.

    Zoneterapi og akupunktur kan nok hjælpe en smule men slet ikke så effektivt som at holde ham væk fra kattene. Og det forslå slet ikke hvis han skal bo med dem permanent. Heller ikke hvis de kun må være i visse rum, men det er jo heller ikke et katteliv når de i forvejen er indekatte.

    Racen Sibirian Blue skulle mangle det enzym i spyttet der giver allergien så det er måske en løsning på sigt men heller ikke her er det 100 % garanti selv om mange katteallergikere godt kan tåle denne race.

    Jeg ville sådan ønske at der var en bedre løsning, og det er en ringe trøst at du ikke er den første med det problem.
  • Indstillinger
    Min ene søn kan ikke tåle katte. Hans kone og søn elsker katte og de havde en kat. Men min søn fik det værre og værre.
    En nat blev det så slemt at han sagde, nu kunne han ikke klare det mere, katten måtte væk. Han var ved at blive kvalt.
    De fandt et godt hjem til den, hvor den faldt til. Hans lille søn forstod det godt: far kan ikke tåle katte.

    Bare det, der har været en kat et sted, hvor han kommer, er nok til at øjene bliver røde o.s.v.
  • Indstillinger
    Jeg kan heller ikke give dig et bedre svar end dem du allerede har fået, det er enten katten eller kæresten.

    Da min ene datter var lille fik hun det man kalder astmatisk bronkitis eller forkølelsesastma. Det bliver kaldt astma når børnene bliver ældre.

    Da hun blev større, fik hun ikke kun anfald, når hun var forkølet men også på andre tidspunkter, og lægerne begyndte at interessere sig for, hvad der udløste hendes astma.

    Hun blev testet, og vi fik at vide, at hun ikke kunne tåle katte, hunde og pelsdyr i det hele taget. Vi måtte tage en meget svær men fornuftig beslutning, at aflive vores elskede hund.

    Lægen fortalte, at jo mere hun var i nærheden af det, der udløste et anfald, jo mere ville hendes astma udvikle sig, og hun ville ende med at skulle have mere og mere medicin.

    I dag er hun vokset sig fra sin astma, der blev udløst af allergien. Måske fordi vi tog det alvorligt, da hun var lille.

    Din kæreste bliver nok ikke sin astma kvit, men han skal virkelig passe på ikke at provokere den ved at være i din lejlighed, hvor der er katte.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Åh nej, Sofie, fik I aflivet hunden. I kunne have fundet et andet hjem til den. Men nu er det desværre for sent. Min mor fik aflivet sin hund, da den var gammel, men det har jeg det stadig dårligt med. Den skulle have haft lov til at leve lidt længere. Jeg har vel været 5 år, da jeg skulle sige farvel til den. Jeg husker endnu dens øjne, jeg tror den var klar over det.

    Nå ja, det er mit problem, jeg ved det godt.
  • Indstillinger
    Persille det ville have været meget synd for vores tæve dengang at skulle omplaceres til en anden familie, derfor kom det aldrig på tale.

    Det var en Airedale Terrier, som ikke var helt ung, og sådan en hund finder man ikke bare et andet hjem til. Den var så knyttet til os, at det ville have været en forbrydelse, at bare overveje det.

    Vi bliver nød til at tage nogle valg her i livet, også selvom det kan være svært, og vores beslutning var absolut ikke af egoistiske grunde, men af ren og skær kærlighed til vores hund.

    Hvis du kendte til den race, ville du forstå…:-) men det var sødt skrevet af dig.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.