Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Akupunktur mod muskelsmerter

Redigeret 23 oktober, 2013, 08:09 i Rygsmerter
Hej er der nogen af jer det har prøvet behandlinger med akupunktur for smerter i nakke og skuldre ,jeg har i 10 mdr lidt af muskelspændninger mv og har bla fået konstateret d vitamin mangel også så jeg vil også høre nogen om erfaring på det område ,jeg tænker symptomer og hvad jeg selv kan gøre. Mvh bitten

Kommentarer

  • Hej Bitten

    Jeg har erfaringer med akupunktur, men ikke i særlig grad med smerter. Jeg opsøgte en akupunktør for mange år siden på grund af træthed og tilbagevendende depressioner, som det etablerede sundhedssystem (praktiserende læge og psykiater) ikke kunne hjælpe mig med. Akupunktøren var meget dygtig og meget omsorgsfuld, men heller ikke han kunne hjælpe mig.

    For problemet var, at jeg havde jernmangel! Det havde ingen tænkt på at undersøge mig for. Og hvad det angår, er det jo sådan set ligegyldigt, hvor dygtig og omsorgsfuld en akupunktør er: jernmangel kan han ikke gøre noget ved! På den måde spildte jeg i tusindvis af kroner.

    Hvis jeg var dig, ville jeg lige tænke mig lidt om, inden du bruger en hel masse penge på akupunktur. Du skriver, at du har muskelspændinger og D-vitaminmangel.

    Nu skriver du ikke noget om, hvad dit D-vitamin-tal er. Men jeg vil da tro, at symptomerne fra D-vitaminmanglen, altså kraftesløsheden og smerterne, sagtens kan bevirke, at man spænder ekstra i musklerne. For hvis man på grund af D-vitaminmanglen ingen kræfter har, så er man jo nødt til at tage sig ekstra sammen for at gøre de ting, som man nu engang er nødt til at gøre!

    Desuden er der hele bekymringen for helbredet, når man pludselig er blevet sat skakmat af en D-vitaminmangel. Det kan sagtens give anledning til muskelspændinger.

    Jeg kan godt se fornuften i at få noget lindrende massage og noget trøst og omsorg. Men en egentlig række af dyre akupunktur-behandlinger ville jeg se tiden an med, og i stedet sørge for at få bragt D-vitaminniveauet i orden.

    Sådan som jeg forstår dit indlæg, så mener du, at smerterne først og fremmest stammer fra muskelspændingerne og ikke fra D-vitaminmanglen. Er det korrekt forstået? Og hvis det er korrekt forstået, hvorfor tror du så det?

    Og så skriver du, at du BLANDT ANDET har fået konstateret D-vitaminmangel. Og så er det, at jeg bliver lidt nysgerrig. Har du andre mangler? Det er jo vigtigt at vide, hvis man skal prøve at give et råd.

    Jeg bringer lige en beskrivelse af mulige og almindelige symptomer ved D-vitaminmangel:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Beskrivelsen stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Jeg vil gerne advare dig mod at tro, at dine problemer alene er psykiske (altså på grund af spændinger). Men de kan faktisk BLIVE psykiske også, for som du kan se, kan en D-vitaminmangel være årsag til depression.

    Hvad gør du for at kompensere for din D-vitaminmangel? (Læger er ikke altid så gode til at vejlede!)

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Tak for svar jeg har et tal der er 29 jeg har døjet med psykiske spændinger og er kommet godt over det synes jeg ,men nu har jeg ligesom set at det ikke er det mere ,men forsætter trods det jeg passer på mig selv ,de andre prøver er normale,jern blodprocent lever nyre,har også knogleskørhed t2,9 men ingen brud eller slid,jeg spiser kalk unifort 2 gange daglig ,min læge kan give behandling så det et kun et beløb pr nål,men meget af det du skriver passer godt på mine symptomer er ikke blevet vejledt i kost
  • Hej Bitten

    Jeg vil mene, at en D-vitamin-mangel med et niveau på 29 sagtens kan være årsag til de smerter, du har.

    Det er godt, at du ikke har fået påvist andre mangler, men det lyder ikke så godt, at du har knogleskørhed.

    Jeg har prøvet at søge på Unifort, men finder ingen kosttilskud af det navn. Det er selvfølgelig vigtigt, når du har knogleskørhed, at du tager kalk.

    Jeg ved, at læger tit anbefaler et produkt, der hedder Unikalk. Og det er noget bras! Det var derfor, at jeg skrev, at læger tit er dårlige til at rådgive ved D-vitaminmangel.

    http://www.naturoghelse.dk/shop/unikalk ... 3029p.html

    Du må meget undskylde, men er du kommet til at skrive forkert? Er det Unikalk forte, du tager?

    Jeg kan se, at dette kalkpræparat også sælges som en kombination af kalk og D-vitamin. I det produkt, som jeg har linket til, er der 400 mg kalk og 19 mikrogram D-vitamin.

    Hvis jeg var dig, ville jeg slet ikke tage ovennævnte præparat. Og det er der flere årsager til:

    1. Kalken i Unikalk findes som calciumcarbonat, og denne kemiske forbindelse, som er det samme som tavlekridt, altså det samme, som Mønsk Klint er lavet af, kan kroppen kun VANSKELIGT optage.

    2. Desuden er det ikke nok at tage kun 19 mikrogram D-vitamin dagligt. Så vil der gå alt for lang tid, før dine smerter forsvinder. Du kan udmærket tage f.eks. 50 mikrogram dagligt, eller endda mere!

    3. Når man tager kalk er det vigtigt, at man også tager magnesium. Det kan du læse her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M52c95e110e4.0.html

    http://www.madforlivet.com/bloggen/304-magnesium.html

    Jeg ved, at der vistnok findes Unikalk-produkter, der både indeholder kalk, magnesium og D-vitamin. Og det er måske bedre end ingenting. Men det er bedre, at du tager et produkt, som din organisme kan optage.

    Selv bruger jeg det produkt, der hedder Cal-mag, og som købes i helsekosten og hos Matas.

    Og så er der lige en ting mere: D-vitamin er fedtopløseligt. Det betyder, at det er en god ide at spise lidt fedt, når man tage D-vitamin. Tag derfor helst din D-vitamin-tilskud til et hovedmåltid, hvor du får lidt fedt.

    Så vil du måske spørge, hvorfor du skal tro på en tilfældig Netdoktor-bruger og ikke på din læge!

    Til det er der kun at svare, at læger har lært alt for lidt på universitetet om ernæring, og de læser ikke de nyere videnskabelige undersøgelser om emnet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Ja det er en skrivefejl,det den kalk pille med vitaminer ,håber der kommer en bedring ,men det tar vist tid:(skal nok vende tilbage med nyt.tak for interessen Hej
  • Nu ved jeg godt indlægget er lidt gammelt men stødte lige på det i forbindelse med min egen informationssøgning.


    Lægevidenskaben har åbenbart i 2012 sagt god for akupunktur som behandlingsform via linket her - http://www.aku-net.dk/1/539/kroniske-smerter.html

    Har ikke selv nogle erfaringer med akupunktur, men tænkte du måske kunne bruge dette som en form for bekræftelse, såfremt du stadig var i tvivl.
Log in eller Registrér for at kommentere.