Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pårørende -hvad kan/skal/bør man gøre?

Redigeret 26 januar, 2013, 02:58 i Selvskade
Hej..
Jeg har en veninde, som betroede sig til mig om, at hun har skåret i sig selv (cutting), men det var år tilbage.
Hun har nu flere gange truet med selvmord i løbet af de sidste par måneder, grundet hjertesorger, og til min store overraskelse, opdagede jeg i et uopmærksomt øjeblik fra hendes side, at hun har genoptaget sin selvskade, og jeg er helt ude af den.
Er der noget jeg kan/skal/bør og/eller må gøre? Hun har altid været på grænsen til at være borderline, men hvornår og er det overhovedet lovligt for veninder at tage kontakt til læger/hospitaler/myndigheder osv?
Jeg frygter at hun gør alvor af sine selvmordstrusler hvis hun ikke får hjælp!
Jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig, for jeg ved ikke længere hvordan jeg skal håndtere denne situation. Hun har nemlig ikke så mange andre veninder end mig, så står lidt alene her. (og nej, hendes familie griber ikke ind. Desværre er det ikke alle der har en god familie, som passer på hinanden).
Mvh Mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hun skal til lægen og have hjælp ---du kan tilbyde hende at gå med --hvis hun har svært ved ar gå alene ----her til højre --på denne side hvor jeg skriver ---

    står krisehjælp----og nogle tellefon nr .du kunne prøve og ringe der og høre hvordan du skal forholde dig for at ---hjælpe din veninde
  • Indstillinger
    Desværre er der meget lidt man kan gøre i forhold til sygehuse og læger når man "kun" er en ven, også selvom du er den eneste der har overskuddet til at kunne være pårørende for din veninde.

    Solo kommer med et godt råd.

    Der er også foreninger der giver rådgivning til pårørende som dig som du kan snakke med direkte og give kontakt til andre i din og din venindes situation:

    http://www.lmsselvskade.dk/script/site/default.asp

    Der er også et link til pårørende nederst på siden.

    Er din veninde oven i diagnosticeret med en personlighedsforstyrrelse så er det ekstra vigtigt at hun får hjælp, men det lyder lidt til at være din egen mistanke?

    I hvert fald er jeg ked af at høre at hun slet ingen hjælp kan få fra sine forældre, men du har ret, nogle kommer desværre fra familier der slet ikke er i stand til at tage vare på deres børn, pga misbrug og/eller alvorlig psykisk sygdom.

    Det allervigtigste du kan gøre er at være der med din gode indflydelse som du har på hende, for kommer hun ud i et misbrug med stoffer er hun først for alvor på spanden for så kan hun ikke engang få hjælp i psykiatrien. De vil nemlig ikke behandle misbrugere uden at de er blevet afvænnet først og da mange psykisk syge tager stofferne for at afhjælpe deres symptomer så bliver det skruen uden ende.

    Men husk også at passe godt på dig selv og mærk efter dine egne grænser, det er helt ok for dig at sige fra. Da din veninde måske har svært ved at mærke sig selv kan det nemlig være svært for hende at mærke hvor andres grænser går, så det er vigtigt at du siger tydeligt fra hvis det sker.
Log in eller Registrér for at kommentere.