Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst i Familien.

Redigeret 26 januar, 2013, 18:51 i Angst
Hej.
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har en storesøster som jeg elsker RIGTIGT højt! Hun betyder umådeligt meget for mig og har altid været der for mig som en støttepæl og min rollemodel. Hun har altid haft det svært, det har jeg godt vidst længe, men nu finder jeg så ud af at det er værre end jeg troede. Hun har fået konstateret angst. Jeg begyndte næsten at græde da jeg fik det at vide. Der er ikke andre i familien der ved det endnu, da hun altid fortælle mig ting længe før alle andre, men jeg føler bare at jeg burde hjælpe hende! Jeg ved bare ikke hvordan. Hun er flyttet hjemmefra, så ser hende ikke så tit, men alligevel vil jeg bare gerne være ved hende hele tiden, især når hun har det som hun nu har. Derfor har jeg tre spørgsmål.
1) Hvad betyder det helt præcist at have angst. Det virker lidt svært at finde pålidelige kinder som er forståelige.
2) hvordan kan jeg evt. hjælpe hende så hun får det bedre? Jeg kan ikke holde ud at tænke på hun har det dårligt og jeg slet ikke gør noget.
3) Er der chance for jeg også har det når hun har det? for vi ligner hinanden RIGTIG meget!
Mvh
Den fortvivlede pige.

Kommentarer

  • Indstillinger
    du har omsorg for store søster det er godt ----du behøver ikke få angst fordi hun har det ---
    men har hun ikke talt med sin læge ---om hvordan hun har det ---så hun kan få lidt hjælp ---
    men hvad er det der gør at hun er angst ---er det noget hun har været udsat for --der gør hende angst
  • Indstillinger
    Hej igen :-)
    Hun har været ved læge og har fået medicin for det så det er jo fint :-)
    Jeg ved ærligt talt ikke om det er en oplevelse eller hvad det er, da jeg jo har fulgt hende gennem det meste af hende liv, men dog ikke hendes barndom, for der var jeg ikke født. Det eneste jeg ved er at hun havde det svært i skolen, rent socialt og det har hun altid haft, men ved ikke om det kan være det.
    Tak fordi du gad tage tid til at besvare det, det betyder meget :-)
    -Den fortvivlede
  • Indstillinger
    det ville sikkert være godt for hende at tale med en psykolog ---det koster penge ---jeg ved ikke om hun har råd til det ---men hvis hun snakker med sin læge om det ----kunne hun spørge om en henvisning --og så får man nogle timer gratis ----
  • Indstillinger
    Kære du

    Hvor er det flot du er så omsorgsfuld for din søster :-) Og I har et nært forhold kan jeg forstå når hun nu betro dig sine inderste tanker.
    Jeg håber du kan overbevise din søster om hun skal tage til lægen og tale med ham/hende om de følelser der rører sig i hende nu, måske lægen og hun i fælleskab kan finde frem til hvad det er der gør hende angst ellers er muligheden jo for en henvisning til en psykolog, hvis denne psykolog har aftale med sygesikringen er det ikke så dyrt, måske jeres forældre kan hjælpe økonomisk ellers kan I måske prøve og gå til en sagsbehandler ved kommunen og høre om der er nogen muligheder (alle mennesker har jo en sagsbehandler så man kan bestille en tid hvis det er )
    En god ide kan jo være at du tilbyder at gå med din søster til lægen, måske skal det også være dig der bestiller tiden. Kunne jo være du også skal hjælpe din søster med at tale med jeres forældre for det er jo også hårdt for dig at gå alene med i din unge alder.
    kærlig hilsen Pia
  • Indstillinger
    Ups her sov jeg vist lige i timen havde ikke set du havde skrevet at din søster havde været ved læge og får medicin for det.
    Men forslå din søster det med psykologen.

    At have angst kan betyde at man går med konstant ondt i maven hele tiden og ikke kan finde ro nogen steder.
    Man kan være angst for mange ting fx socialt samvær med andre mennesker, at gå udenfor en dør, gå i butikker ovs..... men en psykolg har nogle rigtig god redskaber til at lære folk at h¨åndtere det på en god måde,

    Har selv en søn der lider af angst og har en rigtig dårlig periode lige nu
    så kender en del til det.

    kh Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.