Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pårørende til barn med depression

Redigeret 29 januar, 2013, 20:49 i Åben debat om depression
Jeg er mor til en dreng på 23år som startede med at lide af depressioner og angst da han var 17år, herefter kom han på medicin og det gik op og ned indtil han kom på medicin som hedder setralin så fungerede det rigtig godt i næsten 3år. Så besluttede han at trappe ud af medicinen for nu gik det jo godt.
Nu her et halvt år efter er han ramt af depression og angst og har måttet udsætte sin svendprøve hvad er et stort nederlag for ham.
Han er nu på setralin igen og har fået det i næsten 14dage uden den store virkning endnu og han virker meget opgivende.
Det er så frygtelig at se sit barn sådan.
Jeg er så meget magtesløs for hvad gør man som forældre ??? skal man bare være der eller skal man presse let.......
vi ville jo gerne om han ville på arbejde bare nogle timer hver dag, skal siges han på ingen måde bliver presset af sin arb giver.

Har overtalt ham til nogle psykolog samtaler men der er 14 dages ventetid.

håber nogen har nogle gode råd

kh sosupigen

Kommentarer

  • Indstillinger
    han skal ikke være opgivende ----men holde ud --især hvis han har god gavn af den medicin --

    der kan gå op til 6 uger --før den har fuld virkning ----det er godt du har fået ham til samtale ----
  • Indstillinger
    ligger det i familien --deprission

    hvordan er hans levevis ---har han nogen sinde fået undersøgt --om han mangler vitaminer ---
    mangel på sunde stoffer kan også give depri----
    sport er også god medicin
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :-)
    Ja der er arvelige tendsener i familien med depression idet hans oldefar og bedstefar led meget af det, så vi tror desværre han også er bære af de gener.
    Han har tidligere været undersøgt for vitaminmangel. Ved faktisk ikke om lægen har gjort denne gang for jeg er ikke med, det ønsker han ikke.

    Jeg synes bare medicinen er så længe om at virke denne gang men nu skriver du jo 6 uger så eer der jo et stk vej igen idet han har fået det i 3 uger.

    vi forsøger at få ham ud og gå en tur hver dag men motion og sport kan vi ikke få ham til.

    sosupigen
  • Indstillinger
    som du selv skriver ---ligger det nok i hans gener ---så når medicinen igen virker --skal han holde fast i den --og skal nok have det altid --for ikke at blive depri igen ---

    det er spændende --hvad psykologen kommer frem til ---må håbe på at hun kan få ham til at intrisere sig for sport ---og ud i lyset ---

    han skulle gerne have sit svende brev ---som helt sikker vil give ham styrke i livet ---

    hvis du kan få ham til at tage en daglig vitamin pille ---find en stærk en --hvor der er alt hvad kroppen har brug for ---vil han have godt af det ---

    D og alle B vitaminerne ---MÅSKE JERN---

    han vil ikke have moder med til lægen ---men du kommer vel også til lægen ---og kan komme med din bekymring for lægen --om din søn
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.
    Ja jeg kommer også hos vores læge og kan også godt finde på at maile til hende om min bekymring.
    Men har talt med min søn igen omkring blodprøverne men de er taget ved sidste lægebesøg i sidste uge. så må vi se om de viser noget.

    Har også tænkt lidt på det med en vitaminpille

    kh sosupigen
  • Indstillinger
    hej jeg forstår din bekymring for din søn.Har selv søn på snart 20 der fik en depression.Han blev også anbefalet psykolog , jeg fik hans tilladelse til at- gå på nettet over byens psykologer og kimede rundt for hurtigt at få opstartet tid. og fik begyndte at give vitamin D (D3 VITAMIN 25 MIKROGRAM ) han kom til en psykolog der brugte kognetivterapi specielt til unge- jeg fik lov til at komme med til en samtale som flue på vægen.jeg var bekymret for om det var den rette metode.Nu efter 11 samtaler har han det meget bedre og lærte at takle sine dårlige dage og lærte meget om sig selv og signe handle mønstre-- han undgik at komme på medicin.Jeg ved at hver depression er forskellig ,og ens gener og livsforløb også spiller ind. men håber det kan være med til at hjælpe din søn også. held og lykke til jer begge
  • Indstillinger
    Hej Bente
    Mange tak for dit svar :-)
    Jeg håber også snart vi får en tilbagemelding fra psykologen med en tid.
    for jeg tror det er psykolog og medicin der skal til. Medicinen kan han desværre ikke undvære da han sandsynligvis er arveligt disponeret idet hans oldefar og bedste far led meget af depressioner.
    Men man føler sig bare så magtesløs ..............

    sosupigen
  • Indstillinger
    hej igen.Det eneste jeg tror man som forældre kan gøre er at være der med kærlighed og anerkendelse også anerkendelse af at de har det svært og så forsøge at hjælpe dem til det de magter på de bedre dage.
    Din søn er også ramt på arven fra familien- og den historie der følger med og måske angsten for at komme til at gentage deres måde at mestre dette på.
    Godt han får medicin men jeg er af den overbevisning at dette ikke kan stå alene-- man skal også have viden om hvad der sker med en-- piller tager toppen af depressionen men mentalt skal han også have med og lære om at mærke på sig selv hvornår det begynder at gå bedre og også det modsatte. hej igen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Min søn har aldrig kendt hverken sin Bedstefar eller oldefar, de var døde og borte da han kom til verden så han har intet kendskab til hvordan de mestrede deres situation så det kan ikke være det han spekulere på.
    Jeg tror nærmere det er fordi han er tæt på en milepæl i hans liv igen så begynder angsten at præge ham voldsomt og sætter sig så også til depressive tanker, det har vi oplevet før, forskellen er bare de andre gange har han fået medicin i forvejen også har vi kunnet sætte ind med psykolog samtaler oveni og har på den måde hjulpet ham til at håndtere det.
    denne gang er han så helt trappet ud af medicin så måske derfor han og vi føler han er hårdt ramt denne gang .
    Han går rundt med konstant ondt i maven og det er jo ikke rart for ham og præger ham meget. Især ved det mindste pres der ligges på ham.
    Nu ikke forstået på den måde at vi presser ham det gør vi ikke, men han er jo i lære på en restaurant og er sygemeldt lige pt, men de er rigtig glade for ham der og bekymre sig så meget om ham og vil ham hans allerbedste så de vil gerne se ham også sådan ansigt til ansigt og tale med ham og det føler han sig lidt presset af, men det vil jo også være godt for ham for han føler sig jo også presset når han skal ringe og tale med dem.
    Selvom jeg forsøger at sige til ham at både hans arbejdsgiver og vi anerkender hvor svært han har det og at vi står her på siddelinien allesammen og vil så gerne hjælpe ham på alle måder. Hvis du forstår hvad jeg mener :-)
  • Indstillinger
    Er selv 23 og lider af tilbagevendende depression.. startede i behandling som 8årig og dengang kunne forældrene jo bedre bestemme hvad der var bedst for en.. Det var godt for mig, at jeg kom i gang så tidligt, for jeg er jo opvokset med at der ikke er noget galt i at skulle have behandling.. Sværere er det selvfølgelig med unge, og efter min erfaring specielt drenge, da de ligesom har et image at pleje, og det specielt ikke virke særligt cool som fyr at gå til psykolog...

    Det er jo noget af en hårfin balancegang for dig.. var endda svært for mig at få min kæreste til at modtage psykologhjælp da hans far døde for år tilbage.. og han kunne jo ikke godt vrænge på næsen ad det til hans kæreste som selv brugte psykologhjælp flittigt. Tror det havde været endnu sværere for hans mor..

    Du befinder dig jo både på et tidspunkt hvor, han er så gammel så han har brug for at stå på egne ben, og at mor trækker sig tilbage. Men samtidig vil jeg VIRKELIG også sige at man kan få det så dårligt at man simpelthen ikke er i stand til at hjælpe sig selv og i stedet syner mere og mere hen og så er nogen altså nødt til at træde til hvis du spørger mig..

    Det er svært at trappe ud af det medicin.. jeg har prøvet mange gange, men lægerne siger nu at jeg skal accepterer at jeg er født med for lidt serotonindannelse.. om det er bedst at fortsætte med medicin eller det er bedst at stoppe, det aner jeg ikke.. Men et ved jeg... Medicinen kan IKKE stå alene.. Man har også nogle tankegange, vaner, problemer og tilgange til livet som man skal have hjælp til at ændre, takle og leve med...

    Så psykolog synes jeg er en særdeles god ide. og går man ikke godt i spænd med den første, kan den næste altså sagtens være helt anderledes. der findes selvfølgelig også både gode og dårlige psykologer og nogen passer bedre sammen med den ene og dennes tilgange end den anden.

    Det er ikke ofte at medicinen virker allerede efter 14 dage, der kan sagtens gå længere tid.. og psykolog samtalerne hjælper sørme heller ikke bare lige med det samme.. det er langt og hårdt arbejde at arbejde med sig selv, det ved jeg af bitter erfaring, men det skal lige så langsomt nok hjælpe :-)

    Min mor fik orlov til at passe mig i folkeskolen da jeg gik helt ned som 8 årig, græd hele døgnet og ikke turde gå uden for en dør og i dag er jeg flyttet hjemmefra, er på universitetet og læser psykologi som for mig er det mest interessante i verden :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.