Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Utrolige mavesmerter efter bestemt mad?

Hejsa.

Jeg har nu i flere måneder haft store mavesmerter, efter jeg spiser bestemt mad.
Jeg har prøvet at lægge mærke til, hvilken slags mad der gør, at jeg får så ondt i maven og får kramper. Det har ofte været efter fed mad, altså fastfood eller bare fedtholdig mad. Det kan være en enkelt focaccia, det kan også være hjemmelavet pizza. Det generer mig rigtig meget, da det er smertefuldt og utroligt irriterende.

Et andet problem jeg har, er, at jeg får kvalme over tanken af mad. Det startede da jeg flyttede i hus med min ekskæreste. Jeg skulle selv lave aftensmad, da han havde natarbejde fra kl. 17-18 tiden. Lige pludseligt fik jeg kvalme, da jeg vågnede, fordi jeg tænkte på mad. Jeg levede stort set kun af nudler og toast derefter. Nu har jeg det sådan igen :( Jeg er SÅ sulten, men kvalmen er værre, når jeg tænker på mad..

Hvad skal jeg gøre ved det ene og det andet?!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Cestine

    Hvis jeg var dig, ville jeg holde op med at spise den slags mad, der giver dig mavesmerter. Du skriver, at det især er fastfood eller fedtholdig mad, men også hjemmelavet pizza og focaccia. Den slags mad er man alligevel bedst tjent med at undvære, selv om jeg da også en gang imellem godt kan lide at lave en pizza af gode råvarer. Man kan jo komme fuldkornsmel i dejen, så bliver pizzaen lidt sundere!

    Det kan være en god ide at føre dagbog. Skriv ned, hvad du får at spise og, hvordan du har det. På den måde kan du finde ud af, hvad du kan tåle, sådan at du kan udelade det, du ikke kan tåle.

    Angående kvalmen, så er der jo straks nogle klokker, der ringer i hovedet på de fleste mennesker, eftersom du skriver, at denne kvalme begyndte, da du lige var flyttet sammen med en mand. Men jeg går ud fra, at du har tjekket, om din kvalme kan skyldes, at du er gravid!

    Hvis du ikke er gravid, må din kvalme skyldes noget andet. Det lyder, som om du spiser meget usundt. Hvis du i en periode kun har fået nudler og toastbrød, er du i underskud med en masse vigtige næringsstoffer. Og det er faktisk ikke så sært, at du har kvalme og mavesmerter. Toastbrød og fastfood kan man blive SYG af at spise, hvis man får den slags ofte.

    Jeg vil råde dig til at gå til læge og blive grundigt undersøgt. Blandt andet må du tjekkes for mangel på vigtige vitaminer og mineraler.

    Derefter må du begynde at spise ernæringsrigtigt. Ud med fastfood og hvidt brød og ind med grønsager, frisk frugt, fisk, nødder og mandler.

    Desuden er det en god ide at tage en kvalitets-vitamin-og mineralpille hver dag, samt ekstra tilskud af D-vitamin og af de vitaminer og mineraler, du mangler, ifølge lægens undersøgelse.

    Af B-vitaminerne kan lægen nok kun tjekke for B12-vitamin-mangel, og det er også meget vigtigt, at det bliver gjort. Men der findes jo flere slags B-vitaminer. Det siges, at et af de første symptomer på B1-vitaminmangel er kvalme. Det kan du se her:

    http://www.vitamindoktor.com/cm45/

    Under alle omstændigheder tror jeg, at det er en god ide, at du – ud over den daglige vitaminpille − tager en pille med alle B-vitaminerne. B-vitaminerne arbejder sammen. Derfor skal de være der alle sammen, for at virke.

    Jeg er også næsten bombesikker på, at du har magnesium-mangel. Det har mange danskere. Men hvis du har levet af hvidt brød, nudler og fastfood gennem længere tid, så må du have en voldsom mangel, for magnesium får man især fra (blad)grønsager og mandler. Der findes ganske vist magnesium i kornprodukter, men i toastbrød, nudler og i købe-pizza-skorpen er ALT det sunde fra kornet fjernet, så der stort set kun er stivelse tilbage.

    Desuden kan jeg læse mig til, at et af symptomerne på magnesium-mangel er kvalme.

    Lægen kan faktisk tjekke dig for magnesiummangel. Men jeg tror, at den undersøgelse kun sjældent bliver foretaget. Hvis du kan få lægen til at tjekke dig for magnesiummangel, er det godt. Men jeg er overbevist om, at du under alle omstændigheder er nødt til at tage tilskud. Tag den type magnesium, der er lettest for organismen at optage. Magnesium kan være kemisk bundet på forskellige måder. Spørg dig for i helsekosten eller hos Matas. Og det må endelig ikke være det produkt, der hedder Magnesia, for det er et middel mod forstoppelse.

    Jeg giver dig lige et par links om magnesium:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    http://www.madforlivet.com/bloggen/420- ... neral.html

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/magnesium.htm

    ALLE tre steder omtaler kvalme som et af de mulige symptomer på magnesiummangel.

    God bedring og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Cestine,

    Jeg er MEGET enig i det Kameliadamen skriver til dig. Din mad lyder i det hele taget meget usund.

    Smerter efter fed mad kunne godt tyde på problemer med galdeblæren, i form af begyndende galdesten.

    Den slags kan knuses på sygehuset hvis du får et decideret galdestensanfald. Hvis du kigger på trådene om galdesten og galdeblære på Netdoktor, vil du se at det for nogle altså ikke er helt ukompliceret at gå rundt og mangle en galdeblære, så det er en god ide at du gør hvad du kan for at det ikke kommer dertil.

    Men ellers er behandlingen altså at undgå fed mad -og i det hele taget følge Kameliadamens råd om vitaminer, mineraler og ikke mindst meget mere grønt.
  • Indstillinger
    Hvidt brød kan meget nemt give forstoppelse.
    Så det er en rigtig god idé, at gøre som Kameliadamen foreslår, at komme fuldkornsmel i dejen, hos nogle pizzarier kan man købe pizza med fuldkorn.

    Hvis man er uvant med fuldkornsbrød, og ikke bryder sig om det, så start med, at komme en god håndfuld havregryn i dejen, det kan ikke smages. ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.