Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Symptomer på D-vitaminmangel

Redigeret 27 januar, 2013, 08:20 i Vitaminer og mineraler
3 gange den seneste måned har jeg oplevet at mine omgivelser lige pludselig blev vendt på hovedet (nærmest som at køre i rutsjebane). Den ene gang havnede jeg i Grøften med min bil, og efterfølgende havde jeg hovedpine og svimmelhed i et par dage. Jeg søgte læge og fik at vide at mit ellers gode blodtryk var forhøjet lidt (148/99). Og udover væskesamling i benene var Mit D-vitamin tal nede på 19, så lægen ordinerende Unikalk Mega.
Er der nogen herinde der har erfaringer med lignende symptomer og hvor lang tid skal jeg forvente der går inden mit tal kommer op på over 50 igen ?
Mvh. den 47 årige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg havde de samme symptomer 2 år siden. Jeg var også syg, meget ofte- med enten influenza eller forkølelse. Og jeg var træt næsten hele tiden osv. Så købte jeg 10µg D-vitaminer på apoteket, som jeg skulle tage 1 af en gang om dagen.
    Det gjorde ingen forskel de næste 3 måneder, indtil min veninde fik tjekket sine vitamin tal. Hun havde brug for D vitamin tilskud, så jeg blev også tjekket. En uge senere kom mine resultater tilbage, og min læge sagde, at jeg skal købe de 35µg D-vitaminer, og dem skal jeg tage 2-3 stk om dagen indtil de var slut. Så købe en ny, og spise dem indtil de var slut. Det gjorde jeg i hele 2011-2012. Så blev jeg tjekket igen, og så sagde lægen at jeg skal være på D-vitamin resten af livet for at holde niveauet lidt over det acceptable. Nu tager jeg 1 multivitamin + 1-2 stk 35µg D-vitamin og jern tabletter hver dag om morgenen. Jeg har kun været syg én gang indenfor 18 måneder, og har meget mere energi. D-vitamin er en life saver.

    Hilsen en 22-årig pige
Log in eller Registrér for at kommentere.