Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dobbeltsyn på et øje

Redigeret 10 juni, 2014, 12:20 i Åben debat om øjne
Jeg har i et år nu haft dobbeltsyn på begge øjne hver for sig. Altså jeg har også dobbeltsyn når jeg lukker det ene øje. Har været hos neurolog, øjenlæge, egen læge og er pt. ved at blive undersøgt (diverse blodprøver) på reumatologisk afdeling. Har fået fuld knoglescintigrafi, fået taget diverse gigtprøver, stofskifteprøver osv. Min CRP har hele sidste år ligget på 30, så det er jo ikke fordi den er synderligt forhøjet, men den er heller ikke normal. Har til tider ondt/ømme led i specielt fingrene, og har ondt nogle af de samme steder som fibromyalgipatienter har (de der trykpunkter), men ikke nok til at det kan være fibromyalgi.

Er ved at være godt træt af mit dobbeltsyn nu. Det tærer på kræfterne og det er svært at gå på arbejde med (men gør det alligevel). Skal måske lige nævne at mit dobbeltsyn opstod fra den ene dag til den anden.

Er der andre der har lignende symptomer? Er træt af bare at være "et spændende tilfælde". Vil gerne snart have et svar på hvad der er galt.

Håber nogen kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hmm... har netop fundet noget der hedder Computer Vision Syndrome (CVS). Er der nogen her der har hørt om det? Kan se at man kan få dobbeltsyn af det.
  • Indstillinger
    Prøv at tage kontakt til en synsplejeklinik. De kan typisk behandle via synstræning. Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men i Slagelse har vi en der er ret skrap: http://www.slagelsesynsplejeklinik.dk/

    Det er en ældre herre, men følger rigtig godt med på seneste forskning.
  • Indstillinger
    Jeg har skrevet til min læge og forespurgt om CVS, men hun mener ikke at det kan være det, fordi jeg har så mange værdier der er forhøjet (blandt andet CRP og basisk fosfotase). Men tak for linket uanset :o)
  • Indstillinger
    Jeg har også dobbelsyn på begge øje. Har lige været ved øjnlægen efter 1 års ventetid.
    Jeg fik beskeden at jeg var et sært tilfælde. Sagen afsluttet fra Deres side.
    Jeg går nu og venter på at få en tid ved neurolog.
  • Indstillinger
    Hæ hæ, ja jeg er også et spændende/interessant tilfælde. Opstod dit også pludseligt?

    Jeg går pt og venter på at komme hos en øjensmed på hospital. Jeg ved ikke helt hvad det skal ende ud i, men nu må jeg se. Har desværre først en tid i april :(

    Hvis neurologen foreslår det, så sig ja tak til en MR scanning. Det er om ikke andet rart at få udelukket nogle ting, og det er det jeg går og venter på de skal tage sig sammen til at give mig.
  • Indstillinger
    Hej Helena80

    Nu hvor du skriver at du er dobbeltsynet, så vil jeg egentlig gerne lige spørger dig et måske lidt dumt spørgsmål.

    Jeg vil hører om en af dine øjne drejer lidt ud i forhold til det andet, når du kigger lige ud?
    Og føler du dig svimmel nogle gange?
  • Indstillinger
    Nej, jeg skeler ikke. Begge mine øjne følger tingene som de skal, men bliver selvfølgelig svimmel nogle gange når jeg er for træt til at min hjerne kan kompensere ordentligt for dobbeltsynet.

    Men er dobbeltsynet på hvert øje hver for sig, så når jeg lukker det ene øje ser jeg stadig dobbelt.
  • Indstillinger
    Hvilken slags dobbeltsyn med det ene øje lukket? Er det to separate billeder eller er det en svagere skygge/billede halvvejs oveni/nedenunder den ting du ser på (beskrevet som 'ghosting' udenfor Danmarks grænser).

    Vil gerne høre om du har fundet en løsning på problemet.
  • Indstillinger
    Har desværre ikke fået en afklaring på hvad det skydes.
    man kan godt kalde det en "ghosting" der er på begge øjne det er lige meget hvilket øje det lukkes så er der et halt billede ved siden af hinanden.
Log in eller Registrér for at kommentere.