Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sund ung mand, men tynd afføring og ildelugtende prutter.

Jeg er en mere eller mindre sund ung mand på 24. Jeg hverken ryger eller drikker, og indtil for omkring 1.5 år siden har jeg dyrket sport meget hyppigt.

For omkring 1 års tid siden begyndte min afføring at blive meget løs/flydende. Indimellem er den sådan lidt mellem fast, men det meste af tiden er den meget tynd (dog ikke diarre tynd).
Jeg har afføring ca. 1 gang om dagen, gerne omkring 10 tiden om morgenen. Jeg har ingen mave smerter eller andre fysiske gener, udover at jeg til tider prutter rigtig meget om aftenen (ildelugtende). Afføringen sker oftest efter en kop kaffe.

Jeg spiser til morgenmad næsten altid havregryn med mælk og en eller to spiseskefulde rosiner. Indimellem spiser jeg dog yoghurt.
Min kost er en smule ensformig udover det, men jeg spiser masser af frugt og grønt.
Jeg spiser dog sjældent kulhydrat tingene (pasta, ris, kartofler) til aftensmad, da jeg må erkende at jeg er for doven til at lave det.

Jeg føler mig alt i alt meget sund og rask, men jeg er ikke helt sikker på at min mave skal lave så blød afføring.
Hvad kan problemet være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    En lind og blød afføring er egentlig ikke noget dårligt udgangspunkt - det er i hvert fald en hel del bedre end en hård, tør og knoldet. Men det er vigtigt, at den ikke er vandet, for så mister du for megen væske.

    I øvrigt, hvor meget væske drikker du i døgnet? For lidt er ikke godt, men for meget er bestemt heller ikke. 1½ - 2 liter i døgnet er passende for de fleste. Incl kaffe/te. men øl og alkohol kræver, at man faktisk får mere vand.
    Sodavand er også væske, men ikke af den gode slags, og slet ikke for maven. Faktisk bør man ikke drikke mere sodavand end max ½ liter - om ugen vel at mærke...

    Du skriver, at du spiser ret ensidigt, hvilket kan betyde, at der er nogle vitaminer og mineraler, du enten mangler eller får for meget af.

    Prøv at indføre noget variation i din kost. Jeg kan også gætte, at du måske mangler lidt mere fiberrig kost, men på den anden side, hvis ikke du gider lave mad, så kunne jeg måske forestille mig, at du napper noget rugbrød - og så er det jo godt nok. Frugt og grønt er fint, fortsæt med det, men det kan også være det, der giver dig noget luft i maven.

    Du har tidligere dyrket motion, men det gør du ikke mere? Også motion har indflydelse på mavens funktion, så kunne du prøve at komme lidt i gang med noget igen?

    Jeg gider egentlig heller ikke stå og lave mad hver dag, og derfor laver jeg ofte store portioner, og så fryser jeg ned i passende mængder, så jeg også får ordentlig mad de dage, jeg ikke orker - det var måske et forslag til dig også.

    Jeg fornemmer, du bor alene - hvad med at foreslå en spiseklub sammen med nogle venner, hvor I sammen laver noget god mad - og laver rigeligt, så I hver især får en portion eller to med hjem? Det er ikke bare smart - det er også smadder hyggeligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.