Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bækkenløsning før frivillig abort

Redigeret 12 januar, 2013, 11:06 i Åben debat for kvinder
Hej,
Jeg skal have foretaget en frivillig kirurgisk abort om få dage, men har de seneste uger haft symptomer på bækkenløsning. Jeg er i uge 9. Numsen og underlivet 'sover' og gør ondt, det stråler ned i benene. Mit spørgsmål er om symptomerne forsvinder efter aborten og hvor lang tid der kan gå før de forsvinder? Bør jeg gå til lægen, selvom jeg skal have aborten og jeg formoder, at den mulige begyndende bækkenløsning går i sig selv igen?

:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skal helt klart ---gå til din læge og få svar på dit spørgsmål----

    det er dumt at gå rundt i det uvisse ---
  • Indstillinger
    jeg kender en som har født for 6 måneder siden ---hun havde bækken løsning ---og har gået til behandling ---men det er stadig ikke helt godt endnu
    så jeg ved ikke om det forsvinder


    fordi du får laver abort
  • Indstillinger
    Nu er der jo forskel på at gå samtlige ni måneder og så på at afbryde svangerskabet så tidligt som du er sat til, inden for den almindelige abortgrænse.

    Så der er stor chance for at bækkenløsningen vil fortage sig relativt hurtigt efter at svangerskabet er afbrudt. Men fordi du går og har ondt nu, kan der være nogle myoser som kan have meget svært ved at gå væk af sig selv, men det vil tiden jo vise.

    Skulle det ske, så vil jeg foreslå at du kommer til en fysioterapeut.

    Under alle omstændigheder vil det nemlig hjælpe dit bækken efter sådan en omgang hvor alle ledbånd bliver løsere, at få optrænet en god muskulatur. Så vil du under alle omstændigheder også komme dig hurtigere.

    Den dag du ønsker at blive gravid, så må du desværre nok forvente at du får bækkenløsning allerede meget tidligt igen. Det er forskelligt hvor gode lægerne er til at tage den slags alvorligt. En psykiater i Århus, Per Fink, leder af Institut for Funktionelle lidelser, har nemlig kommet bækkenløsning på en liste over psykosomatiske sygdomme. Selv om det er veldokumenteret at det skyldes at ledbåndene under graviditeten bliver løsere og at der kan være væske pga inflammation omkring. Den slags gør selvsagt ret ondt. Nogle læger er desværre hoppet med på vognen. Men heldigvis ved de fleste godt, at problemet ikke klares med at blive ved med at arbejde samt psykologsamtaler, men at der derimod skal hvile til, og træning i den grad det nu kan tåles.

    Kvinder der er hypermobile har større risiko for at få bækkenløsning i en grad så de må sygemeldes, end andre. Men du kan begrænse det ved at sørge for at dit bækken er veltrænet til den dag du altså ønsker at blive gravid.

    Så altså, en fysioterapeut er mit bedste råd til dig lige nu.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Jeg fødte en dreng for 6 år siden, men havde ingen gener dengang, bortset fra at jeg tog meget på, fik vand i kroppen og graviditetssukkersyge helt til sidst, men ingen problemer med bæknet.

    Idag har der også været smerter, specielt i skeden, endetarmen og ballerne, føles som om jeg har siddet alt for længe og for hårdt eller noget i den stil. Gør ondt op i ryggen / lænden og på baglårene og indersiden af lårene.

    Har derudover konstant kvalme. Fedt at få alle bivirkningerne, når jeg ikke ønsker graviditeten, men det må jeg jo bare tage med.

    Jeg må besøge min læge, når aborten er overstået og høre hvad han siger. Tror nu han vil være forstående.
Log in eller Registrér for at kommentere.