Tankemylder! Hjælp!

Redigeret 17 november, 2016, 03:28 i Stress
Jeg er pt. sygemeldt med stress og depression og har virkelig problemer med tankemylder. Det ødelægger min livskvalitet, fordi der altid kører en indre dialog med negative tanker om min egen person i mit hoved. Jeg er ikke i stand til at stoppe det selv og selv om natten kører det hele rundt og jeg vågner helt urolig i kroppen, har svedt og er ked af det.

Er der andre der har oplevet dette? Nogle gode råd til at stoppe dette mylder?

Kommentarer

  • du skal have hjælp ---hvad med din læge --eller ring til
    PSYKRIATI FONDEN----39 25 25 25 ----OG TAL MED DEM --
  • Det gør mig ondt for dig, ved hvor væmmeligt det er, jeg har selv været hele turen igennem, jeg får nu hjælp af min læge og får mirtazapin for depression det har taget noget af mit tankemylder og jeg kan nu sove lidt mere roligt.så jeg syntes også at du skal tale med din læge om nogen hjælp.søvn er ihvertfald afgørende for at man kan handle på sin situation,jeg vil ønske dig alt det bedste så du igen kan fungere.kh.mona
  • Hej.
    Jeg kan berolige dig med at du nok skal få det bedre, selvom det ikke er til at se lige nu. Har også været "turen" igennem, hvor min hjerne var på overarbejde. Det var som en radio der kørte 24 timer i døgnet, man kunne ikke slukke den, og der var kun dårlige nyheder. Dette vil med tiden svinde ind og forsvinde. Det er min erfaring efter at have prøvet dette cirkus et par gange at kroppen langsomt reparerer sig selv. Dermed ikke sagt at du ikke har brug for hjælp, for det har du bestemt. Dine nærmeste skal hjælpe dig om muligt, så du kan få den ro du har brug for, evt. ved at lette de daglige gøremål (som kan ligne Mount Everest, når man har det skidt). Og så skal du bombadere dig selv med hygge, hygge, hygge og hygge. Du skal bare ha' det rart og specielt gøre og spise det du har lyst til! Dette er det vigtigste. Chokolade og sødt kan tage toppen under en depression, da det får hjernen til at producere "lykkestoffer". Husk at pakke dig ind i bløde tæpper mindst en gang om dagen og med pude i ryggen, din krop har brug for at føle tryghed og varme.

    Og så er det en rigtig god ide at få en henvisning af din læge til en psykolog med speciale i kognitiv terapi. Nu står der ikke hvor du bor, men jeg ved at "Center for Kognitiv terapi" (ligger på frederiksberg) har masser af psykologer med ekspertise i kognitiv terapi. De har så en afdeling i Næstved, hvor man med en lægehenvisning kan få tilskud. Ellers er der hjemmesiden "Psykologer i Danmark", hvor man kan søge over hele landet, og hvor man specifikt kan vælge psykologer der tager imod en lægehenvisning. Ellers kan det være din egen læge har kendskab til en god psykolog. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan depressionen blev udløst, om det "kun" var stressen, men under alle omstændigheder har man brug for at få kvalificeret hjælp til at bearbejde depressionen. Jeg gik også til psykolog og fik langsomt løst op for tankemylderet.
    I forhold til det økonomiske aspekt i psykologhjælpen, mener jeg at det med tilskud ligger på omkring 300-400 for hver gang/time.
    Hvis dette er lige i overkanten, kan det måske være du har en privat forsikring?
    Hvis kontoen er helt i nul kan man altid kontakte kommunnen/sin sagsbehandler, og med en økonomisk vurdering få betalt det fulde beløb.
    Men hvis man har råd, vil jeg helt klart anbefale at betale de 300-400, også hvis det så er en gang om ugen, da sagsbehandling kan tage tid og energi man ikke har.

    Et helt andet tip kunne være at tage noget fiskeolie, det er altid godt for hjernens funktionsevne, og så er D-vitamin også inkluderet i olien, så er man også dækket godt ind i den henseende.

    Alt efter hvordan du har det, så kan man overveje sammen med lægen om en let dosis antidepressiv medicin kunne lette forløbet, altså i kombination med psykologhjælpen. Jeg kan ikke anbefale at ty til pillerne alene, da de kan lette byrden, men nissen føler stadig med. Desuden skal man virkelig overveje om medicinen er det man vil, da man med tiden sandsynligvis vil få brug for en højere dosis (i mit tilfælde), og dette er en ond cirkel. MEN, hvis man føler det ikke kan gå uden, så kan det hjælpe en over en kortere periode.

    Er sikker på min munddiaré har gjort dig træt, men husk at fra nu af hedder det bare hygge, hygge, hygge, og så kan alt det der nager bare rende, for nu skal du ha' det godt!

    Kærligst Louise.
  • Hej Vgvg og Louise

    Jeg er i det store og hele enig i ovenstående indlæg, på nær et enkelt afsnit.

    Du skriver, Louise, og jeg citerer:

    ”Et helt andet tip kunne være at tage fiskeolie, det er altid godt for hjernens funktionsevne, og så er D-vitamin også inkluderet i olien, så er man også dækket godt ind i den henseende.”

    Jeg har følgende kommentarer til dette:

    For det første er der IKKE D-vitamin i fiskeolie. Det er en god idé at dække sig ind, så man får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, men hvad angår D-vitamin er de fleste nødt til at tage en særskilt D-vitamin-pille, i hvert fald om vinteren.

    For det andet er meget af den fiskeolie, der sælges, harsk. At det forholder sig sådan, har været kendt af kostterapeuter i årevis, men for nogen tid siden var der en udsendelse på DR1, hvor problemet blev behandlet. Det siger sig selv, at rådden fiskeolie ikke hjælper på noget som helst og altså heller ikke på hjernens funktionsevne – tværtimod!

    Jeg tror faktisk, at det er vigtigt at sørge for at få tilstrækkeligt med disse essentielle fedtsyrer, som hjernen har så hårdt brug for. Jeg har i årevis taget fiskeolie af mærket Eskimo 3, som er blevet omtalt som en kvalitetsolie, men egentlig synes jeg ikke, at Eskimo 3 klarer sig fantastisk i den undersøgelse, DR1 fik lavet.

    http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/11/13150104.htm

    Det er jo dumt at gå og give en hel masse penge for fiskeolie, der virker mod hensigten!

    Jeg vil muligvis fortsætte med at købe Eskimo 3, men udelukkende købe den i flydende form, (som opbevares på køl), for hvis olien ikke er i kapsler kan man jo bedre kontrollere, om den lugter frisk.

    Hvad der er bedst at gøre, ved jeg ikke lige nu, men der er i hvert fald ikke D-vitamin i fiskeolie, og det er ikke al fiskeolie, der er godt for hjernens funktionsevne, for meget af den fiskeolie, der sælges, er desværre råddent!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej.

    Nogle fiskeolier indeholder D-vitamin, dette vil fremgå af etiketten. Men det er rigtigt at det mere er reglen at vitaminet er fjernet fra olien. Og hvis hovedproblemet er D-vitamin mangel, så skal man nok have fat i noget der stærkere. Dette kunne godt anses for at være misvisende, hvis det er et højt D-vitamin indhold man er ude efter. Jeg havde under skrivningen ikke taget højde for evt. fordærvede olier, men meget brugbar oplysning, hvis valget falder på at anskaffe sig fiskeolie.

    Det var nu ikke min hensigt at lede nogen i fordærv :-)
  • Tankemylder og stress/depression hænger unægteligt sammen - desværre. Mit råd til dig er, at læse på HUMIs hjemmeside omkring tankemylder her: http://humi.dk/tankemylder
    Der er godt beskrevet hvordan tankemylder føles og hvad du kan gøre fx kan du købe et indumind abbonement til 249,- i måneden og få adgang til 100 læringspakker som er lydfiler du skal lytte til og som helt sikkert kan hjælpe dig. Jeg har selv haft rigtig god brug af læringspakken "stop tankerne". Du lærer en hel masse om hvordan dine tanker og følelser hænger sammen og hvordan du kan tage kontrollen over dem, helt uundværligt når du er stresset!
    Rigtig god fornøjelse :-)
  • Hej.........jeg lider til tider af tankemylder / angst.......træls af pommern til men jeg har et lille fif : Jeg har fundet ud af at Sudoku-løsning kan sprede tankerne og hjernen får lidt ro.....prøv det.....hilsen Søren
  • HejJeg kan se at det er tilbage i år 2013 at du har skrevet. Jeg har sådan lyst til at høre om du har fået det bedre og hvordan.
    Jeg lider også af tankemylder og får antidepressiv medicin, der lige er blevet sat op i dosis. Min depression er blevet forværret efter jeg er holdt med Champix (rygestopmedicin). Jeg har ikke råd til at gå til psykolog, men jeg går til samtale ved en psykiater. Det har jeg gjort i flere år.
    Jeg har taget det til mig at man skal hygge sig, men jeg mangler flere råd til hvordan man kan lette tilværelsen for sig selv.
    Er der nogen der har nogle gode råd.
    Mange hilsener
    Jytte
  • Har haft samme problem en stor del af mit liv.

    Første step er i min optik prioriterings spørgsmål.

    Ofte er der noget i vores liv der stresser os hvis vi har en psykisk lidelse. For mig var det min fundamentale måde at tænke på, er meget kreativ af natur, og grundet et liv med psykoser også hash psykoser har jeg været tvunget til at kigge indad og analysere, men man kan også nå et pungt hvor man ikke kan slippe selvanalysen, og det kan blive et kæmpe problem.

    Der er to farer ved det som jeg ser det, den ene er at man tænker negative tanker om sig selv og ikke føler man er noget værd, nok den mest almindelige. Men hvis du f.eks lider af en diagnose inden for skizofreni spektret kan du udvikle storhedsvanvid, specielt hvis du er vildt klog på nogle områder, hvor selvanalysen har noget at skulle have sagt, det stammer i mit tilfælde fra dårligt selværd, så synes jeg jeg er speciel, og kræver særbehandling, lidt.

    Og det er en form for offerrollementalitet som kan være svær at komme ud af. Plejede at være 100 procent hetero, men det ødelagte mig som mand lidt den der med at den jeg var, også overfor damerne, ikke var tilstrækkeligt til at jeg kunne få en kæreste, og gik også efter nogle der var over min liga nok. Så begyndte jeg at dykke ind i min ejen verden også fordi jeg gjorde og sagte nogle ting jeg fortrød. Så det blev en ond spiral. For nyligt har jeg fundet ud af, at jeg måske vil sælge mit hjemme studie, musik gør mig ikke godt, vil identificere mig selv på ny, og ja, så har medicinen gjord mig overvægtig, så skal også have gjord noget ved det. Såå, ofte er det prioritering, og det kræver mod at skærer ting væk, man "bilder sig selv ind" er en stor del af en, og som man har identificeret sig selv med, på godt og ondt.

    Gør op med dig selv, hvad der er vigtigest, for at du opnår, det optimale, lige meget hvad andre siger, eller du tror andre synes. Det handler om at du for det bedre, ikke at du skal nå ditten og datten og den og den deadline, det var det måske før, men ikke lige nu, jeg har accepteret, at jeg simpelthen, ikke kan ret meget lige pt. Og så må man langsomt arbejde sig "op"

    Håber du ku bruge det til noget :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.