Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Baker Cyste - kan jeg fortsætte træningen?

Redigeret 9 januar, 2013, 16:38 i Sportsskader
Hej,

Jeg har tidligere spillet meget fodbold, men er inden for det seneste år begyndt at løbetræne i stedet. Jeg har gradvist øget mængden af træningen og har særligt de sidste par måneder løbet flere km. end før (ca. 60-70 km pr. uge).

Efter en hård løbetur kunne jeg pludselig registrere en stor bule i min knæhase, som ikke gav nogle smerter, men blot føltes som en lille ballon fyldt med vand. Jeg gik senere til lægen og fik konstateret en Baker Cyste.

Jeg er nu meget i tvivl om, hvordan jeg skal tilrettelægge min træning. Jeg kan mærke, at selve cysten bliver større alt efter, hvor meget jeg belaster den, men bør jeg reagere på det eller blot fortsætte med min forholdsvis hårde træning (løb)?
Så vidt jeg har forstået kan cysten forsvinde uden yderligere behandling. Jeg har dog ikke forstået, hvorvidt det sker af sig selv eller ved at holde sig i ro i et stykke tid. Derudover er der en risiko for, at den kan briste. Igen er jeg dog ikke klar over, hvad det vil betyde, hvis det sker.

Det skal siges, at jeg ikke har nogle smerter, og at jeg i øvrigt aldrig har haft knæproblemer før. Derfor er der umiddelbart ikke noget problem i blot at fortsætte min træning. Men jeg kan ikke undgå at blive en smule nervøs for, om den pludselig vil hæmme mig (cysten er ret stor og trækker en smule ned på indersiden af knæet). Kan jeg riskikere noget ved at fortsætte med at løbe? Og hvad kan jeg evt. gøre?

Håber nogle kan give lidt indvendinger.

Kommentarer

  • Indstillinger
    var det ikke en ide --at få talt med lægen --om det der bekymrer dig ---det er derfor vi har en læge --og han lever af dig ---men der er så mange der er bange for --om de forsryrrer lægen for meget ---og det gør du ikke ---for du skal have ordentlig besked ---så du ikke mister din aktivitet---
Log in eller Registrér for at kommentere.