Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryk/kolesterol

Redigeret 9 januar, 2013, 04:39 i Blod og blodsygdomme
Siden 2 år tilbage fik jeg konstateret forhøjet blodtryk, og bliver behandlet med Corodil comp. Så skete der det, at for cirka tre måneder siden, fik jeg at vide at min kolesterol var altfor høj, helt oppe på 8. Vil ikke ha kolesterolsænkende medicin fra lægen, så jeg gik igang med at prøve at lave nogle ting om i min kost. Spiser normalt men undlader nogle ting. (Bliver lidt forvirret når der er forskellige meninger om på nettet, om hvad man må spise eller ikke spise, har virkelig brug for et sted hvor man kan læse om det der er det rigtige) Har også spist betaglucare, psylliumfrøer, pikasol, kyolic(hvidløgspiller) hver dag siden jeg fik det konstateret. Har ikke fået det målt i de tre måneder, da jeg har en angst at det ikke er sunket. Læste på din side om nogle helsekost man kunne bruge, gik så ned og købte bio quinone q10-gold 100mg og zerochol. Udover det købte jeg en multivitaminpille. Men så kom ekspeditricen i tvivl om, hvis jeg må spise det sammen med mine Corodil comp og mine antidepressive aurorix som jeg også spiser. Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Det kolesterol skal bare ned!! Kan du være sød og hjælpe mig, og måske fortælle mig om det jeg har købt er i orden, og hvis det kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Alle, som jeg kender har fået forhøjet kolesteroltal som en helt almindelig bivirkning til medicinen for forhøjet blodtryk.

    Det er således ikke en forkert kost, der har givet dig forhøjet kolesterol, men der i mod den medicin, du får.

    Du vil nok få lidt svært ved at få det tal ned, vil jeg mene, når du netop tager en medicin, der forøger det.

    Jeg har desværre ikke forstand på, hvordan og hvorledes - så hvis der kan findes en anden behandling for det forhøjede blodtryk, så vil dit kolesteroltal helt automatisk falde igen.
  • Indstillinger
    Hej Karina og Lotte

    Jeg bliver temmelig forvirret over begge jeres indlæg.

    Jeg kan se, at du, Karina, skriver ”du”, som om du skriver til en eller anden bestemt person.

    Karina, dette er en debat, hvor almindelige mennesker udveksler erfaringer om helbredsproblemer. Der er ikke en brevkasseredaktør, der sidder og besvarer spørgsmål ud fra en lægefaglig viden. Det kan godt være, at der er nogle Netdoktorbrugere, der har erfaringer, der kan hjælpe dig, men jeg synes, at dit indlæg er svært at overskue. Du skriver navne på en hel masse – for mig – ukendte helseprodukter.

    Jeg er selv i behandling for forhøjet blodtryk, og det har jeg været i 20 år, men jeg har aldrig fået medicin mod forhøjet kolesterol.

    Jeg kan se, at du, Lotte påstår, at forhøjet kolesterol er en bivirkning fra blodtryksmedicin! Hvilket belæg har du for den påstand? At du kender mennesker, der både får blodtryksmedicin og har højt kolesterol, er altså ikke bevis nok!

    Da jeg havde været i blodtryksbehandling i 11 år, fik jeg målt mit totalkolesterol, og det var meget lavt. Jeg vil tro, at det er steget siden, og det er da faktisk muligt, at den vanddrivende medicin, som jeg tager som en del af min blodtryksbehandling, har noget af skylden, men efter min bedste overbevisning kan man altså ikke så entydigt sige om AL blodtryksmedicin, at det sætter kolesteroltallet i vejret. Der findes jo mange typer af blodtryksmedicin.

    Sådan som jeg ser det, så er det faktisk rigtigt, at vanddrivende medicin kan påvirke kolesteroltallet, men alle de andre medicintyper gør vel ikke?

    Under alle omstændigheder, så ville det være dejligt, hvis du kunne henvise til en kilde for din påstand, Lotte.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg beklager, men jeg ikke mere belæg for min påstand, end at samtlige jeg kender, der har fået blodtryksmedicin i løbet af meget kort tid efter netop har fået konstateret forhøjet kolesterol. Det handler naturligvis om personer, der ikke tidligere har haft problemer med kolesterol.

    Jeg har endda hørt det så massivt, at jeg har tilladt mig at gå ud fra, at det er en af de meget almindelige bivikninger ved netop blodtryksmedicin.

    Jeg har åbenbart ikke fået udtrykt mig klart ok, hvilket jeg naturligvis beklager, men jeg vil nu alligevel tillade mig at påstå, at der således godt KAN være en sammenhæng.

    Men videnskabeligt belæg for denne påstand har jeg ikke.
  • Indstillinger
    Ja, jeg er ked af jeg skrev "du", kom i tanke om det bagefter ): Det skulle det jo ikke være. Tak for jeres indlæg, måske er det rigtig det der med at blodtryksmedicin, kan give forhøjet kolesterol, jeg ved det ikke. Det lyder da ikke helt usandsynligt, da der efterhånden er bivirkninger på al medicin. Grunden til at jeg skriver her, er at det nok vil være svært at overbevise sin læge om, at q10, naturmedicin kan være en god ting. Så skal det være en læge,der er både naturlæge og almindelig læge, og dem er der ikke så mange af. Er der nogen der ved hvad man konkret kan gøre, for at få at vide, hvis q10 er skadelig i fht blodtryksmedicin. Taknemmelig for svar:)
  • Indstillinger
    Tak, Lotte, så fik vi det på det rene!

    Til Karina:

    Du har ikke gjort noget forkert, jeg ønskede bare, at der ikke skulle være nogen misforståelser, altså at du er fuldt ud klar over, at du her får svar fra ikke lægeligt uddannede.

    Jeg er som sagt selv i blodtryksbehandling, og jeg er lige for få dage siden startet på lægeordineret antidepressiv medicin. Måske er det til dels på grund af min depression, at jeg ikke rigtig kan overskue dit indlæg ;o)

    (Gid fanden havde den depression!)

    Jeg har i årevis taget Q10 og fiskeolie, og jeg spiser meget hvidløg. For ca. 1 år siden satte jeg – på grand af helt andre helbredsproblemer − min Q10-dosis op fra 30 mg til 100 mg dagligt.

    Siden er mit blodtryk faldet meget, sådan at jeg nu kan klare mig med halvdelen af den dosis blodtryksmedicin, jeg fik før, og blodtrykket er stadig pænt. Alle undersøgelser viser, at Q10 sænker blodtrykket – måske ikke så meget som hos mig, men alligevel: Q10 virker godt mod et forhøjet blodtryk, og det er en god ide at tage 100 mg, hvis Q10 skal bruges med henblik på blodtryksnedsættelse.

    Men hvor har du set, at Q10 skulle kunne sænke kolesteroltallet? Det har jeg aldrig hørt om. Når man taler om Q10 i forbindelse med kolesterol, så er det normalt en hel anden problematik. Sagen er nemlig, at den medicin, man bruger til at sænke kolesterol, altså de såkaldte statiner, gør, at man mister Q10, og det betyder at folk får mange bivirkninger af kolesterolsænkende medicin. Men disse bivirkninger kan fjernes, hvis man tager Q10 som tilskud ved siden af den kolesterolsænkende medicin.

    Umiddelbart vil jeg gætte på, at det er den sammenhæng, du har læst om og måske misforstået. Hvis mit gæt er forkert, så vil jeg bede dig om at henvise til det sted, hvor du har læst, at Q10 skulle kunne sænke kolesteroltallet.

    Jeg kender ikke noget til:

    • Betaglucare
    • Psylliumfrøer (Har du virkeligt spist frøer? Åh, via Google ser jeg, at det drejer sig om frø og ikke frøer, så er jeg mere rolig!)
    • Zerochol

    Pikasol er fiskeolie, men hvis jeg var dig, ville jeg købe et mere sikkert produkt. Meget af den fiskeolie, der kan købes, er lavet af rådden fisk, og det bliver man selvsagt ikke mere rask af. Jeg ville ikke selv turde stole på Pikasol. Jeg køber Eskimo 3.

    Så vidt jeg forstår, går dit spørgsmål mest på, om Q10 kan forenes med Corodil Comp og Aurorix. Hvad Corodil Comp angår, kan du være helt rolig. Aurorix er jo en såkaldt MAO-hæmmer, og den slags plejer at være lidt specielle, men jeg har kigget i produktresuméet for Aurorix, og der er ingen advarsler. Kig for en sikkerhedsskyld også lige på indlægssedlen til Q10, og det vil jeg også gøre lige om lidt, og hvis der skulle stå noget om, at Q10 og MAO-hæmmere er en dårlig kombination, så skriver jeg naturligvis igen.

    Men altså min konklusion er at du sagtens kan tage 100 mg Q10 dagligt, og at det vil have en gavnlig indflydelse på dit blodtryk. Jeg tror bare ikke, at det vil gavne dit kolesteroltal.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak, det var sødt af dig at svare. Mht mine sproglige fejl, så er det fordi jeg er svensker, og ikke har boet i Danmark, i mere end nogle år:) frøer er nok ikke en god ide at bruge som kosttilskud:) det har du ret i.

    Mit påstand om q10 og kolesterol, kommer fra radiodoktoren.dk. Jeg læste en af hans artikel, hvori der stod at det ville være godt. Skrev til ham, og var så heldig at få svar hertil aften. Han er en helt utrolig, naturlæge/almindelig læge. Karsten Vagn Hansen hedder han. Han syntes jeg skulle spise q10, og kom ellers med en masse andre gode råd. Ham burde du også læse om, vi to lyder til at have lignende problemer. Hvis du har lyst til at give mig din e-mail,kan jeg sende hans svar og den artikel jeg har læst om ham. Måske kunne det være godt for dig også:)
  • Indstillinger
    Hej Karina

    Du må undskylde, at jeg lader mig forvirre af sproglige småting, som ikke burde have nogen betydning…

    Nu forstår jeg det sådan, at du på Radiodoktorens hjemmeside har læst om en sammenhæng mellem kolesterol og Q10, og da du i dit første indlæg skrev følgende:

    ”Læste på din side om nogle helsekost man kunne bruge, gik så ned og købte bio quinone Q10 gold 100 mg og zerochol…”

    … så var det, fordi du troede, at Netdoktor og Radiodoktoren er samme person. Er det ikke sådan, det hænger sammen?

    Netdoktor er jo ikke en person, men navnet på en Internetportal. Radiodoktoren er derimod, som du også skriver i dit seneste indlæg, et rigtigt levende menneske ved navn Carsten Vagn-Hansen.

    Jeg har lyttet til Carsten Vagn-Hansen i mange år, dengang han havde et program i radioen. Jeg har læst massevis af hans gode informationer på nettet og en enkelt bog, som han har skrevet. Desuden har jeg også en enkelt gang skrevet til ham og bedt om råd, og han sendte mig et udførligt svar.

    Så jeg kender skam godt Carsten Vagn-Hansen ;o)

    Lad os se, hvad Carsten Vagn Hansen siger om kolesterol og Q10:

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... lesterol-2

    Jeg har tidligere læst Carsten Vagn-Hansens artikler om kolesterol. Men dette må være en opdateret version. Vi kan se datoen 1. januar 2013.

    Artiklen er meget, meget lang og uoverskuelig. Og det er faktisk det store problem ved Carsten Vagn-Hansens informationer. Man farer nem vild i den mængde af information.

    Der er ingen tvivl om, at han skriver, hvad han mener, er vigtigt og nødvendigt. Og der er sikkert mange ting, som man kan bruge. Men lige hvad angår sammenhængen mellem kolesterol og Q10 vil jeg bede dig lægge mærke til følgende:

    Carsten Vagn-Hansen nævner ingen som helst steder i sin tekst, at Q10 kan nedsætte kolesteroltallet!

    Han nævner Q10 tre steder:

    Øverst i teksten står der, at kolesterol kun vil være skadeligt, hvis det bliver forharsket (oxideret). Man kan tage antioxidanter, heriblandt Q10, for at undgå denne oxidering. Det betyder, at blandt andet Q10 ganske vist vil være fint at tage, når man har højt kolesteroltal, men Q10 i sig selv vil IKKE kunne nedsætte kolesteroltallet.

    Længere nede nævner han, at såfremt der ikke er tale om et arveligt forhøjet kolesterol, så skal man nok ikke se højt kolesterol som en sygdom i sig selv, men snarere som et symptom på, at noget er galt. Carsten Vagn-Hansen henviser et sted til Uffe Ravnskov, hvis bog jeg også har læst.

    Uffe Ravnskov sammenligner i sin bog tilstedeværelsen af høje mængder af kolesterol i kroppen med tilstedeværelsen af et brandkorps ved en ildebrand. Ifølge Ravnskov er det en ubalance i kroppen, der er problemet – ikke kolesterolet. At forsøge at få kolesteroltallet ned ved hjælp af medicin eller andre midler, svarer ifølge Ravnskov til at skyde brandmænd, der ankommer til en ildebrand, fordi deres ankomst er det første synlige tegn på, at der er en brand i gang!!!

    Ifølge denne tankegang nytter det altså ikke noget at bekæmpe kolesterolet, da det ikke er kolesterolet, der er problemet, men en grundlæggende ubalance i kroppen.

    Jeg kan godt se, at Carsten Vagn-Hansen peger på Q10 som led i en ændring af denne kropslige ubalance. Men han nævner jo ikke Q10 i sin opremsning af midler til sænkning af selve kolesteroltallet.

    Endelig nævner han, at det er en god ide – eller faktisk nødvendigt − at tage Q10, hvis man tager imod den lægeordinerede medicin til sænkning af kolesteroltallet.

    Min konklusion er derfor fortsat, at det er godt for dig at tage Q10 (som et led i forsøget på at ændre den kropslige ubalance). Q10 vil muligvis − sammen med andre antioxidanter medvirke til at undgå, at dit kolesterol bliver harsk, men det vil IKKE sænke kolesteroltallet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen Karina

    Sådan som jeg har forstået det, så har du fået en masse råd af Carsten Vagn-Hansen – råd som måske især drejer sig om at få ubalancen i kroppen væk – råd, som måske først vil virke på lang sigt.

    Men du har sikkert også et behov for at få kolesteroltallet bragt ned i en fart, for at undgå at lægen anbefaler dig at tage kolesterolnedsættende medicin.

    Som jeg skrev til dig i et af mine indlæg, så har jeg tidligere haft et meget lavt kolesteroltal. Men da jeg for et par år siden var på sygehuset med hjerteproblemer, blev der taget en blodprøve, der viste forhøjet kolesterol. Det gjorde man ikke noget ved på sygehuset. Der blev sagt, at det var en sag for den praktiserende læge, og at jeg måtte få kolesterolet undersøgt igen, når der var faldet ro over mit hjerteproblem.

    Akkurat ligesom du ønsker jeg heller ikke at tage kolesterolnedsættende medicin. Det er derfor, at jeg har læst så meget om kolesterol :o)

    I ugerne efter indlæggelsen for hjerteproblemet brugte jeg denne kur:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/

    Det lykkedes mig at få kolesteroltallet så langt ned, at lægen ikke forslog behandling.

    Selvfølgelig bliver man træt af at spise mange auberginer og bønner. Yoghurt, æbler og hvidløg bliver jeg derimod ikke træt af. Jeg gør også meget ud af at få den rette fedtsyre-balance og tager desuden mange vitaminer og mineraler, foruden en god vitaminpille.

    Held og lykke med det

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.