Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg en depresstion?

Redigeret 7 januar, 2013, 08:26 i Studerende og unge
hej
jeg er en pige på 14 år og jeg er i tvivl om jeg har en depression. jeg prøvede derfor de to tester som er på hjemmesiden, men svarene var vidt forskellige. i Goldbergs depressions-test var svaret at jeg havde moderat til svær depression, mens i Per Bech test var svaret at jeg ikke havde en depression men var få point fra det.
jeg har mistanken fordi jeg i snart en måned har været mega ked af det og gnaven. jeg har flere nætter grædt mig selv i søvn og har haft meget svært ved at sove. jeg har heller ikke haft meget socialt overskud og har brugt det hele op i skolen, så når jeg kommer hjem ender jeg på mit værelse med lukket dør. jeg har dog IKKE haft selvmords tanker så jeg ved at det endnu ikke er gået alt for vidt.
så har jeg en depression eller er jeg bare trist?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Emma

    Om du har en depression eller ikke, ved jeg ikke, men at du har det meget dårligt, er jeg ikke i tvivl om.

    Den slags tests, der ligger på nettet kan man ikke bruge til ret meget.

    Jeg husker faktisk, at jeg for mange år siden prøvede to forskellige tests. Den ene test gav som resultat, at jeg ikke fejlede noget som helst. Den anden sagde, at jeg var alvorligt depressiv og skulle opsøge nærmeste psykiatriske sygehus, så hurtigt som muligt!

    De svar, man skriver, afhænger jo af de spørgsmål, testen stiller. Og de spørgsmål er – efter min bedste overbevisning – tit misvisende i forhold til, hvordan en depression opleves.

    Sådan som jeg ser på det, så er du nødt til, først og fremmest at mærke efter i dig selv, for at finde ud af, hvordan du har det. Og egentlig er det jo ligegyldigt, hvad din tilstand kaldes. Uanset hvad det er, så er du nødt til at have hjælp.

    Du bliver nødt til at få dine forældre til at hjælpe dig. Du må ikke gå alene med så store problemer.

    Jeg synes, at du skal bede dine forældre, om de vil gå med dig til lægen.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    mange tak for hjælpen:) jeg er bare bange for at fortælle det til mine forældre fordi jeg er bange for at de ikke tager det seriøst og siger at jeg selvfølgelig ikke har en depression:/ men hvem kan jeg gå til når nu jeg er så ung?
  • Indstillinger
    Er der noget du går og er ked af eller bekymrer dig om? Eller er du ked af det uden du ved hvorfor?
  • Indstillinger
    altså min far er lige blevet fyret, min morfar (som jeg ikke har set i 13 år fordi han valgte ikke at være en del af min familie) ville holde jul med os og læssede alt muligt skrammel af (forklædt som julegaver..) , min søster er ude og rejse, min mor har ondt i ryggen og har været gnaven siden starten af december, jeg har været tæt på anoreksi og det eneste som kunne muntre mig op (en nytårs-lejr) blev aflyst... så det har været en rigtig shitty christmas!
    jeg har prøvet at lægge det bag mig.... men det er bare ret svært når det sker på så kort tid...
Log in eller Registrér for at kommentere.