Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller og graviditet

Redigeret 7 januar, 2013, 08:40 i Prævention
Har lige et par spørgsmål omkring p-piller er graviditet:

Spørgsmål 1: Er det rigtigt nok, at når man starter på p-piller kan få nogle af de samme symptomer som hvis man fx var gravid?
har nemlig ømme bryster/brystvorter og oplever også at jeg føler mig virkelig oppustet og så får jeg sådan nogle "mavekramper" / stik af smerte i underlivet - så vidt jeg har læst mig frem til kan dette være symptomer for graviditet, men kan det også bare skyldes at jeg er startet på p-piller?

Spørgsmål 2: Er lige startet på p-piller og har nu min første 7-dages pause, hvor sikker er jeg i pausen?

Spørgsmål 3: Efter jeg startede på p-piller har jeg haft ubeskyttet sex med min kæreste, men jeg startede på p-pillerne præcis den dag jeg fik min menstruation og har gjort præcis som man skulle, så er chancen for at jeg er gravid ikke meget lille?

Spørgsmål 4: Er nu 4 dage inde i min første p-pille pause og har stadig ikke fået min menstruation så går jo og tænker over en hel masse.. Er det normalt at ens menstruation udebliver i den første pause?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det meste kan du få svar på ved at læse indlægssedlen for din medicin grundigt, og det bør du gøre – der er mange andre brugbare informationer, som du bør kende til.

    Men:

    1: Ja, det er rigtigt nok – når man tager p-piller forhindres æg-løsning jo, så man kan sådan set godt sige, at det er en slags kunstig graviditet, man er i.

    2.Man er sikret – altså så sikker som man nu er på p-piller hele tiden – også i pausen.

    3. Jo. Den er så ikke eksisterende, med mindre du hører til den gruppe, der ikke påvirkes af p-piller. Bare jeg kender flere, der trods korrekt brug af p-piller alligevel er blevet gravide, så 100% sikker er det altså ikke for alle. Det er dog kun en mindre procentdel, der har det sådan. Problemet er, at man altså ikke ved, om man hører til denne meget lille gruppe, før det er for sent.
    Og – hvad der er væsentligt, p-piller beskytter IKKE mod kønssygdomme, hvorfor unge, der har skiftende partnere bør bruge kondom alligevel, og man bør altid sørge for at blive undersøgt for noget kønsoverført, når man skifter partner, og inden man har sex med denne nye partner - begge to.

    4. Man får slet ikke menstruation, når man er på p-piller, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og den er for det første svagere end en almindelig menstruation, og den kan godt udeblive ind i mellem.

    Husk at heller ikke p-piller er en så ligegyldig medicin, som læger desværre påstår. Det er hormoner som kroppen slet, slet ikke har brug for; det er jo en medicinering, der går ind og forhindrer en helt naturlig tilstand i kroppen – nemlig fertilitet.

    Der er fordele og ulemper ved alle former for medicin – også p-piller - og jeg mener man bør tænke sig ekstra grundigt om, når man selv vælger at medicinere en sund og rask krop.

    Sidst men ret vigtigt – det er af afgørende betydning, at du passer denne medicinering korrekt; hvis du glemmer at tage en pille, så er det en meget, meget dårlig prævention, da der netop så godt kan smutte en ægløsning – og det i hele p-pille perioden, og da der ikke er nogen normal cyklus så kan du heller ikke regne med mere eller mindre sikre perioder.
Log in eller Registrér for at kommentere.