Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vrid i lænden - indtil videre uforklarlig skade

Redigeret 6 januar, 2013, 07:04 i Sportsskader
Hej. Jeg oplevede under en fodboldtræning for omkring 4 år siden, at jeg kom ud i en uvant position, ved en aflevering, således at jeg fik et vrid i ryggen/lænden, hvilket har medført at jeg ikke har kunnet spille fodbold lige siden pga. smerten.

Jeg har gået til fysioterapi, og fået en MR-scanning - dog uden hjælp.

Smerten er i højre side af lænden, og er meget specifik, stikkende og skarp på et bestemt punkt. Det er ikke fordi smerten spreder sig til ben, eller andre steder i ryggen, men kun på det givne sted.

Hvis jeg skal prøve at beskrive det, er det som om, der er en person der tager sin finger og prikker den hårdt ind, i den ene side af mit lænd.

Smerten forekommer kun når jeg sprinter eller laver et eksplosivt ryk, og det er kun nogle gange den forekommer. Dvs jeg kan have spillet fodbold i 30 min eller 3 uger, før den kommer, men når den først er der, så er den vedholdende.. Lad mig komme med et typisk eksempel:

Jeg startede endnu engang til fodbold i serie 2, hvor jeg havde holdt min ryg i ro i 5 måneder forinden. Jeg trænede fint med i 2 måneder, og nåede også 2 kampe, som jeg spillede uden problemer. men lige pludselig til en træning kommer smerten. Smerten er med det samme jagende, og jo længere tid jeg fortsætter, jo mere voldsom bliver den. Hvis jeg presser mig til det yderste, hvilket vil sige omkring 30 min, vil smerten "hænge ved" en uge efter hvor den påvirker alle foretagende efterfølgende.

Fakta er at uanset hvor meget pause jeg har holdt, så har smerten altid kommet tilbage - tror jeg har "slået" skaden op 10-15 gange siden første gang. Er der nogle der har viden om hvad det kan være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du er heldigvis blevet undersøgt grundigt og har oven i købet fået en MR-skanning. Så du kan være sikker på at ingen nerver er i klemme, men det ville nu også føles anderledes.

    Jeg tror du har en myose i en af de dybtliggende muskler. Det kan være "mørbradsmusklen" som er meget svær at få fat i ved udstrækning og altså kan gøre meget meget ondt og give gener i årevis.

    Snak med din fysioterapeut om det, der er nogle bestemte undersøgelser han/hun kan lave.

    Nogle fysioterapeuter bruger også shokbølgebehandling, men ikke alle har det apparat der kan gå så dybt ind, men spørg dig for hvis andet ikke hjælper.

    Du skal regne med at det vil tage tid, selv med den rette behandlig fordi du har gået med det så længe. Men det er ikke det samme som at er ikke er noget at gøre og ikke kan blive meget bedre.

    Og husk, ikke alle fysioterapeuter er lige gode.
  • Indstillinger
    Det kan jeg tale med om. Jeg have smerter i mine mørbradsmuskler og det føltes ganske rigtigt som beskrevet.
    Endelig, endelig var der en fysioteraput der kunne stille diagnosen og samtidig kunne gøre noget ved det.
    Desværre fik hun hurtigt et større stilling og forsvandt. Siden har jeg måtte nøjes, ak ja.

    ps. Hun kunne ikke massere, men fjernede smerten ved hårde tryk. Hun kaldte det trykmassage og jeg skal da lige love for det gjorde ondt, jeg er ellers ret hårdhudet. Jeg fandt mig skam i det, for det virkede.

    Ingen andre fys. kendte det og det undrer mig virkelig.
Log in eller Registrér for at kommentere.