Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lymfeknude - Meget nervøs

Hej Netdokter.

Jeg har for 2 mdr siden opdaget en lymfeknude på højre side af halsen, i forbindelse med noget forkølelse, da jeg var nervøs for den gik jeg til min læge. hun sagde det var meget normalt og at den nok ville forsvinde efter et par uger..

men her efter 2 mdr er den der stadig - den har form som en mandel er ca 2,5 cm lang og 1,5 bred. den smutter under huden, er ikke øm og er glat.
Synes ikke den er vokset på de 2 mdr men er stadig nervøs for den.. Især da jeg har et lille barn på 8 mdr og en til på vej.. så tænker man lidt mere over livet..
Jeg har også nogen lymfer i lysken på hver side, de er dog noget minder omkring 1,5 - 1 cm dem har jeg haft i mange år og er ikke nervøs for dem..

Var til lægen i onsdags, hun synes ikke den var så stor men hun syntes jeg skulle have taget blodprøver, de var alle fuldstændig normale og derfor mente hun at jeg kun skulle kontakte dem hvis den blev stører eller der kom flere..

Jeg er dog stadig nervøs, har gogglet - og det er altid en dårlig ide :)
Har jeg grund til at være nervøs eller skal jeg bare glemme den og tage det stille og roligt..


her mine blodprøver :


03/01/2013:

Alanintransaminase [ALAT];P = 23 U/l (10 <> 70)
Erytrocytter, vol.fr.;B = 48.4 (0,37 <> 0,47)
Thyrotropin [TSH];P = 1.3 mIU/L (0,3 <> 4,0)
CRP = <5 mg/l (1 <> 10)
Thrombocytter = 208.0 10^9/l (140 <> 400)
Leucocytter = 8.3 10^9/l (4,0 <> 11,0)
Hæmoglobin = 10.3 µmol/l (7,1 <> 10,3)
SR = 1 mm (2 <> 30)
Glukose fastende = 5,4 µmol/l (3,7 <> 6,1)
MCHC = 21.3 µmol/l (19,0 <> 22,0)
MCV = 88.0 fl (80 <> 100)
Lymfocytter = 2.2 x10.9/l (1,0 <> 2,9)
MXD = 0.8 x10.9/l (0,2 <> 0,9)
Neutrofile granulocytter = 5.3 x10.9/l (1,6 <> 5,8)

VH Kirling27

Kommentarer

  • Indstillinger
    Dette er et debatforum - der er således ikke nogen læger til stede, så jeg tror ikke, der er mange, der vil kunne analysere de svar, du har skrevet.

    Jeg vil nu nok sige, at hvis din læge har taget blodprøve på baggrund af din nervøsitet om lymfekræft, og du har fået at vide, at det hele ser ud, som det skal, så kan du godt tage det roligt, men hold da alligevel øje med om den skulle vokse. Det skal man jo altid gøre.

    Min bror opdagede også en knude på halsen for et års tid siden, gik til læge - og her var det altså lymfekræft, og han fik bestemt meget hurtigt og klart svar, så han kunne komme i behandling, så på den baggrund tror jeg altså, at der er taget de prøver, der kan vise noget, og det var så ikke tilfældet hos dig, og til lykke med det.
  • Indstillinger
    Ja men tænkte der måske var nogen der havde forstand på det så jeg kunne lige så godt oplyse dem når jeg nu havde dem..

    Men du mener bare jeg skal slå koldt vand i blodet (svært) synes bare at hun var lige hurtig nok til at sige der ikke var noget.. hun mærkede på den i 5 sec og bedømmer den kun på blodprøverne og de 5 sec hun mærkede på den..
  • Indstillinger
    Nu kender jeg naturligvis ikke din læge, men hvis du generelt er utryg ved hende, så bør du skifte læge, for en sådan læge kan man ikke bruge til noget som helst, når det gælder.

    Uden at have forstand på det, så mener jeg faktisk at det med lymfeknuder - for en læge - vist nok er temmelig nemt at mærke, om noget ikke er som det skal være.

    Hverken jeg - eller andre på et debatforum kan naturligvis love dig noget som helst, eller vurdere om det er rigtigt eller forkert, hvad du har fået at vide ved din læge, så derfor foreslår jeg, at du beder om en tid igen og beder om at få en uddybende forklaring på, hvorfor hun ikke mener, du bør være nervøs.

    En læge kan naturligvis godt tage fejl og være sløset, men blodprøver taler jo tydeligt nok, og hvis disse prøver er vurderet til ikke at være problematiske, så mener jeg faktisk godt, man kan stole på dem.

    Men - gå til læge igen, så du kan blive helt sikker, og en sådan nervøsitet er ikke god for dig, og du kan blive syg alene p.gr. af en sådan nervøsitet, og den slags kan man altså også godt bruge sin læge til, uden der derfor er noget forkert i det.
Log in eller Registrér for at kommentere.