Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lymfekræft - meget nervøs

Hej Netdokter.

Jeg har for 2 mdr siden opdaget en lymfeknude på højre side af halsen, i forbindelse med noget forkølelse, da jeg var nervøs for den gik jeg til min læge. hun sagde det var meget normalt og at den nok ville forsvinde efter et par uger..

men her efter 2 mdr er den der stadig - den har form som en mandel er ca 2,5 cm lang og 1,5 bred. den smutter under huden, er ikke øm og er glat.
Synes ikke den er vokset på de 2 mdr men er stadig nervøs for den.. Især da jeg har et lille barn på 8 mdr og en til på vej.. så tænker man lidt mere over livet..
Jeg har også nogen lymfer i lysken på hver side, de er dog noget minder omkring 1,5 - 1 cm dem har jeg haft i mange år og er ikke nervøs for dem..

Var til lægen i onsdags, hun synes ikke den var så stor men hun syntes jeg skulle have taget blodprøver, de var alle fuldstændig normale og derfor mente hun at jeg kun skulle kontakte dem hvis den blev stører eller der kom flere..

Jeg er dog stadig nervøs, har gogglet - og det er altid en dårlig ide :)
Har jeg grund til at være nervøs eller skal jeg bare glemme den og tage det stille og roligt..


her mine blodprøver :


03/01/2013:

Alanintransaminase [ALAT];P = 23 U/l (10 <> 70)
Erytrocytter, vol.fr.;B = 48.4 (0,37 <> 0,47)
Thyrotropin [TSH];P = 1.3 mIU/L (0,3 <> 4,0)
CRP = <5 mg/l (1 <> 10)
Thrombocytter = 208.0 10^9/l (140 <> 400)
Leucocytter = 8.3 10^9/l (4,0 <> 11,0)
Hæmoglobin = 10.3 µmol/l (7,1 <> 10,3)
SR = 1 mm (2 <> 30)
Glukose fastende = 5,4 µmol/l (3,7 <> 6,1)
MCHC = 21.3 µmol/l (19,0 <> 22,0)
MCV = 88.0 fl (80 <> 100)
Lymfocytter = 2.2 x10.9/l (1,0 <> 2,9)
MXD = 0.8 x10.9/l (0,2 <> 0,9)
Neutrofile granulocytter = 5.3 x10.9/l (1,6 <> 5,8)

VH Kirling27

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan godt forstå du er nervøs, men når man kigger dine blodprøver, ligger du jo ret flot i forhold til de normale værdier. Kan det være fordi du mærker meget på den, for så bliver den jo ved at være hævet? Det er jeg nemlig selv slem til, hvis jeg mærker noget.

    Men hvis du er nervøs, så må du få en god snak med din læge, så du kan blive beroliget. Det er jo meget ubehageligt at gå og være nervøs for man fejler noget!
  • Indstillinger
    Ja hun sagde også at mine blodprøver var fine.. Men er man 100 % sikker på at opdage det i blodprøverne??

    Jeg er rigtig dårlig til at lade den være og jeg gør helt sikkert også mig selv mere nervøs..
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig med det første svar.

    Det er helt normalt at få hævede lymfeknuder ved en forkølelese, for der kan let komme bakterieinfektion oven i sådan en omgang snot, og det har din krop så banket ned og i den forbindelse er din lymfeknude så blevet større.

    For at passe ekstra godt på dig, er det ikke sjældent at sådan en lymfeknude som er fuld af immunceller, er hævet i nogle måneder efter. Det er kun for at hvis den bakterie skulle dukke op igen, så får den nogen ordentlige nogen på hovedet lige på stedet inden du overhovedet mærker at den er kommet ind igen.

    Hvis du ser på din blodprøve, der hvor der står "lymfocytter", så kan du se, at du i blodet har et helt normalt antal af dem. Lymfocytter er den slags blodceller, der bor og deler sig i lymfeknuder.

    Hvis du havde kræft i en lymfeknude, så ville antallet af lymfocytter i dit blod være meget højt. Dit antal er hamrende normalt.

    Sov du blot roligt om natten :-)
  • Indstillinger
    Puha det er jeg glad for at høre.. du lyder til at have forstand på det hehe..

    D.V.S du mener ikke jeg skal opsøge en ørenæsehals læge eller ligende.. for at være 110 % sikker??

    det er jo kun mig selv der betaler prisen i sidste ende
  • Indstillinger
    Altså, du har jo allerede været til læge med det. En øre-næse-hals-læge kan ikke gøre mere end din egen læge allerede har gjort, altså tage en blodprøve.

    Og det hun gjorde var helt efter bogen, også selvom hun kunne gøre det på 10 sekunder, som du beskrev det i din anden tråd.

    Du kan rolig regne med blodprøven, det er en maskine der har analyseret dit blod, og den maskine er meget præcis.

    Det eneste du får ud af at gå til lægen igen, er at risikere at blive smittet med influenza i venteværelset!

    Til din trøst kan jeg sige, at du ikke er den eneste der har været nervøs for at en hævet lymfeknude kunne være kræft. Hævede lymfeknuder efter forkøleleser eller andre infektioner er helt normalt. Kun hvis du får en hævet lymfeknude ud af det blå uden at have været det mindste syg, så er det altid en god ide at få det tjekket. Men selv der vil det heldigvis oftest skyldes at man har haft en infektion man bare ikke har mærket noget til. Kroppen er forunderlig.

    PS. det er også normalt at have hævede lymfeknuder i lysken som kvinde, hvis man intimbarberer eller barberer/epilerer sine ben.
  • Indstillinger
    Hold da op hvor ved du dog alt det fra?? hehe

    jeg troede at en øre-næse-hals læge måske ville tage en vævsprøve, og tænkte bare at det jo var en speciallist inden for området.

    min er som skrevet 2,5 x 1,5 cm.. min læge sagde at den godt måtte forblive denne størelse, dog bare ikke bleve stører er du også enig her?

    ja undskyld alle mine spørgsmål, og min tvivl på min læge. Jeg er måske lidt hypokonder haha
  • Indstillinger
    Ja, din læge har fuldstændig ret, den må ikke blive større. I så fald vil man tage en vævsprøve.

    Men husk, husk nu: Dine blodprøver er HELT normale!

    Så tag det helt roligt og nyd weekenden ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.